2004-07-15, 01:50
Medlem
Har kommit in i novell-träsket (ett mycket trevligt och inte alls så kladdigt träsk). Vad har ni för förslag på bra novellböcker? Har själv en förkärlek för bra svenska författare, men anything good will do! Skriv gärna lite om dem också.
Citera
2004-07-15, 18:49
Medlem
Eremitens avatar
Här har du ett par förslag på bra novellantologier, kolla bibliotek eller antikvariat. Jag har bara tagit med antologier på svenska för jag tror att du skulle få svårt att hitta de gamla engelska jag har.

Axel Liffner och Artur Lundkvist (red.) - Nya berättare (Bonniers 1948). Innehåll: Inga ögon väntar mig av Lars Ahlin; Lördagskväll av Ivar Ahlstedt; Kung Karl och den besatta av Bengt Anderberg; Kärlek av Sivar Arnér; Oändligt är vårt äventyr av Werner Aspenström; Vice pastor av Tage Aurell; Vår nattliga badort av Stig Dagerman; Hänryckningens tid av Gustaf Rune Eriks; Min vän på taket av Lars Göransson; Johan Blom håller ut av Björn-Erik Höijer; Högtidligt korum av Olov Jonason; Dessa ljusa nätter av Olov Jonason; Sommarns fullhet av Thorsten Jonsson; Sommaren jag metade av Erland Josephson; Marie av Eva Neander; Höst av Peter William Nisser; Sen höst av Gösta Pettersson; Frid på jorden av Sven Rosendahl; Sagan om Fransiska av Per E. Rundquist

Birger Lundberg (urv.) - Vi berättar. 38 moderna svenska noveller (Sthlm: 1949)
Innehåll: Orm på vägen av Harry Ahlberg; Han som kunde skriva brev av Lars Ahlin; Tidtabellen av Sivar Arnér; Fem minuter av Stina Aronson; Lampan sjunger av Erik Asklund; I stället för en spökhistoria av Tage Aurell; Kanske kommer än en vår av Ingeborg Björklund; Känslornas komedi av Hans Botwid; Gåtans lösning av Karin Boye; Sommarbarn av Arvid Brenner; Den hängdes träd av Stig Dagerman; Gagga av Tora Dahl; 6 onklar av Gunnar Ekelöf; Mod av Gustaf Rune Eriks; Kafferepet av Jan Fridegård; Det hårda livet av Folke Fridell; Pillerdoktorn och hans dräng av Gustav Hedenvind-Eriksson; Kära, kära, en sådan dag av Hans Hergin; En affär i konst av Ragnar Holmström; Predikantens kappa av Gösta Höglund; Flykt till landskapet av Björn-Erik Höijer; Advent av Eyvind Johnson; Räddningen av Josef Kjellgren; Samtal om en gryta av Ivar Lo-Johansson, Vägen till Klockrike av Harry Martinson; Fru Ulvas spinnstuga av Moa Martinson; Två unga människor av Henry Peter Matthis; Uppbrott från Sundsvall av Ludvig Nordström; Kohindret av Otto Karl-Oskarsson; Uppkört spår av Sven Rosendahl; Gentlemannen av Per E. Rundquist; Skred av Cora Sandel; Torvmossen av Gustav Sandgren; Jonte besöker änkan av Bertil Schütt; Sonen av Peder Sjögren; Noa som försvann in bland näckrosor av Ragnar Thoursie; Inryckningsdag av Willy Walfridsson; Frusna nejlikor av Rudolf Värnlund

