2010-11-30, 23:58
Medlem
fittas avatar
1. Kalle betalar 500kr till en bluffmakares paypalkonto för ett påhittat wow-account.
2. Bluffmakaren "köper" något av en polare för Kalles pengar och betalar till sin polares paypalkonto.
3. Polaren tar ut pengarna till sitt riktiga bankkonto.

Det enda polaren gjort nu är ju då att sälja en vara och ta emot betalning för den.
Kan polaren på något vis åka dit på det här?

Polaren och bluffmakaren är såklart samma person, men bluffmakarens konto har falska uppgifter, och polarens har bluffmakarens riktiga personuppgifter. Självklart sköts allt från olika ip-adresser och datorer så de två inte kan sammankopplas mer än att man fått en betalning för såld vara.

Andra sätt att få ut pengarna?
Citera
2010-12-01, 00:02
Medlem
Polaren har väl inte gjort något fel alls. Bara sålt en vara och fått betalt för den. Så länge bluffmakarens spår undanröjs så tror jag inte polisen lägger ner så jättestora resurser på bluffmakaren. Om det inte sker i 100k-kronorsklassen, men då är bluffmakaren ingen bluffmakare utan en mästertjyv.
Citera
2010-12-01, 00:07
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.
Polaren har väl inte gjort något fel alls. Bara sålt en vara och fått betalt för den. Så länge bluffmakarens spår undanröjs så tror jag inte polisen lägger ner så jättestora resurser på bluffmakaren. Om det inte sker i 100k-kronorsklassen, men då är bluffmakaren ingen bluffmakare utan en mästertjyv.

Det är precis så jag också tänkte, men en vän till mig påstår att många bluffmakare säkert gör så här så det skulle bli så genomskinligt att polaren blir den som får stå till svars för bluffmakarens bluffmakeri. Då kan man ju fortfarande göra det i ett längre led, så bluffmakaren köper en produkt av bluffmakare nr.2 och nr.2 köper sen av polaren. Pengarna åker då plötsligt hela 3 steg i cyberspace.

Handlar förövrigt bara om småsummor, några hundringar per offer. Kan inte tänka mig att det blir särskilt högprioriterat.
Citera
2010-12-01, 00:11
Medlem
Självklart kan inte polaren stå till svars för någon annans gärning. Även om det är genomskinligt så måste det finnas bevis. Men det är samtidigt svårt att röja alla spår efter sig. Berätta mer om din metod
Citera
2010-12-02, 22:33
Medlem
gottmospahedens avatar
Så länge som säljaren köper en vara av sin vän, som senare överför/hämtar ut pengarna så är det ingen fara. Det är så webcamhororna gör för att paypal inte ska stänga av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in