2010-12-01, 11:46
Medlem
Krafses avatar
Hittade en jävligt läskig artikel som jag tänkte dela med mig av. Artikeln får mig indirekt att tänka på att vi skulle få den kallaste vintern på 1000 år, (Säga vad man vill om DEN mediehypen, men klart att tankarna faller ditåt.) för det sägs ju att golfströmmen ger oss i Norden värme.

Kort sagt: Det handlar, som jag förstått det, om att golfströmmen slutar fungera.
Håller på och läser nu och försöker få grepp om det hela, men det verkar som om oljan påverkar vattnet så att kallt och varmt vatten (som tydligen flödar åt två olika håll) inte hålls isär i två olika strömmar, utan blandas ihop så strömmarna slutar fungera som det vanligtvis gör.

Citat:
It is a university level physics experiment to use a tub of cool water and inject a colored stream of warm water into it. You can see the boundary layers of the warm water stream. If you add oil to the tub it breaks down the boundary layers of the warm water stream and effectively destroys the current vorticity . This is what is happening in the Gulf of Mexico and in the Atlantic Ocean.

http://www.infiniteunknown.net/2010/...rrent-is-gone/
Citera
2010-12-01, 11:54
Medlem
Våra dagar är räknade.. =S
Citera
2010-12-01, 12:03
Medlem
Krafses avatar
Har fortfarande stora problem att redigera inlägg, försökte jätteänge men det går ju inte. Jag testar att posta ett nytt inlägg, det brukar skramla in. Det finns lite intressanta videor på tuben om det, sitter och lyssnar på denna:

http://www.youtube.com/watch?v=hpdE1...eature=related
Citera
2010-12-01, 13:02
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Hittade en jävligt läskig artikel som jag tänkte dela med mig av. Artikeln får mig indirekt att tänka på att vi skulle få den kallaste vintern på 1000 år, (Säga vad man vill om DEN mediehypen, men klart att tankarna faller ditåt.) för det sägs ju att golfströmmen ger oss i Norden värme.

Kort sagt: Det handlar, som jag förstått det, om att golfströmmen slutar fungera.
Håller på och läser nu och försöker få grepp om det hela, men det verkar som om oljan påverkar vattnet så att kallt och varmt vatten (som tydligen flödar åt två olika håll) inte hålls isär i två olika strömmar, utan blandas ihop så strömmarna slutar fungera som det vanligtvis gör.

http://www.infiniteunknown.net/2010/...rrent-is-gone/

Om det kan vara till någon glädje så kommer antagligen varken du eller jag, oavsett ålder, få möjligheten att uppleva ett kilometertjockt istäcke över Sverige i vår livstid som är beroende av en eventuell klimatförändring.
Citera
2010-12-01, 14:28
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Om det kan vara till någon glädje så kommer antagligen varken du eller jag, oavsett ålder, få möjligheten att uppleva ett kilometertjockt istäcke över Sverige i vår livstid som är beroende av en eventuell klimatförändring.

Du läste nog inte artikeln han länkade till. Om det stämmer att golfströmmen stannar av är det inte frågan om en eventuell klimatförändring utan då kommer vi här i norden få frysa häcken av redan nu.
Sanningshalten i artikeln är svårt att sia om förhoppningsvis är det bara påhitt. Ingen som sett liknande info någon annanstans?
Citera
2010-12-01, 14:49
Medlem
Att det är kallaste vintern på 1000 år är avslöjat som ett skämt som blev spritt via internet, sen skulle inte jag lita på massa humbug sidor på nätet.
Citera
2010-12-02, 03:37
Medlem
Har försökt hitta lite info om det här nu i någon timme och har läst en del intressant.
De flesta filmer man hittade på youtube var lite väl foliehattiga som skyllde allt på BP och Obama.
Men denna "hobby-väderleksforskare" verkar vara rätt vettig.
Han menar att Golf-strömmens påstådda avstannande, i kombination med mindre solaktivitet och väderfenomenet La Niña, kommer få en del konsekvenser på nordeuropas väderklimat.

http://globalcoolingnewiceageuk.blogspot.com/
Citera
2010-12-02, 03:55
Medlem
Göstas TamPungs avatar
Jo men nu har ju expertisen i klimatpanelen förklarat att vi kan odla apelsiner i lappland, så vad säger att detta är rätt?
Kanske det är så enkelt att det är olika från år till år.
Jag minns ett år då temperaturen var likadan på midsommar som på nyår. Nämligen +7 grader.
Det var någon gång slutet på 80- början på 90-talet.
Dessa klimatprofeter är lika värdelösa som Jesus och Muhammed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in