Ole Storm (urv.) - Tvekamp och andra svenska mästarberättelser (Höganäs: Bokförlaget Bra Böcker 1977)
Innehåll: Palatset av C. J. L. Almqvist; En mörk historia av August Blanche; Tvekamp av August Strindberg; Kritik av Victoria Benedictsson; Förbrytare av Gustaf af Geijerstam; Gravskriften av Selma Lagerlöf; Tavlan av Per Hallström; Baronen och folket av Bo Bergman; En språngmarsch för livet av Albert Engström; Misstagssonaten av Hjalmar Söderberg; Kanslisekreterare Sandmans nattliga äventyr av Hasse Zetterström; Silverskedarna av Gustav Hedenvind-Eriksson; Skarprättaren av Ludvig Nordström; Dimman rullar in av Sigfrid Siwertz; Kanariehunden av Hjalmar Bergman; Björn-Larssons bragd av Dan Andersson; Källarvåningen av Pär Lagerkvist; Julkväll av Stina Aronson; I andra hand av Agnes von Krusenstjerna

Ole Storm (urv.) - Stolthet och andra svenska mästarberättelser (Höganäs: Bokförlaget Bra Böcker 1977)
Innehåll: Intill helgsmål av Tage Aurell; Prosten och friherrinnan av Fritiof Nilsson Piraten; Den objudna gästen av Jan Fridegård; Stolthet av Karin Boye; En tid av oro för Eugenia av Eyvind Johnson; Nils Näktergal av Ivar Lo-Johansson; Balens drottning av Eva Berg, Johan Blom håller ut av Björn-Erik Höijer; Att Signe var sådan av Tora Dahl; Svårt avsked av Lars Ahlin; Skyddsrummet av Werner Aspenström; Kontrollanten av Per Olof Sundman; Vår nattliga badort av Stig Dagerman; Stråkar av Stig Claesson; Levande och döda av Birgitta Trotzig

Ole Storm (urv.) - Arabella och andra danska mästarberättelser (Höganäs: Bokförlaget Bra Böcker 1978)
Innehåll: Portvaktens son av H. C. Andersen; Julklappar av Herman Bang; Lotsåldermannens speldosa av Holger Drachmann; Kravatten av Gustav Wied; Idyll av Henrik Pontoppidan; Dockan av Martin Andersen Nexø; Arabella av Johannes V. Jensen; kinesisk artighet av Tom Kristensen; Ringen av Karen Blixen; Rapphönan av Martin A. Hansen; Pojkar om våren av H. C. Branner; Min första kärlek av Tove Ditlevsen; Sköna sommar av Frank Jæger; Ärkehertigen av Klaus Rifbjerg; Drängen Emanuel av Johannes Wulff; Djuret av Knud Holst; Tv-n flimrar av Anders Bodelsen

Ole Storm (urv.) - Det stod en bänk i trädgården och andra norska mästarberättelser (Höganäs: Bokförlaget Bra Böcker 1979)
Innehåll: Blakken av Bjørnstjerne Bjørnson; Duvan av Jonas Lie; Else av Alexander Kielland; Luffardagar av Knut Hamsun; Pålsmässonatt av Johan Falkberget; Kring en död av Cora Sandel; Sedlighetsbalen av Sigrid Undset; Den saknade av Arnulf Øverland; Mördaren av Sigurd Hoel; Det stod en bänk i trädgården av Aksel Sandemose; Pet och Lise av Johan Borgen; Nils Fęt av Tarjei Vesaas; Lyckan mellan två män av Agnar Mykle

Ann Smith och Åke Hodell (red.) - KärleksHistorier (Höganäs: Bra Böcker 1984)
Innehåll: Min älskades land av Ivar Lo-Johansson; Hon - den enda av Eva Alexanderson; Tulit av Sivar Arnér; Olika slag av kärlek av Rita Tornborg; Fågeln Swedenborg av Bengt Anderberg; Kärleksbrevet av Gerda Antti; Kärlek på långt håll av Sune Örnberg; Tankar om kärlek i en fransk hotellsäng av Gunnel Beckman; Kärlekens ansikten av Christer Kihlman; Sammansvuren av Elisabet Hermodsson; Passion av Birgitta Stenberg; Safari med svart mamba av Åke Hodell; Ljusets frihet av Sun Axelsson; Det dukade bordet av Per Wästberg; En kungschampinjon i juni av Monica Arenhill; Huddinge IF av Theodor Kallifatides; Kombattanten av Loka Enmark; Franca Fedi av Anna Westberg; Mitt liv med Frederica von Stade av Åke Leijonhufvud; Bilden av Ann-Charlotte Alverfors; Snödjup av Börje Lindström; De trötta männens kärlek av Anne-Marie Berglund; En författares kärlekshistoria av Jacques Werup; Det röda mörkret av Eva Runefelt

