Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-04, 14:34
Medlem
Beergs avatar
Vad jag förstår så gynnar detta företaget skattemässigt och alltså dig som aktieägare indirekt.. Din utdelning kommer bli densamma. Finns ingen nackdel för dig
Citera
2011-08-02, 10:46
Medlem
Bump i stället för ny tråd.

Varför stiger inte aktien rejält i dag? http://www.dn.se/ekonomi/superorder-ger-600-nya-jobb-pa-abb
Citera
2011-08-02, 11:50
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Violater

Varför stiger inte aktien rejält i dag? http://www.dn.se/ekonomi/superorder-ger-600-nya-jobb-pa-abb
För att börsen rasar?
Citera
2011-08-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
För att börsen rasar?

Det låter förstås logiskt, men att den här nyheten inte värderas högre än så tycker jag är konstigt.
Citera
2011-08-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Violater

En anledning är iaf att ABB, alltså bolaget ABB (Anders Behring Breiviks netvärde är något lägre.) är värt 77miljarder medan ordern är på 6miljarder.
Ordern löper över 5år, så ABB får in ca 1miljard/år. Hur stor del av detta som blir vinst vet jag inte, men en stor del lär försvinna i arbetskraftskostnader, övriga kostnader, skatter och avgifter.
Sen vet vi inte ens om ABB kommer att hitta några 600 ingenjörer i sverige heller.

Normal kurspåverkan efter en sådan nyhet hade kanske varit någon procent.
Citera
2011-08-02, 12:39
Medlem
Tack för bra svar Rune!
Citera
2013-08-12, 16:19
Medlem
Abb - ABB

Tjenare,

tänkte börja tanka på mig lite ABB aktier men är lite osäker var jag skall köpa aktien i avseende på att minimera beskattningen av företagets utdelningar. Min fråga lyder: Gör jag rätt i att köpa adr:s på amerikanska börsen för på så sätt endast betala 15% skatt och på så sätt slippa den svenska skatten på 28%(typ)?

Ytterligare så borde väl inte en förhöjd/försvagad dollarkurs påverka någonting överhuvudtaget då företaget har intjäning i SEK och jag konsumerar i EUR. Korrekt?

Tacksam för svar,
Kindbomb
Citera
2013-08-12, 16:33
Medlem
Celenos avatar
Du får skatta svensk skatt, 30%, oavsett var du handlar.

Såvida du inte handlar i en ISK/KF.

Få får du skatta 15%+schablon för amerikanska aktier och sen försöka få tillbaks 15%, eller enbart schablon om du handlar i Sverige.

Handla i Sverige, alltså.
Citera
2013-08-12, 16:38
Medlem
Tänker man göra vinst och inte vill hålla på med optioner etc är kapitalförsäkring att föredra.
Citera
2013-08-12, 16:49
Medlem
Ok tackar. Glömde dock påpeka att jag inte är svensk utan handlar från Finland. Påverkar detta situationen eller era svar? Angående ISK så har vi ingenting motsvarande här men nog KF. Tror dock att det var rejält dyrare, typ 1,5% eller så.
Citera
2013-08-12, 18:06
Medlem
Husings avatar
Skattesatsen borde bli lika hög vare sig du handlar på den svenska eller den amerikanska börsen. Jag skulle föreslå att du handlar aktien på den börs där ditt courtage är lägst.
Citera
2013-08-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Skattesatsen borde bli lika hög vare sig du handlar på den svenska eller den amerikanska börsen. Jag skulle föreslå att du handlar aktien på den börs där ditt courtage är lägst.

Allright det börjar sjunka in så småning om Så även amerikaner betalar den svenska utdelningsskatten till den svenska staten för ADRs eller dubbelnoterade svenska bolag, fastän skatten i usa är 15%. Dvs man betalar alltid utdelningsskatten till företagets värdland, enligt värdlandets skattelagstiftning..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in