Hej. Har ett litet projekt på G och jag skulle uppskatta inspiration.
Vad jag söker efter är låtar som handlar om krig eller ännu bättre, ens perspektiv i ett krig. Än så länge har jag två låtar. Några fel skulle inte sitta helt fel.
Uncommon Valor: A Vietnam Story av Jedi Mind Tricks
Hero of War av Rise Against.
Iron Maiden har ju gjort massor av låtar om krig. Här är de jag kunde hitta och lite av vad texterna syftar på.
Aces High: Battle of Britain under WW2 ur en RAF-pilots synvinkel. The Clansman: Englands ockupation av Skottland under sent 1200-tal. Paschendale: Slaget vid Passchendaele under WW1. Run to the Hills: Kriget mellan USA och indianerna under 1800-talet ur både indianernas och amerikanernas synvinkel. Afraid to Shoot Strangers: Gulfkriget ur en amerikansk soldats synvinkel. Fortunes of War: Fortsättning på Afraid to Shoot Stranger, handlar om att komma hem som soldat efter att ha varit i krig. 2 Minutes to Midnight: Rädslan för kärnvapenkrig under Kalla Kriget. The Edge of Darkness: Vietnam-kriget ur en amerikansk soldats synvinkel. Invaders: Vikingarnas invasion av England. The Trooper: Slaget vid Balaklava under Krimkriget. Como Estais Amigos: Hyllning till argentinska folket efter Falklandskriget 1982. Tailgunner: Slagen mellan Tyskland och England under WW2. Run Silent Run Deep: Handlar om en ubåt och dess besättning under WW2. The Aftermath: Beskriver meningslösheten med krig och vad om händer med soldater när kriget tar slut. Blood on the World's Hands: Beskriver Bosnienkriget som pågick 1992-1995. Montsegur: Handlar om slaget vid borgen Montsegur i sydöstra Frankrike. These Colours Don't Run: Handlar om meningen med krig, titeln syftar på den brittiska flaggan. Brighter Than A Thousand Suns: Samma tema som 2 Minutes to Midnight, handlar om atombomben. The Longest Day: Landstigningen i Normandie under WW2. For the Greater Good of God: Handlar om religiös fantatism och heliga krig. The Legacy: Handlar om en elitstyrka av soldater i ett okänt krig. Alexander the Great: Självförklarande.
Aereogramme - Disciple (Slayer cover) Valde att ha med denna framför originalet då jag tycker denna version är superb. Dom gjorde verkligen något alldeles eget. http://www.youtube.com/watch?v=zNUqtEKlG7w
Och en tidlös klassiker: Bob Dylan - Masters of War Kan ses som ett brev till makthavarna och personerna bakom världens elände. Bankerna, vapentillverkarna och politikernas hyckleri. "You hide in your mansions, while the young peoples blood; flows out of their bodies and is buried in the mud".
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!