Hans Peterson (urv.) - Flykten till Amerika och andra berättelser om barn i de vuxnas värld (Höganäs: Bra Böcker 1983)
Innehåll: Sång vid en grav av Fritiof Nilsson Piraten; Flykten till Amerika av Cora Sandel; Offer av Martin A. Hansen; Luftballongen av Selma Lagerlöf; Sunnanäng av Astrid Lindgren; Det nödvändiga av Björn-Erik Höijer; Födelsedagen av Tarjei Vesaas; Lille Curtis av Dorothy Parker; Arabien av James Joyce; Flickan av Maksim Gorkij; Ögonvittnet av Graham Greene; Pojken som aldrig hade sett havet av J. M. G. Le Clézio; Systrar av Edna O´Brien; Små jordskred av Joyce Carol Oates; Agostino av Alberto Moravia

Mårten Edlund (urval) - Sanningen och andra noveller. Nobelpristagare från Kipling till Singer skriver om brott (Höganäs: Bra Böcker 1979).
Innehåll: Kvinnors älskling av Rudyard Kipling; En historia från Halstanäs av Selma Lagerlöf; Folkdomstolen av Wladyslaw Reymont; Den mirakulösa hämnden av George Bernard Shaw; Pilallén av Sinclair Lewis; Jurymannen av John Galsworthy; Målet mot kornett Jelagin av Ivan Bunin; Sanningen av Luigi Pirandello; I mörker av Johannes V. Jensen; Sänd ditt bröd över vattnet av William Faulkner; Hämnarna av Ernest Hemingway; Gästen av Albert Camus; Misshandel av Ivo Andric; Mordet av John Steinbeck; Vinterspel av Eyvind Johnson; Under kniven av Isaac Bashevis Singer

Sven Stolpe (urv.) - Mästarberättare (Bonniers 1977)
Innehåll: Markisinnan von O av Heinrich von Kleist; Fyrtio år av Leo Tolstoj; Nattlogi - en berättelse om Franįois Villon av Robert Louis Stevenson; Ungdom av Joseph Conrad; Gudsfreden av Selma Lagerlöf; Blodiga söndagen av Maksim Gorkij; Den förlorade sonens hemkomst av André Gide; Louise av W. Somerset Maugham; Avbruten lektion av Hermann Hesse; En pennans man av Franįois Mauriac; En gammal härskare av Frans Eemil Sillanpää; En kort tid av lycka för Francis Macomber av Ernest Hemingway; Barnbjudning av Graham Greene; Alexander av H. E. Bates; Muren av Jean-Paul Sartre; Slåttergillet av Martin A. Hansen

Sigfrid Siwertz (urv.) - All världens berättare (Bonniers 1943)
Innehåll (bortsett från en del romanutdrag): Hyttkamraten av Joseph Conrad; Skatten av William Somerset Maugham; Bylingen och psalmen av O. Henry; Tre rättfärdiga kammakare av Gottfried Keller; Breeze Anstey av Herbert Ernest Bates; Fettpärlan av Guy de Maupassant; Mario och trollkarlen av Thomas Mann; Gunnlaug Ormstungas saga; Tre skisser (En gåtfull natur; Hämnaren; Konstverket) av Anton Tjechov; Rinconete och Cortadillo av Cervantes; Den förseglade ängeln av Nikolaj Ljeskov (Leskov); Mannen som älskade öar av D. H. Lawrence; Kalaset hos Trimalchio av Petronius Arbiter; Ståthållaren över Judéen av Anatole France; Den röda ponnyn av John Steinbeck; Välsignelse av Lu Hsün; Chawdron av Aldous Huxley; Inträdesavgiften av Alexander Woollcott; Magister Ts'ien tar bruden av Anonym; Två venetianska adelsmän av Matteo Bandello; Sällhet av Katherine Mansfield; Don Juans skönaste kärlek av J. Barbey D'Aurevilly (D'Aureville); Krocketspelaren av H. G. Wells; Tragiskt av Hermann Hesse
Citera
2004-07-15, 18:50
Medlem
Eremitens avatar
Sigfrid Siwertz och Karl Johan Rådström (urv.) - All Världens Berättare. Ny samling (Bonniers 1948)
Innehåll: När farfar dog av Niko Kazantzakis; Boken som var en orkan av Gilbert Keith Chesterton; Något i människan av Mika Waltari; Historien om William av P. G. Wodehouse; En djävul tager sig hustru av Niccolo Machiavelli; Tre olika händelser av Marcel Aymé; Joggeli söker sig en hustru av Jeremias Gotthelf; Storväxt blondin av Dorothy Parker; Skrattet i Hypata av Apulejus från Madaura; En julhistoria av Franįois Mauriac; Midsommarafton av Nikolaj Gogol; Mannen som älskade Dickens av Evelyn Waugh; Bröllop och smekmånad av Hwang Tsu-Yü; Uppför Fergusonvägen av Louis Bromfield; Ishuggare av Sándor Dallos; Hornet av Pedro de Alarcķn; Sidsel av Sigurd Elkjær; Fallet Paul av Willa Cather; Hamlet i Sjtsjigrov av Ivan Turgenjev; Den sorgmodige dansken av Damon Runyon; Andreas Thameyers sista brev av Arthur Schnitzler; Leiningens krig mot myrorna av Carl Stephenson; Näktergalen och rosen av Vera Inber; Processen om åsnans skugga av C. M. Wieland; Pensionatet av James Joyce; Ett sommaräventyr av Jean-Jacques Rousseau; En friare ur mörkret av Elizabeth Bowen; Ett säreget fall av Henri Duvernois; Det blå rummet av Prosper Mérimée; Vännerna av Stacy Aumonier; När dog János Kovács? av Lajos Zilahy; Död i rättan tid av Frantisek Langer; Fader Gauchers elixir av Alphonse Daudet; Raziya av Christine Weston; Demetrius av Ernst Wiechert; Vit utpost av Johan Wöller; Den varma floden av Erskine Caldwell; Rummet av Jean-Paul Sartre; Oxe i bås av Saki

Bengt Holmqvist (red.) - Världens bästa noveller i urval (Sthlm: Natur och Kultur 1961)
50 noveller: Kvinnolist Ur Tusen och en natt; Ödun västfjording; Om kejsar Jovinianus' övermod och hur han straffades för det Ur Gesta Romanorum; Masetto i nunneklostret av Boccaccio (ur Decamerone); Drottning Margaretas 45:e berättelse av Margareta av Navarra (Ur Heptameron); Licentiat Glas av Miguel de Cervantes Saavedra; Den falska bruden Ur Kin Ku Ki Kuan; Han kämpade för sin rätt av Daniel Defoe; Mahua, den vackra zigenerskan (Bengalisk legend); Världens gång av Voltaire; ; Novell av Goethe; De två kreatursdrivarna av Walter Scott; Markisinnan von O. av Heinrich von Kleist; Rådman Krespel av E. T. A. Hoffmann; Mateo Falcone av Prosper Mérimée; Skyggen av H. C. Andersen; Kappan avNikolaj Gogol; Lenz av Georg Büchner; Huset Ushers undergång av Edgar Allan Poe; En löjlig människas dröm av Dostojevskij; Ett enkelt hjärta av Gustave Flaubert; Ivan Iljitjs död av Lev Tolstoj; Fru Rus med det veka hjärtat av Jan Neruda; Lilla Roque av Guy de Maupassant; Hoppet som tortyr av Auguste de Villiers de L'isle-Adam; Vilddjuret av Henry James; Paviljong 6 av Anton Tjechov; Dubbelgångaren av Joseph Conrad; Sankt Manuel Bueno, martyr av Miguel de Unamuno; Mary Postgate av Rudyard Kipling; Tjugusex och en av Maksim Gorkij; Den öppna båten av Stephen Crane; Döden i Venedig av Thomas Mann; De döda av James Joyce; Jag vill veta varför av Sherwood Anderson; Kärlekens fullbordan av Robert Musil; Den blinde av D. H. Lawrence; En läkare på landet av Franz Kafka; Äktenskap ā la mode av Katherine Mansfield; En författare av Franįois Mauriac; Röda löv av William Faulkner; Di Grasso av Isaak Babel; Snön på Kilimandjaro av Ernest Hemingway; Frid bland bergen av Rķmulo Gallegos; Flukten til Amerika av Cora Sandel; Dräkten av Samuel Josef Agnon; Födelsemärket av Yasunari Kawabata; Dryckenskap av Pentti Haanpää; Rachel av Erskine Caldwell; Slutet på en förbindelse av Alberto Moravia

Ivar Öhman (urv.) - Berömda berättare (Sthlm: Folket i Bilds Förlag 1948)
12 noveller: Skräddarns skulle ha dans av August strindberg; Pälsen av Hjalmar Söderberg; Irene Holm av Herman Bang; En främmande karl av Hans E. Kinck; När far köpte lampa av Juhani Aho; Kaleschen av Nikolaj Gogol; Kyssen av Anton Tjechov; Hamnen av Guy de Maupassant; Lagunen av Joseph Conrad; Soldat-Kersta av Eduard von Keyserling; Bruden kommer till Yellow Sky av Stephen Crane; Skogsarbetarna av Horacio Quiroga

Ivar Öhman (red.) - Berömda berättare II: Den bästa novellen (Sthlm: Folket i Bilds Förlag 1949)
15 noveller: Transitogods av Gustav Hedenvind-Eriksson; Eldskräcken av Albert Viksten; Trälen och vägen av Moa Martinson; Protestant av Ivan Oljelund; Mänsklighet av Ragnar Holmström; Johan och Eva av Jan Fridegård; Den rike mannen av Rudolf Värnlund; Uppehåll i myrlandet av Eyvind Johnson; Visionären Brodin av Hans Botwid; Klocknyckeln av Ivar Lo-Johansson; Ryck upp dig, Jonatan! av Harry Martinson; Niklas och Anna av Gustav Sandgren; Bondedrama av Artur Lundkvist; Fåglar ombord av Josef Kjellgren; Gänget av Erik Asklund

Nils Åke Nilsson (urv.) - Berömda ryska berättare. Från Tjechov till Sjolochov (Sthlm: Folket i Bilds Förlag 1958)
Innehåll: Med Anna om halsen av Anton Tjechov; Ett silvermynt av Maxim Gorkij; Ensamhet av Alexander Kuprin; Tjuven av Leonid Andrejev; Vipan av Alexander Serafimovitj; Den blå sländan av Michail Prisjvin; Brev från Tula av Boris Pasternak; Grottorna av Evgenij Zamjatin; Min första gås av Isak Babel; Far och mor av Vsevolod Ivanov; Barnens revolt av Vera Inber; I samma rum av Ivan Katajev; Hur jag fick henne att skratta av Vladimir Majakovskij; Kärlek av Jurij Olesja; Hur Robinson kom till av Ilja Ilf och Evgenij Petrov; Ett människoöde av Michail Sjolochov

