Tja. Använder för tillfället en lenovo laptop som skolan varit schyssta o bjussat på. Helt ok laptop, som funkar bra, det är dock en sak som stör mig på sjukt mycket. Varje gång datorn ansluts till en strömkälla så ger den ifrån sig ett ljust pip. Detta är riktigt riktigt jobbigt i längden, speciellt om man vid vissa tillfällen använder hörlurar och/eller har väldigt högt ljud på datorn så kan det göra riktigt ont. Också, eftersom sladden väldigt lätt tenderar att lossa.
Så till min fråga, har någon nån aning om hur jag löser detta. Har försökt googla skiten, samt kolla igenom kontrollpanelen efter hårdvaru/ljudalternativ - can't find nothing.
Antagligen är det ingenting som går att ställa in i programvaran annat än att du stänger av volymen helt. På de flesta bärbara datorer så stänger man nog av strömmen till ljudkortet om man mutar högtalarna, allt för att dra ner på strömförbrukningen och få längre driftstid. Klickande ljud kan ofta uppstå just när man kopplar in extern matning. Beror nog på att laddarspänningen är högre än batterispänningen och att datorns spänningsregulatorer "hickar till" vid ändringen av deras inspänning. Detta "hicket" fortplantar sig sedan genom ljudkortet och blir ett klick i högtalarna. Vill man lösa det eller minska klickandet så finns ju alltid lösningen att öppna datorn och ge sig på att löda lite på ljudkortet...
Okej, jag förstår. Teknisk nog för att våga bryta mig in i datorn är jag nog inte - i alla fall inte med denna som jag själv inte äger till 100% . Tack för hjälp!
Samma för mig, har Acer men ser det verkligen inte som något problem.
Du kan ju stänga av ljudet tillfälligt när du ska dra ur/sätta in men om den åker ur av sig själv vilket låter mycket märkligt finns det nog inget att göra.
Aa verkar som det är fler som blir störda av ljudet.
Sladden lossnar inte av sig själv, utan den sitter fast väldigt löst. Det räcker med att jag har datorn i sängen o flyttar på mig så att spänningen på avståndet mellan sladden o datorn blir lite starkare så börjar den låta.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!