Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2011-09-18, 23:03
  #49
Medlem
Tråden är nästan ett år gammal, förhoppningsvis har de bestämt sig vid det här laget.
Citera
2011-10-12, 15:01
  #50
Medlem
prettydamnGoods avatar
Det blev Agnes efter många om och men. Aina är inte fy skam dock, båda namnen är feminina och gulliga.
Citera
2011-10-12, 17:53
  #51
Medlem
parkmattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettydamnGood
Det blev Agnes efter många om och men. Aina är inte fy skam dock, båda namnen är feminina och gulliga.
Helt rätt, ska inte bara tänka på vad föräldrarna vill. Barnet ska leva med namnet kanske resten av dess liv. Agnes är nog det mer neutrala utav namnen.
Citera
2011-10-15, 02:31
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Aina är ju bara gamla finska kärringar som heter. Agnes finns det ju åtminstone yngre personer som heter.


Nuförtiden, ja.

När jag var barn var Agnes ett namn som tanterna på ålderdomshemmet hette. Allting går i cykler.
Kanske blir det samma sak med Aina?
Förresten, Aina är väl samma ord som "alltid" på finska?

Nåväl, TS har valt. Agnes är ett fint namn. Lycka till i fortsättningen.
Citera
2011-10-15, 02:36
  #53
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
[/b]
Förresten, Aina är väl samma ord som "alltid" på finska?

Ja det är samma ord, men i Sverige bör man nog undvika namnet.
Citera
2011-10-15, 02:54
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridaynight
Ja det är samma ord, men i Sverige bör man nog undvika namnet.

Ok, för att?
Citera
2011-10-15, 03:20
  #55
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Ok, för att?
För att det betyder snut, polis.
Citera
2011-10-15, 05:12
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
För att det betyder snut, polis.

Tack o lov inte i mina kretsar...

Jo, jag vet att det är slang för polis, men hur länge har det varit det?
Jag påstår att det är en ny uppfinning.
Citera
2011-10-18, 17:34
  #57
Medlem
prettydamnGoods avatar
Precis som en del av er har påtalat så är Aina ett slangord för polis, jag vet inte exakt var det härstammar ifrån. Hur som helst har det implementerats i de flesta ungdomskretsar i Sverige, i synnerhet bland förortskids (och i boken Snabba Cash av författaren och advokaten Jens Lapidus, lol). Jag råkar känna en som heter Aina och hon har inte bemött några svårigheter då folk inte har belyst hennes namn som komplement till namnet polis, men hon har hört det några gånger. De gångerna skrattade folket åt henne och ville inte vara i närheten av en polis, de kunde ju bli fastbundna... som ni märker är det låg nivå och inget som Ainorna i bör ta åt sig av men om man är liten och har låg självkänsla och ett stort behov av bekräftelse och få vara med i gruppen, då kan det faktiskt uppstå en del problem. Därför valde jag Agnes. Mitt eget framtida barn, om jag nu skaffar en fruga, kommer inte heta något utav namnen (no offence though). Så, det var den långa utläggningen haha, skaré va' så ska det vara.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback