Hittade en jävligt läskig artikel som jag tänkte dela med mig av. Artikeln får mig indirekt att tänka på att vi skulle få den kallaste vintern på 1000 år, (Säga vad man vill om DEN mediehypen, men klart att tankarna faller ditåt.) för det sägs ju att golfströmmen ger oss i Norden värme.
Kort sagt: Det handlar, som jag förstått det, om att golfströmmen slutar fungera.
Håller på och läser nu och försöker få grepp om det hela, men det verkar som om oljan påverkar vattnet så att kallt och varmt vatten (som tydligen flödar åt två olika håll) inte hålls isär i två olika strömmar, utan blandas ihop så strömmarna slutar fungera som det vanligtvis gör.
Citat:
It is a university level physics experiment to use a tub of cool water and inject a colored stream of warm water into it. You can see the boundary layers of the warm water stream. If you add oil to the tub it breaks down the boundary layers of the warm water stream and effectively destroys the current vorticity . This is what is happening in the Gulf of Mexico and in the Atlantic Ocean.
http://www.infiniteunknown.net/2010/...rrent-is-gone/