2011-05-07, 07:41
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Jag börjar få lite bättre ordning i mitt bibliotek nu, så om någon är intresserad av (novell)antologier, i svensk översättning, över något speciellt lands (kontinents) litteratur, kan jag bidraga med information om innehållet (författare/titlar) i antologier med bulgarisk, sovjetisk, afrikansk, tjeckisk, lettisk, nygrekisk, portugisisk, latinamerikansk, modern finsk berättarkonst, samt tyska efterkrigsnoveller.
Listan kan nu utökas med antologier med noveller från: Frankrike, Italien, England, Holland, Danmark, Polen, Israel, Bulgarien, Färöarna, Österrike, Ungern, Albanien, Spanien, Island, Serbien, Litauen, Estland, Rumänien, Jugoslavien, Makedonien, Slovakien, Armenien, Ungern, Australien, Kina, Japan, Korea, Vietnam, Indien, USA, Latinamerika, Brasilien, Kenya, Moçambique, Nigeria, Sydafrika, Egypten, Afghanistan, Iran, Kurdistan, arabiska berättare och maoriförfattare.
Citera
2011-05-07, 07:42
Medlem
FruGondols avatar
August Strindbergs noveller Taklagsöl och Syndabocken.
De är mera som korta romaner, som jag med jämna mellanrum
återkommer till och aldrig tröttnar på.
Dessa är ju alster av en åldrande Strindberg efter skilsmässan med
Harriet Bosse och som jag själv börjat se tillbaka på mitt liv,
med flera äktenskap, sju barn och många barn-barn, så finns
i dessa underbara noveller så mycket att känna igen.
Citera
2013-07-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Hans tidiga stycken kan vara lite kåseriskt puttefnuttiga tidningsmässiga, men läs exempelvis Duellen eller En okänd människas dagbok.

Är "En okänd människas dagbok" samma sak som "En okänd människas berättelse" (eller är det en alternativ titel till Duellen)?
Citera
2013-07-06, 12:14
Medlem
shady_ladys avatar
John Ajvide Lindqvist- Pappersväggar. Ruggit bra, väldigt obehaglig i vissa berättelser
Citera
2013-07-06, 21:45
Medlem
RoaldDahls avatar
Bo Bergman "Vi vandrare"
Roald Dahl "Collected stories"
Saki "The complete short stories"
Anton Tjechov "Noveller"
Ray Bradbury "Oktoberlandet"
Edgar Allan Poe "Samlade noveller - volym 1,2,3"
Citera
2013-07-09, 00:11
Medlem
moleskines avatar
Två lite nyare novellsamlingar jag gillar är Etgar Kerets Åtta procent av ingenting och Haruki Murakamis The elephant vanishes.
Citera
2013-07-09, 16:58
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Ray Bradbury "Oktoberlandet"

En ypperlig samling. Drygt ett år sedan Bradbury gick bort nu.

Citat:
Ursprungligen postat av moleskine
Två lite nyare novellsamlingar jag gillar är Etgar Kerets Åtta procent av ingenting och Haruki Murakamis The elephant vanishes.

Jag skulle vilja lägga till Kerets Missing Kissinger till den listan.
Citera
2013-07-12, 20:24
Medlem
Jag gillar Haruki Murakakamis samling Blind willow, sleeping woman. Den där Elephant vanishes har ju blivit återutgiven i svensk översättning med titeln Elefanten som gick upp i rök.

Sen tyckte jag väldigt mycket om novellerna i Heat av Joyce Carol Oates. Råd i vildmarken av Margaret Atwood är också fin.
Citera
2013-11-23, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moleskine

Etgar Kerets Åtta procent av ingenting blev den första novellbok jag läste och tycker verkligen den var bra. Eftersom jag på nått sätt håller på att upptäcka detta med "noveller" så satt jag, efter jag läst klart flera av dem, och bara funderade på vad jag ville få ut av det jag läst. Något jag inte gjort tidigare.

Rekomenderas!
Citera
2013-11-23, 20:36
Medlem
Den bästa svenska novellsamlingen jag läst är nog Thorsten Jonssons Fly till vatten och morgon,
Han är kriminellt underskattad.
Citera
2013-11-28, 18:50
Medlem
imperatrixs avatar
Jorge Luis Borges har skrivit en hel del noveller som är väldigt fina.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in