2010-12-01, 13:22
Medlem
Tjena

Skall köra från Tromsö till Ålesund i mitten av december och innan jul skall det bära hem till Göteborg.

Jag har lite funderingar på hurvida någon av er kört den sträckan tidigare? Skall man köra längs den norska kusten eller är det in genom Sverige som gäller? Tankar kring bensinpriser, tullar och fjällövergångar på den första sträckan.

Hur ser det ut med den andra? Ålesund - Göteborg. Antar att fler har erfarenhet av den?
Citera
2010-12-01, 13:59
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heebbe
Tjena

Skall köra från Tromsö till Ålesund i mitten av december och innan jul skall det bära hem till Göteborg.

Jag har lite funderingar på hurvida någon av er kört den sträckan tidigare? Skall man köra längs den norska kusten eller är det in genom Sverige som gäller? Tankar kring bensinpriser, tullar och fjällövergångar på den första sträckan.

Hur ser det ut med den andra? Ålesund - Göteborg. Antar att fler har erfarenhet av den?

Jag hade personligen kört genom Sverige fast det är längre, vägarna är bättre här och går lite snabbare. Dom flesta lastbilar som kör linje mellan t ex Oslo- Trömsö kör vägen genom Sverige för att det går snabbare och är bra mycket bättre vägar här?

Men varför flyger du inte?
Citera
2010-12-01, 16:47
Medlem
Tjena,

Vi är fyra som är här uppe, hart vart här ett tag. Det är billigare om man är fyra att dela på en bil.
Det var i vart fall det vi kom fram till innan vi åkte. Nu har vi bilen här så nu är det inte så mycket att välja på.

Men trots 30 mils omväg så är det alltså rekommenderat att köra den vägen?
Citera
2010-12-01, 19:10
Medlem
tuzzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heebbe
Tjena,

Vi är fyra som är här uppe, hart vart här ett tag. Det är billigare om man är fyra att dela på en bil.
Det var i vart fall det vi kom fram till innan vi åkte. Nu har vi bilen här så nu är det inte så mycket att välja på.

Men trots 30 mils omväg så är det alltså rekommenderat att köra den vägen?

Enligt mig så ja utan tvekan. Du vet nog hur vägarna är över fjällen i Norge och stora risker att dom bommar vägen/ eller kolonnlörning om det blåser eller snöar.
Citera
2015-10-29, 09:44
Medlem
Funderar på tullavgifter. Jag åkte från Göteborg till Oslo i juli och satt mitt Nordea kort i automaten på gränsen. Sedan såg jag några kameror och gissade att de skulle dra från mitt kort för sträckan jag körde i Norge.

Sedan i oktober såg jag att nån drog 2 gånger 20NOK från mitt kort (det står Svinesundförbindelsen på kontoutdraget) och jag tänkte att det var för resan i Norge. Men igår fick jag en faktura från Pan European Collection för ytterligare 78SEK för användning av norska avgiftsbelagda vägar.

Jag funderar vad betalade jag 40NOK för om jag ändå måste betala 78SEK. Kan man inte skicka en sammanlagd faktura och sluta förvirra folket?...
Citera
2015-10-29, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Funderar på tullavgifter. Jag åkte från Göteborg till Oslo i juli och satt mitt Nordea kort i automaten på gränsen. Sedan såg jag några kameror och gissade att de skulle dra från mitt kort för sträckan jag körde i Norge.

Sedan i oktober såg jag att nån drog 2 gånger 20NOK från mitt kort (det står Svinesundförbindelsen på kontoutdraget) och jag tänkte att det var för resan i Norge. Men igår fick jag en faktura från Pan European Collection för ytterligare 78SEK för användning av norska avgiftsbelagda vägar.

Jag funderar vad betalade jag 40NOK för om jag ändå måste betala 78SEK. Kan man inte skicka en sammanlagd faktura och sluta förvirra folket?...
Det är olika aktörer inom Norge. Du har betalat för Svinesund med kortet. Men in i Oslo är det en automatstation som läser av. Sedan är det inte omöjligt att det finns en station till mellan Sverige o Oslo.
Det fanns en förr med bommar. Men dessa bör vara borta. De kan vara ersatta av en automatstation.
Jag bara spekulerar då jag inte kört E6 sedan -08.
Citera
2015-10-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sexbrottsling
Det är olika aktörer inom Norge. Du har betalat för Svinesund med kortet. Men in i Oslo är det en automatstation som läser av. Sedan är det inte omöjligt att det finns en station till mellan Sverige o Oslo.
Det fanns en förr med bommar. Men dessa bör vara borta. De kan vara ersatta av en automatstation.
Jag bara spekulerar då jag inte kört E6 sedan -08.

Ja precis, kommer man E6 söderifrån från Svinesund så är ju vägen rejält upprustad jämfört med förr och det är minst två automatiska betalstationer utöver Svinesundsbron innan man når Oslo och dessa drivs ej av samma företag som den manuella vid bron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in