• 1
  • 2
2010-11-30, 21:18
Medlem
Nu blir jag snart galen på mina katter... Eftersom det är -17 ute nu så vill de små kräken ogärna vistas ute och därför så blir dom överhypade utav att bara vara inne, så jag slänger ut dom då och då. Men när dom är ute så sitter dom bara och kurar ihop under trappan, som i sig gör att dom inte leker slut på sina krafter. Deras överskott med energi tar dom istället ut på mina stackars tapeter och genom att springa genom hallen 120 gånger.

Nu drar jag fan till kattjäveln om den ska fortsätta klösa på mina tapeter. Har hört att man kan ha en vattenkanna och spruta på katten när den håller på för att den ska sluta. Men det låter mer som tortyr...

Ursäkta för stavfel men pulsen är hög bara för jag tog kattjäveln i nackskinnet och slängde ut aset. .
Citera
2010-11-30, 21:21
Medlem
Amex88s avatar
http://www.youtube.com/watch?v=47D9-U8hn5I

Testa kitten mittons?
Citera
2010-11-30, 21:21
Medlem
tunnsomlufts avatar
Men du förstår väl själv om katterna inte vill vara ute. Vill du själv vara ute i -17 grader celsius? va va vavava?
Skaffa ett substitut, finns ju klösbrädor. Vet att min förra katt hade en sån. Tror verkligen inte att vattnet hjälper för övrigt.
Citera
2010-11-30, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amex88
http://www.youtube.com/watch?v=47D9-U8hn5I

Testa kitten mittons?
Tackar! Detta skall testat omgående.
Citera
2010-11-30, 21:30
Medlem
Mina två katter, Henke och Elvis blir två lata parasiter vintertid. Men då klipper vi naglarna på dom. Eftersom dom knappt är ute så behöver de inte sina vassa klor för att försvara sig. På dett sätta så slipper iallafall vi klös på tapeter och möbler. Har du inte kloklippare för djur så går det bra att klippa med en naglesax. Om du inte har en sådan heller så funkar det med nagelfil. I sista hand fint sandpapper. Hoppas det kan lösa saken med klösandet. Att de springer 120 gånger kan jag inte tipsa om direkt.
Citera
2010-11-30, 22:34
Medlem
Ichimarus avatar
Vafan det är ju mycket värre att slå katterna än att spruta lite vatten med en blomspruta för fan.
Skulle du slå dom skulle det bara förvärra ert förhållande och förhoppningsvis blir du åtalad för djurplågeri samt att dom inte fattar varför du slår dom.
Lite vatten ogillar dom bara och lär sig förhoppningsvis att inte klösa nå mer för att slippa vattnet

Låter inte som att du är lämpad för att ha katter om du är nära att drämma till dom för fan eller tvingar ut dom i svin kalla kylan när dom bevisligen inte vill vara där
Citera
2010-11-30, 22:37
Medlem
Spruta lite vatten på dem med en blomspruta är väl knappast tortyr för dem. det är ju inte svavelsyra du sprutar på dem.
Senast redigerad av boleth 2010-11-30 kl. 22:39.
Citera
2010-12-01, 06:53
Medlem
Katter måste ha nånting att klösa på, vissa föredrar horisontala brädor andra vertikala brädor. De behöver också stimulans och leksaker. Men skaffa inte katter om du egentligen inte vill ha katter?
Citera
2010-12-01, 10:34
Medlem
Eliza CTs avatar
Förstår att det är jobbigt när dom går på tapeterna.
Men en blomspruta med rent vatten att spraya på dom är ingen tortyr, tvärt om så är din ilska med reaktioner mycket värre - och det triggar katterna att bråka än mer för dom förstår kanske inte din ilska heller helt. Slänga ut dom i kylan är djurplågeri.
Så spraya rent vatten just när dom klöser.

Det finns fyspray att sätta på de ställen dom klöser på. Men istället kan du först testa med citronsaft.
Det går säkert att sätta några droppar nära där dom klöser. Men citron kan bleka en del material så prova försiktigt. Sen kan du bara sätta på de mest utvalda ställena - sätter du i hela bostaden så har ju katterna det överallt och de vet inte vart dom ska ta vägen.

Sedan kan du ju faktiskt ta dej 10 minuter några gånger om dagen och busa riktigt med dom, rasta dom lite trötta. Vi som bara har en får faktiskt göra det för att katten ska må bra.
Och då menar jag att låta dom leka rejält med hjälp av vippor och snören, bollar.
Vi har en "raksträcka" i vardagsrummet och en öppen yta där det är spring och hopp intensivt när vi leker.

OCH - dom måste ha klösträd. Vad du väljer är inte lika viktigt. En pelar med platta överst kunde nog vara kul för dina två. Då kan en sitta ovan och busa med den andra när den klöser. För jag utgår från att du inte vill köpa något större för några månader. Har du gott om plats kan du t.o.m. ta in ett mindre träd (-stam) utifrån. Men barken kommer att skräpa då när dom klöser i den.
Greja någon(några) kartonger som du skär lite hål (fönster) i och låt dom leka med den. En stor papperkasse som du klipper av handtagen på, en katt i och en utanpå och så prasselljudet som uppstår.
Några saker som inte kostar något men kan sysselsätta. Du kan säkert hitta på mer, se vad du har i dina förråd. Och sedan bara att slänga när dom inte är roliga längre eller inte behövs.
Prova lite sånt så blir inte väggarna så intressant. Det går att vänja dom av att klösa men du får vara uppmärksam och reagera direkt.
En klosax för en 50-lapp är ett bra inköp och de splittrar inte klorna (som en sax lätt gör och dom är säkrare att använda och inte hamna i pulpan) och är lätta att använda, men BARA när katterna är inne!
Utgår från att dom har något fönster där dom kan sitta-ligga och se på snön utanför, fåglar mm. Har du möjlighet så kanske du kan mata fåglar utanför på ett fågelbord eller hänga upp lite bollar. Då har dom något att titta på.
Lycka till!
Citera
2010-12-01, 14:30
Medlem
Klart vi har ett "klösträd" som katterna använder sina klor på, men grejen med tapeterna såg jag nu, är att katten biter loss bitar utav tapeten. Så dom klöser visst inte utan dom biter. Blir väl till att använda sig utav citronsaft då.
Citera
2010-12-02, 01:43
Medlem
MightyAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av treat-the-feet
Klart vi har ett "klösträd" som katterna använder sina klor på, men grejen med tapeterna såg jag nu, är att katten biter loss bitar utav tapeten. Så dom klöser visst inte utan dom biter. Blir väl till att använda sig utav citronsaft då.

mina kattäckel håller på med liknande handlingar. oftast så pajjar de tapeterna när de tar sats mot väggarna för att göra spexiga hopp av olika slag. när de väl lyckas göra en liten liten reva i tapeterna så brukar de övergå till att anfalla den lilla revan, med klor och tänder. de vet att jag blir skitarg och att de inte får, så bara de hör att jag reser mig upp så tar de listiga rackarna skydd under sängen. tycker absolut att du kan spraya lite vatten på dina katter. det är skillnad på plågeri och fostran. annars är ju förståss slivertejp runt tassar och mun ett alternativ. silvertejp funkar i alla lägen
Citera
2010-12-02, 01:47
Medlem
Epeemasters avatar
Du har lösningen i din egen avatar!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto