Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-07-23, 08:41
  #49
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Tycker den borde stigit mer på den där rapporten men det var väl inprisat. Nu kommer de höjda riktkurserna. Pareto läser horoskopet och spår en kurs på 270.
Citera
2021-10-20, 11:08
  #50
Medlem
Verkar gå lite segt, men abb är sånt företag som är sist i produktionen. I alla fall, hoppas ni investerara i fonder och aktier nu när det var lågt. För nu kommer det bara växa. Jag tror abb kommer raketa iväg snart
Citera
2022-10-03, 14:33
  #51
Medlem
Ringhals3s avatar
Handlas utan rätt till avknoppningsaktierna i turbindelen, erbjudande hos Avanza att sälja den nya aktierna eller omvandla dem till aktier noterade på en lista som går att handla på hos Avanza.

Tror jag behåller aktierna, de lär inte ge många spänn att sälja dem.
Citera
2022-10-03, 17:58
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Handlas utan rätt till avknoppningsaktierna i turbindelen, erbjudande hos Avanza att sälja den nya aktierna eller omvandla dem till aktier noterade på en lista som går att handla på hos Avanza.

Tror jag behåller aktierna, de lär inte ge många spänn att sälja dem.
Missade du ett inte där? För väljer du att konvertera de svenska depåbevisen till aktier i Accelleron så kommer du inte kunna handla med dem online på Avanza då de är noterade i Schweiz. Så vill du sälja dem sen genom Avanza får du ringa upp deras mäkleri och slanta minst 749 kr. De svenska depåbevisen går å andra sidan inte att handla med alls och löses enligt Avanza in till likvider först efter ca 1 år. Exakt hur det går till kan jag inte hitta något om då ABB själva inte nämner något om inlösen av depåbevisen till likvider vad jag kan se.
https://search.abb.com/library/Downl...&Action=Launch
https://www.avanza.se/kundservice.ht...av-accelleron/

Rätt kasst av ABB att inte notera de svenska depåbevisen under en tid så det hade gått att handla med dem. Men också kasst av nätmäklarna att inte erbjuda onlinehandel i Schweiz till rimliga priser.
Citera
2022-10-03, 18:03
  #53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Missade du ett inte där? För väljer du att konvertera de svenska depåbevisen till aktier i Accelleron så kommer du inte kunna handla med dem online på Avanza då de är noterade i Schweiz. Så vill du sälja dem sen genom Avanza får du ringa upp deras mäkleri och slanta minst 749 kr. De svenska depåbevisen går å andra sidan inte att handla med alls och löses enligt Avanza in till likvider först efter ca 1 år. Exakt hur det går till kan jag inte hitta något om då ABB själva inte nämner något om inlösen av depåbevisen till likvider vad jag kan se.
https://search.abb.com/library/Downl...&Action=Launch
https://www.avanza.se/kundservice.ht...av-accelleron/

Rätt kasst av ABB att inte notera de svenska depåbevisen under en tid så det hade gått att handla med dem. Men också kasst av nätmäklarna att inte erbjuda onlinehandel i Schweiz till rimliga priser.

Helt rätt! Jag skrev fel! Jag överväger att välja alternativet där man säljer aktierna och tar pengarna, hittar nog något annat jag tror mer på att placera i. Blir väl sannolikt 24% skatt på försäljningsbeloppet för min del.
Citera
2022-10-13, 22:40
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Missade du ett inte där? För väljer du att konvertera de svenska depåbevisen till aktier i Accelleron så kommer du inte kunna handla med dem online på Avanza då de är noterade i Schweiz. Så vill du sälja dem sen genom Avanza får du ringa upp deras mäkleri och slanta minst 749 kr. De svenska depåbevisen går å andra sidan inte att handla med alls och löses enligt Avanza in till likvider först efter ca 1 år. Exakt hur det går till kan jag inte hitta något om då ABB själva inte nämner något om inlösen av depåbevisen till likvider vad jag kan se.
https://search.abb.com/library/Downl...&Action=Launch
https://www.avanza.se/kundservice.ht...av-accelleron/

Rätt kasst av ABB att inte notera de svenska depåbevisen under en tid så det hade gått att handla med dem. Men också kasst av nätmäklarna att inte erbjuda onlinehandel i Schweiz till rimliga priser.

Hjälp mig förstå hela upplägget här. ABB LTS värderas idag över 289 kr, acelleron till runt 184. Abb kommer i avknoppningen förvandla 20 ABB till EN acelleron. Ett rån? Har man alltså aktier på ABB värt 289 k så har man sen istället aktier på acelleron värt knappt 4k!? Är ju något jag missar eller inte förstår här.
Citera
2022-10-13, 23:28
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpafan
Hjälp mig förstå hela upplägget här. ABB LTS värderas idag över 289 kr, acelleron till runt 184. Abb kommer i avknoppningen förvandla 20 ABB till EN acelleron. Ett rån? Har man alltså aktier på ABB värt 289 k så har man sen istället aktier på acelleron värt knappt 4k!? Är ju något jag missar eller inte förstår här.
Istället? ABB-aktierna du ägde var det naturligtvis ingen som konfiskerade. Ägde du 20 ABB-aktier före avknoppningen så ägde du efter att den var genomförd 20 ABB-aktier och 1 Accelleron-aktie (om du valde att konvertera de svenska depåbevisen).
Citera
2022-10-14, 12:59
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Istället? ABB-aktierna du ägde var det naturligtvis ingen som konfiskerade. Ägde du 20 ABB-aktier före avknoppningen så ägde du efter att den var genomförd 20 ABB-aktier och 1 Accelleron-aktie (om du valde att konvertera de svenska depåbevisen).

Tack, var det jag behövde klargöra. #frågaråtenvän
Citera
2022-10-14, 22:02
  #57
Medlem
Valde att behålla aktierna i Accelleron efter ABB's avknoppning. Men det var kanske inte det smartaste ur ekonomisk synvinkel om man tänker på att det kostar 749 kr att sälja dem. Kan vara kul att äga dem en stund men långsiktigt så är det bara att hoppas att någon vill göra ett uppköp så att man kan sälja utan att betala så stor avgift.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback