2010-11-30, 17:51
Medlem
ordbaronens avatar
Hej kära FB

Jag vill börja med att be om ursäkt om jag har placerat min tråd fel men straight to the point.

Jag är en av de lyckligt lottade som får mitt körkort sponsrat av mina kära föräldrar, och i skrivande stund så har jag bara halkkörningen kvar för att sedan ha uppkörning. Men hur är det med ungdomar vars föräldrar i fråga är för snåla eller ekonomiskt kapabla för att kunna hantera det?

Här är mina erfarenheter!

Min körkortsutbildning började med vanliga genomgångar till exempel hur man lägger i en växel och dylikt. Men jag ansåg att detta var helt onödigt och slösaktigt av mina betalda lektioner då jag redan hade övningskört med min mor och far sedan jag var 16 år fyllda (är 19 år). Detta ville mina kära körlärare inte lyssna på och ville mer än tvunget gå igenom saker som jag redan kunde och på så sätt så sprang ungefär 4 av mina 10 lektioner bort. Väl ute på vägarna så skulle jag en lektion köra ungefär 3-4 mil ifrån körskolan för att lära mig hur man fickparkerade och på vägen dit så krossade jag x antal rondeller som jag passerade helt praktiskt och teoretiskt korrekt. Ändå vill min slyna till lärare att jag ska ägna två hela lektioner åt att träna i cirkulationsplats. Detta är då bara några av alla de anekdoter jag har samlat på mig under mina dagar på körskolan.

Väl när mina körlektioner var slut och alla delmoment var avklarade så berättade min lärare för mig att jag låg efter med teorin, då jag "bara" hade svarat på ca 400 av de 1500 frågor som hade skickats till mig. Och därför så kunde han inte boka min uppskrivning/uppkörning, då han inte ansåg att jag var lämpad än. Då fick jag helt enkelt nog och sa upp allt kontakt med min körlärare. Några månader senare så började mina päron böla för att jag inte fått min lapp än, och då så ringde jag min lärare och frågade hur jag skulle då gå till väga och fick då svaret "Det har gått x antal månader sedan du sist körde med mig så du måste köpa 10 lektioner så att vi kan gå igenom allt igen".

Detta var sista gången jag hade med körskolan att göra och har nu bokat allt privat.

Ska det verkligen vara rimligt att ett körkort ska kosta 15000-30000 kr? Enligt mig så försöker bara körskolekräken pumpa fattiga studenter och deras föräldrar på pengar och detta tycker jag är avskyvärt.

Fick höra från en väns pappa vars körkort inklusive körlektioner, teorilektioner, uppskrivning och uppkörning skulle ha kostat motsvarande 3000 kr. Så kära flashback, vafan har hänt med dagens samhälle?
Citera
2010-11-30, 17:55
Medlem
Jag övningskörde privat och tog sedan en lektion. "Jag föreslår att vi bokar 5 till att börja med, sen får vi se hur det går" sade hon..

Jag körde upp dagen därpå och klarade det.

Varför ska man gå på körskola? Mamma och pappa vet ju hur man kör?
Citera
2010-11-30, 18:12
Medlem
Hah, dårar på skolan, skit i dem / gå till någon annan. Har de ingen koll på utvecklingen eller kan skaffa sig en egen uppfattning om hur du kör? "Kör upp" en gång med dem och låt dem se felen? Eller kan de inte?

Det sista tipset lät ju bra, men som jag har förstått det heter det att folk som har kört bil länge kanske ändå lätt skulle missa uppkörningen, kanske inte för att de "kör dåligt" men iaf inte kör som de vill att man skall köra.

Frågan är ju om man har missat något / inte tänker på något genom att skippa "utbildning" och försöka köra upp direkt.

Jag trodde att tråden skulle handla om avgifter men det kostar väl vad det kostar när skatt, bil och grejer skall läggas ihop.

Teorin verkar ju helmuppigt. Sitter du med random program / pärmar / teoribok och sedan skriver den så märks det väl om du klarade den eller inte. Hur många frågor du vill svara på är väl upp till dig men det kostar väl inget antar jag så varför inte göra så många som möjligt för säkerhetsskull? Men klart du måste få boka teorin när du vill?

Kanske funkar att läsa bok + köra program och sedan boka teorin själv.

Köra och öva fickparkering, olika korsningar, avtags- och påfarter i motorväg, vändningar vid olika vägar, omkörningar, start i backe själv. Försöka hålla lite koll på reglage och mekanik.

Boka halka med körskolan/om man nu kan köra privat men någon slags handledning måste man väl få på något vis? Fast kanske bara kör i privat bil och får handledningen av trafikverket eller vilka som nu driver halkbanan?

Boka uppkörning, se sig om så gott det går, hoppas och se vad som händer? =P

På skolan jag gick på hette det också att folk tog många fler lektioner än på en del andra, de senare tilldrog sig väl dock kanske mer människor som hade kört mer privat just därför, så kanske vägdes kompetens in där på något vis också. Iaf så skröt de ju om att fler av deras kunder klarade uppkörning men det är väl kanske inte så konstigt, huruvida det lönar sig att betala för det är ju en annan sak, antagligen inte.

Statliga körskolor? Inte just nu? ..
Citera
2010-11-30, 19:57
Medlem
JGGs avatar
Jag tog körkort för för ett par veckor sedan och håller med att dom är parasiter. Jag är en av dom som inte kunde övningsköra med mina föräldrar, jag var alltså tvungen att lära mig allting hos körskolan. Jag fick betala väldigt mycket och är säker på att dom myglade mig på minst 5-10 lektioner. Eftersom dom var så oeffektiva. Om man inte klarade ett moment, t.ex vänstersväng i rondell, då gjorde dom en markering och tyckte att man skulle repetera detta moment flera gånger, fast man börjar få grepp på det.

Dom tvingade även på mig att jag skulle köpa teoriböckerna, fast jag hade "köpt" bonniers trafikskola. En annan sak med trafikskolan var att alla lärarna ständigt var 5 minuter sena och lektionen slutade alltid 5 minuter tidigare. Okej, 10minuter är inte så mycket, men en lektion kostar ca 10kr i MINUTEN. Så varje lektion så blev man blåst på 100kr.
Citera
2010-11-30, 23:20
Medlem
Fattar inte riktigt vad du vill ha svar på men i mitt fall fungerade körskolan alldeles utmärkt.
Citera
2010-11-30, 23:26
Medlem
Varför ska dom inte tjäna pengar?
Så vad då parasiter? Vad gör du själv för att få ihop brödfödan?

+ att din polares farsa nog inte tog körkort förrra året eller så? Utan för 20-40 år sedan. Och då var 3000 sek betydligt mera.
Citera
2010-11-30, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Jag fick betala väldigt mycket och är säker på att dom myglade mig på minst 5-10 lektioner.

Vad var det som hindrade dig från att boka en uppkörningstid själv? Skyll inte ditt taskiga självförtroende på körskolan...
Citera
2010-12-01, 07:42
Medlem
miqqqas avatar
Jag måste säga att jag tror att det varierar mycket mellan körskolor. När jag tog mitt körkort så tog jag en massa lektioner, men det var mest för att jag kunde knappt köra privat (endast pappa som ville köra och han hade nästan aldrig tid och tvingade dessutom mig till farliga saker alt låg och halvsov när vi väl övningskörde ). Min lärare var iaf väldigt bra och det kändes inte alls som om han försökte pressa ur mig extra lektioner - det var snarare jag som ville ha fler lektioner för att känna mig säker på att jag hade koll.

Sen tycker inte jag att nan får glömma att ha körkort och köra bil är ett stort ansvar, en olycka händer lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in