2010-12-01, 11:26
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswe
Ursäkta mig men en skrivare är inget vapen som du måste visa legitimation för att köpa så att det länkas till serienumret.

På honom lät det som att dom kunde spåra skrivaren på något sätt, vilket jag tycker låter väldigt ologiskt.

Därför vill jag veta om någon vet om detta går eller hur han gör?
Låter mer som om man hoppade över några led där. Den fullständiga förklaringen är väl att vattenstämpeln kunde matchas mot en lista över kunder. Listan behöver som sagt var inte säga var skrivaren befinner sig rent fysiskt. Ett företag kan ju köpa in skrivare som anställda får ta hem så att de kan arbeta hemifrån. Men den informationen brukar ju räcka för Farbror Blå.

Dock så är det svårt att få till riktigt bra förfalsknigar, då färgen grön saknas i skrivare.
Citera
2010-12-01, 20:50
Medlem
Nästan alla större skrivare, tex företagsskrivare är uppkopplade till olika nätverk för att kunna kontaktas av reperatörer och dylikt. Man kan alltså "styra" skrivarna över ett nätverk för att lösa/felsöka maskinerna utan att behöva åka in på plats. Det är förmodligen via sådana nätverk polisen kan hitta positioner på skrivare.
Citera
2010-12-02, 00:49
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spår av nötter
Skrivarens serienummer hamnar någonstans på pappret. Ingen aning om det är lite diskret uppe i hörnet eller över hela arket.
Det intressanta är hur skrivaren printar dessa punkter eller symboler. Som man såg i klippet så hade pappret klippts till för att matcha sedelns storlek, om man klipper mitt i en av dessa punktserier så borde själva idén med systemet förstöras, för man skriver inte direkt ut sedlar i A4-format, det måste vara på något annat sätt?
Citera
2010-12-02, 04:10
Medlem
Uhlvars avatar
Kan man inte på något sätt omprogrammera skrivaren så att den inte skriver mer serienummer? Det borde väl någon klara av att göra ?
Citera
2010-12-02, 08:55
Medlem
Är nog inne mer på att de kontaktar tillverkare/leverantör än att de går via några mystiska signaler... Om kopiatorn/skrivaren har ett serienummer så kan man spåra det till tillverkaren och leverantören. De vet i sin tur vem de har sålt den till, i varje fall om det som i det här fallet är ett företag.

Många företag hyr också sina kopiatorer (och jag har för mig att det var en kopiator de använde i programmet) och har serviceavtal på dem och en vild gissning är att de har koll på vilken kopiator som står på vilken adress för att kunna skicka ut reparatörer på ett smidigt sätt.

Är det en "vanlig" skrivare köpt kontant av en privatperson på OnOff eller nått är det nog svårare. Sen har jag inte provat på falskmyntning men spontant känns det som att det man först skulle torska på som noob är pappret - är ju helt annat papper i sedlar än det man normalt har i skrivare och kopiatorer...

Innan man ger sig in på falskmyntning bör man ju dock, förutom att det är det samma som stöld, tänka på inflationen
Citera
2010-12-03, 00:45
Medlem
wettergrunds avatar
Hittade ett klipp på Youtube som förklarar hur det går till. Det är gula prickar som man kan se med lupp eller med ultraviolett ljus.

http://www.youtube.com/watch?v=izMGMsIZK4U

Hur man tyder prickarna framgår inte tyvärr.
Citera
2010-12-03, 09:54
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det intressanta är hur skrivaren printar dessa punkter eller symboler. Som man såg i klippet så hade pappret klippts till för att matcha sedelns storlek, om man klipper mitt i en av dessa punktserier så borde själva idén med systemet förstöras, för man skriver inte direkt ut sedlar i A4-format, det måste vara på något annat sätt?
Vid närmare eftertanke så kan mönstren finnas över hela papperet. De kan även placeras ut slumpmässigt.
Citera
2011-01-19, 00:37
Medlem
men gäller det här enbart för laserskrivare eller även bläckpatronskrivare?
Citera
2015-07-01, 12:13
Medlem
Vet man om det gäller alla skrivare, även de som inte skriver i färg (då givetvis på något annat sätt än med gula punkter)
Citera
2019-01-17, 08:39
Medlem
Västkustskts avatar
Gäller det här bara färgskrivare eller finns det nåt liknande på svartvita?
Citera
2019-01-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Gäller det här bara färgskrivare eller finns det nåt liknande på svartvita?

Finns det inte på svartvita är det ju bara skriva ut tusenlappar på en sådan och sedan färglägga med lite pennor. Win-win.
Citera
2019-01-17, 11:04
Medlem
Är bra om utskrifter kan spåras, hot, utpressning, extremistisk propaganda är bra att kunna binda ned till betalkort som använts i butiken, varför inte fota alla i kassan som köper printrar, datorer, mobiler och allt som kan användas i komunikation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in