2010-11-30, 21:01
Medlem
anders_judges avatar
Hej, det är så att jag skall flytta till Australien i minst ett år framöver och för enkelhetens skull vore det bra ifall jag enkelt kunde disponera pengar från konton hemma istället för att ständigt göra överföringar till Australienskt bank-konto.
Mao så får jag ett ständigt tillskott till det svenska kontot hemma och använda mitt VISA-kort faller ju fetbort eftersom det blir en jobbig utlandsavgift närhelst jag skulle använda den i en automat.

Jag har dock hört att man kan öppna svenska konton som man kan koppla kreditkort till och även slippa avgifter vid automat utomlands eller är jag helt felunderättad?
Citera
2010-11-30, 21:05
Medlem
Celenos avatar
ICA har ingen uttagsavgift på sitt mastercard.

Dock tar den utländska banken nästan alltid en avgift (oavsett om du har ICA eller nån annan bank).
Citera
2010-11-30, 21:06
Medlem
ICA-kortet är väldigt populärt bland backpackers, studenter osv. Inga avgifter utomlands.
Citera
2010-11-30, 22:43
Medlem
anders_judges avatar
Låt mig se ifall jag förstått saken rätt, ICA-kortet ger ingen avgift utomlands men däremot banken som är kopplad till bankomaten?
Är då fördelen att det blir mindre sammanlagda avgifter då den tidigare bestod av både svensk och utlandsbankens avgifter eller har jag missförstått?

Eller finns det överhuvudtaget något sätt att slippa avgifter helt så man kan använda sitt kreditkort kopplat till en svensk bank utan att förlora en avgift på det?
Citera
2010-12-01, 14:50
Medlem
Freyathres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Hej, det är så att jag skall flytta till Australien i minst ett år framöver och för enkelhetens skull vore det bra ifall jag enkelt kunde disponera pengar från konton hemma istället för att ständigt göra överföringar till Australienskt bank-konto.
Mao så får jag ett ständigt tillskott till det svenska kontot hemma och använda mitt VISA-kort faller ju fetbort eftersom det blir en jobbig utlandsavgift närhelst jag skulle använda den i en automat.

Jag har dock hört att man kan öppna svenska konton som man kan koppla kreditkort till och även slippa avgifter vid automat utomlands eller är jag helt felunderättad?
1)Varför kreditkort?
2)Öppna bankkonto, skicka stålar (35kr/överföring hos plusgirot)
3)fixa ATM card
4)Handla cash och va fri
5)Bli inte bankens bitch KK suger pung..
Citera
2010-12-05, 12:02
Medlem
anders_judges avatar
ICA-kortet verkar bra men stämmer det att det i gengäld ger sämre växlingskurs jämfört med andra banker? I mitt fall var tanken att eftersom jag sporadiskt kommer få in några tusenlappar under månaden i svenska kontot så skulle det vara smidigare med avgiftsfritt kort än att med jämna mellanrum klämma in dem i Australiensk bank med diverse avgifter?

Men skulle det bara kosta 35kr att dra pengar till Australiensk bank så ifall växlingskursen är lägre för ICA-kortet så kanske man inte förlorar så mycket ändå?
Finns det någon bestämmelse vilka växlingskurser som banker använder sig av eller är det upp till dem så variationer kan förekomma?
Citera
2010-12-06, 21:34
Medlem
anders_judges avatar
Jag har nu kollat upp mer om ICA-kortet och enligt dem skall det inte vara någon lägre växelkurs utan den allmänt fastställda ifall någon är intresserad.
Citera
2010-12-07, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders_judge
Jag har nu kollat upp mer om ICA-kortet och enligt dem skall det inte vara någon lägre växelkurs utan den allmänt fastställda ifall någon är intresserad.
Jag har bara hört att det skall vara bra med ICA-kortet, inte dåligt, däremot postade ju någon sina gissningar om hur dåligt det antagligen var utan att veta ett skit.

Eventuellt kan de väl ha sina egna växelkurser men jag har uppfattat det som att Mastercard sätter växelkurserna, vilket eventuellt är fel, och att Mastercard har bättre växelkurser än Visa, vilket kanske kan ändras från tid till annat, och att de flesta banker normalt tar ut en extra växlingsavgift utöver den spread som exempelvis Mastercard har, men att bl.a. ICA, Nordnet Assetcard och GE money banks kreditkort inte tar ut någon växlingsavgift.

Normalt tas det ju annars ut runt 1.35-1.65% eller så.
Citera
2010-12-07, 14:09
Medlem
Kollade runt rätt mycket på kort förra året och då var just GE Money Banks som flera redan nämnt den som var bäst utomlands. Inga avgifter eller växlingsavgifter om det inte ändrats sen dess.
I Sverige kör jag med OKQ8 som är gratis med extrakort och dessutom ger 1% payback.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in