Holger Ahlenius (urval) - Frankrikes stämma (Bonniers 1945)
Innehåll: Abbedissan som inte ville synda (Ur De hundra nya novellerna); Den fromme prinsen av Margareta av Navarra; Om en juris studerande och en apotekare som lärde honom medicin av Bonaventure des Périers; Grevinnan de Tende av Madame de Lafayette; Scarmentados resor av Voltaire; Hertigen och ärkebiskopen av Chamfort; Den siste Abencerrajens öden av Chateaubriand; Vanina Vanini av Stendhal; Det okända samtalet av Alfred de Vigny; Konungens väninna av Honoré de Balzac; Tamango av Prosper Mérimée; Croisilles av Alfred de Musset; Omphale av Théophile Gautier; En enkel själ av Gustave Flaubert; Vox populi av Villiers de L'isle-Adam; Anfallet mot kvarnen av Émile Zola; Påvens mulåsna av Alphonse Daudet; Crainquebille av Anatole France; Mademoiselle Fifi av Guy de Maupassant; En ledare av Paul Bourget; Fröken Gauche av Édouard Estaunié; Tuppar av Jules Renard; Den förlorade sonens återkomst av André Gide; En ung flickas bekännelse av Marcel Proust; Gigi av Colette; Tur och retur av Henri Duvernois; Färsk saltsjöfisk av Pierre Hamp; I förtroende av Roger Martin du Gard; Löjtnant Dauche av Georges Duhamel; Familjens heder av Franįois Mauriac; Staden som fick nytt liv av Jules Romains; Du älskar mig ju av Francis Carco; Hippolytos' död av Jacques de Lacretelle; Pan spelar upp av Jean Giono; Källaren n:r 7 av Joseph Kessel; Ett våräventyr av Eugčne Dabit; Käppen av Marcel Aymé; Föraktets tid av André Malraux; Muren av Jean-Paul Sartre; Havets tystnad av Vercors

Giacomo Oreglia (urv.) - Italienska noveller (AWE/Gebers 1961)
Innehåll: En bibliotekaries minnen av Giuseppe Ravegnani; Gobelängen av Carlo Cassola; Grevinnan av Coloredo av Gino Montesanto; Kortspelarna av Giuseppe Marotta; De fromma fåren av Francesco Jovine; Jordklotet av Niccolō Tucci; Mor av Natalia Ginzburg; De levandes grav av Mario Gromo; Fullmåne av Michele Prisco; Krigets stad av Bonaventura Tecchi; En kort historia om smuggling av Domenico Rea; Sist kommer korpen av Italo Calvino; Min vän jesuiten av Mario Soldati; Farbror prästen av Luigi Santucci; Carmela av Leonida Répaci; Prata lite med mig, säg nånting! av Manlio Cancogni; Äktenskapskontraktet av Giose Rimanelli; Den röda cykeln av Alba de Céspedes; Människor vid Babuino av Ugo Moretti; Krossad näsa av Oreste del Buono; Ett svårlöst problem av Anna Banti; Lejonets flykt av G. B. Angioletti; De magra männens resa av Raffaello Brignetti; Torkan av Romano Bilenchi; Bland bergen som inte rörde sig av Nino Palumbo
Citera
2004-07-16, 03:15
Medlem
Tack!
Citera
2004-12-27, 09:23
Medlem
Eremitens avatar
Jag börjar få lite bättre ordning i mitt bibliotek nu, så om någon är intresserad av (novell)antologier, i svensk översättning, över något speciellt lands (kontinents) litteratur, kan jag bidraga med information om innehållet (författare/titlar) i antologier med bulgarisk, sovjetisk, afrikansk, tjeckisk, lettisk, nygrekisk, portugisisk, latinamerikansk, modern finsk berättarkonst, samt tyska efterkrigsnoveller.
Citera
2004-12-27, 10:58
Medlem
Cohibas avatar
Den överlägset bäste novellförfattaren och även den störste författaren genom alla tider är Anton Tjechov.

Hans tidiga stycken kan vara lite kåseriskt puttefnuttiga tidningsmässiga, men läs exempelvis Duellen eller En okänd människas dagbok.

Alla som behöver lättköpta poänger och inte klarar av att läsa mellan raderna avrekommenderas dock starkt från att läsa Tjechov.
Citera
2004-12-27, 11:30
Medlem
NoTruces avatar
Då jag nästan uteslutande läser böcker på engelska, och även helst noveller, har jag några tips.

Den amerikanske författaren Steven Millhauser skriver suggestiva berättelser med klara inslag av magisk realism. Kolla upp samlingarna In The Penny Arcade, The Barnum Museum och The Knife-Thrower and other stories.

Harlan Ellison är en sån där författare som rör sig mellan exakt alla genrer, och är ypperlig i samtliga. Karln har skrivit i över femtio år, har vunnit tonvis med priser och producerat närmare 1500+ noveller. På svenska finns Ensamvärk, som är en sammanställning av noveller från flera olika samlingar, Det Tysta Ropet (orig. I Have No Mouth And I Must Scream, kan vara svår att få tag på, men ska finnas på SF-bokhandeln i Stockholm [länk]), samt Vredens Konfekt (orig. Angry Candy, rekommenderas starkt!). På engelska är samlingarna Deathbird and other stories (1975), Strange Wine (1978), Shatterday (1980), ovannämnda Angry Candy (1988), samt Slippage (1997) ypperliga volymer att börja med.

Mycket nöje!
Citera
2004-12-27, 14:04
Medlem
trampadols avatar
Jag älskar då Hjalmar Söderberg över allt annat inom svensk litteratur. Hela hans novellproduktion är utmärkt men det kanske skarpaste tycker jag ändå är hans Historietter. Att få med så mycket på så lite ord är överväldigande.
Citera
2004-12-30, 03:24
Medlem
Faustuss avatar
Några bra svenska novellsamlingar:
Strindberg "Giftas"
Söderberg "Historietter"
Ahlin "Inga ögon väntar mig"
Dagerman "Nattens lekar"
Citera
2004-12-30, 03:51
Medlem
a4swes avatar
Tänkte även jag kasta in Dagerman och Söderberg, Nattens lekar och Historietter är MÅSTEN!

Jag gillar även Ivar Lo Johanssons statarliv, inget måste men fortfarande lite småmysig.
Citera
2004-12-30, 08:19
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Novellen är alltid en 3vlig bekantskap...Några av mina favoriter på området är :

Charles Bukowski...Mest fabulös i just noveller... Tillåme hans romaner känns som noveller...Fragmentariska på nåt vis...Men på ett bra sätt...

Richard Brautigan..."Revenge of the lawn", den enda jag läst av honom...På engelska...Vet inte om den finns översatt... Mycket skruvad humor...

Stephen King...Tycker han passar bäst i det lilla formatet...I romanform har han en tendens att svälla som en bokstavssvulst...

Alexander Solszenitsyn..."Högra handen och andra noveller"...Kamrat Alexander behärskar alla litterärar format...

Raymon Carver..."Short Cuts" som filmen med samma namn bygger på...Oerhörd...!

Ray Bradbury..."Den illustrerade mannen"...Om man gillar lite skruvad scifi...

O´Henry förtjänar väl också ett omnämnande om man pratar noveller...Lite gammaldags putslustig...Men underhållande...

Såg att Piraten var nämnd ovan...Hans "Historier från Färs" rekommenderas med varm hand...
Citera
2011-05-07, 05:08
Bannlyst
Bumpar en död och begravd tråd av den enkla anledningen att jag var och letade på adlibris efter noveller och letade på FB efter tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in