2010-11-30, 22:25
Medlem
oswes avatar
Jag kollade precis på Veckans brott på SVT1 med Leif GW Persson där programledaren snackade lite om förfalskade sedlar.

Programledaren skrev sedan ut flera bilder på några tjugolappar och gav till en person som jobbade med att leta rätt på förfalskare och i slutet av klippet säger han sedan vilken skrivare det var, serienumret(tror jag, kommer inte riktigt ihåg) samt var skrivaren befinner sig.

Det jag undrar är hur han lyckas undersöka detta?
Då han sade att det var hemligt hur dom gjorde det men inte att dom gjorde det.
Citera
2010-11-30, 22:28
Medlem
Tihihis avatar
Många färglaserskrivare skriver ut små prickar över utskriften och dessa bildar ett mönster som innehåller serienummret. Det är små prickar som inte syns/stör utseendet på det man skrivit ut, oftast används den gula färgen.
Senast redigerad av Tihihi 2010-11-30 kl. 22:31.
Citera
2010-11-30, 22:31
Medlem
oswes avatar
Antog att det var något i den stilen, tack så mycket.

Nu till nästa fråga, hur kunde han se var skrivaren befann sig?
Citera
2010-11-30, 22:34
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswe

Kan det inte bara vara så att man kollar upp till 'vem' skrivaren med det serienumret såldes? Sen om någon skjutsat den till sin kusin i Haparanda har man nog rätt svårt att ta reda på utifrån utskriften.
Citera
2010-11-30, 22:35
Medlem
Tihihis avatar
Citat:

Det kan han inte. Men man vet ju oftast vem köparen är eftersom serienummerna brukar registreras på t.ex. kvitton och tilläggsgarantier. Sen kan man knacka på hemma hos köparen och i bästa fall hitta skrivaren där.
Citera
2010-11-30, 22:38
Medlem
oswes avatar
Dock var det så att personen sade "skrivaren befinner sig i frihamnen i stockholm" varpå programledaren sade " ja det stämmer, vårat kontor ligger där"
Citera
2010-11-30, 22:40
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Dock var det så att personen sade "skrivaren befinner sig i frihamnen i stockholm" varpå programledaren sade " ja det stämmer, vårat kontor ligger där"
Vaddå "dock". Jaha? Det var för att televisionsbolaget köpt skrivaren. Hade någon flyttat den hade 'personen' haft fel.
Citera
2010-11-30, 22:42
Medlem
Tihihis avatar
Citat:

Ja det kan han inte se på utskriften. Då ljuger han. Skrivarna har ingen GPS-inbyggd.

Möjligen skulle skrivaren kunna plocka geo-location via nätverket och ISPn om den är nätverksansluten, men det brukar inte vara särdeles noggrant, det kan skilja på många mil.
Citera
2010-11-30, 22:45
Medlem
oswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Vaddå "dock". Jaha? Det var för att televisionsbolaget köpt skrivaren. Hade någon flyttat den hade 'personen' haft fel.

Ursäkta mig men en skrivare är inget vapen som du måste visa legitimation för att köpa så att det länkas till serienumret.

På honom lät det som att dom kunde spåra skrivaren på något sätt, vilket jag tycker låter väldigt ologiskt.

Därför vill jag veta om någon vet om detta går eller hur han gör?
Citera
2010-11-30, 22:47
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Därför vill jag veta om någon vet om detta går eller hur han gör?

Det går inte, det är en bluff. Sånt dom säger för att folk ska bli rädda och inte hitta på hyss med sina skrivare.
Citera
2010-12-01, 02:46
Medlem
Spår av nötters avatar
Skrivarens serienummer hamnar någonstans på pappret. Ingen aning om det är lite diskret uppe i hörnet eller över hela arket.
Det är alltså kodat med ett antal punkter.

Om skrivaren uppkopplat möjligtvis obemärkt skulle skicka sin ip-adress någonstans skulle det kanske gå spåra på det sättet. Men i annat fall tar ledtrådarna slut efter försäljningsplatsen.

Är det så att en uppkopplad skrivare kan ta reda på närmaste internetuppkoppling och dra iväg adressen utan att man överhuvudtaget märker det? Rätt tveksam.
Citera
2010-12-01, 06:49
Medlem
Citat:
Jag kollade precis på Veckans brott på SVT1 med Leif GW Persson där programledaren snackade lite om förfalskade sedlar.

Programledaren skrev sedan ut flera bilder på några tjugolappar och gav till en person som jobbade med att leta rätt på förfalskare och i slutet av klippet säger han sedan vilken skrivare det var, serienumret(tror jag, kommer inte riktigt ihåg) samt var skrivaren befinner sig.

Det jag undrar är hur han lyckas undersöka detta?
Då han sade att det var hemligt hur dom gjorde det men inte att dom gjorde det.

Varje skrivare har sitt egna sätt att skriva ut bläcket/tonerna. Detta görs på uppdrsag av just myndigheterna i syfte att förhindra förfalskningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in