• 1
  • 2
2010-11-29, 22:51
Medlem
Jag vet inte riktigt om jag har postat detta i rätt tråd men..

Vart är dagens ungdomar på väg? dom blir bara våldsammare, snabbare och dummare. Jag minns vid min tid när ungdomar lekte med luftballonger och såg upp mot dom äldre... (skickade en vän till mig). På sätt och viss har han rätt om man tänker efter, inget illa menat. Men vart är ungdomarna egentligen på väg och vad är orsakerna till detta? om man jämför världen nu och förr så lever ungdomarna + vissa äldre helt annorlunda och det är ju självklart eftersom världen utvecklas och förändras. men det ser inte positivt ut. så till mina frågor.. Vad är orsakerna till detta? Varför blir de just våldsammare och kriminellare än förr? osv.. hmm kan verkligen inget inom detta område. Men är väldigt nyfiken hur det ligger till om det jag ens tror är rätt...
Citera
2010-11-29, 22:58
Medlem
Dålig uppfostran, gruptryck, våld är "coolt", supande i yngre ålder, m.m.

Bara några anledningar.

Jag har räknat ut att våldet synbart skulle varit mindre bland ungdomar om gangsta-hiphoppen aldrig funnits. Den är en stor anledning till att våld blev coolt. Men självklart inte den enda anledningen.
Citera
2010-11-29, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av shah145
Jag vet inte riktigt om jag har postat detta i rätt tråd men..

Klart det är fel tråd!

OnT: Ska jag vara ärlig tror jag att våldsspel/filmer har en liten roll i det hela. Nu menar jag inte att man blir uber våldsam bara för att man kollar på action filmer etc. Men det är klart att det påverkar vissa.
Citera
2010-11-29, 23:07
Medlem
Vrbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Dålig uppfostran, gruptryck, våld är "coolt", supande i yngre ålder, m.m.

Bara några anledningar.

Jag har räknat ut att våldet synbart skulle varit mindre bland ungdomar om gangsta-hiphoppen aldrig funnits. Den är en stor anledning till att våld blev coolt. Men självklart inte den enda anledningen.

Jag håller med dig om att dålig uppfostran, grupptryck, supande och våld är några anledningar
Men att Hiphopen har bidragit med mycket är jag ganska tveksam emot.
Jag tror mer att är att man vill åt makt, att andra ska vara rädda för dig och att folk ska lyda dig, och det lättaste sättet att uppnå detta är ju självklart med våld
Citera
2010-11-29, 23:25
Medlem
25-To-Lifes avatar
Folk som säger att hiphop bidrar till det här tycker jag har fel, asså folk som 2Pac, Biggie Smalls och sådant pratade ju mest om vad som sker i samhället? Kanske inte biggie då men,
2Pac såg sig mer som en poet liksom, han pratade om krigen i Mellan östern och allt...det är liksom verkligheten, folk lyssnar på skit som Lil wayne nu för tiden, dom bryr sig inte om meningen med musiken.
Citera
2010-11-29, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrbas

Jag tror mer att är att man vill åt makt, att andra ska vara rädda för dig och att folk ska lyda dig, och det lättaste sättet att uppnå detta är ju självklart med våld

Varför vill dagens ungdomar ha mera "makt" (att folk ska lyda dem osv) då?
Citera
2010-11-29, 23:43
Medlem
Mycket av dagens gangsta-hiphop (inte hiphop i allmänhet) är prat om våld, droger och där det framstår som coolt. Det är liksom "I'm cool, I kill people and fuck bithces you motherfuckers".

Finns hundratals hiphoppare med såna texter. Och många ungdomar som börjar lyssna på sånt i ung ålder (10-13 år) får oftast problem med just våld och droger senare. Har själv sett detta ske flera gånger. Självklart är det ingen stor orsak, men det har hjälpt till i bl.a gängvålden, då gäng skapades för att de blev status m.m. att vara med i gäng som "dom stora grabbarna" i hiphoppens värld.
Citera
2010-11-29, 23:48
Medlem
Vrbass avatar
Citat:
Varför vill dagens ungdomar ha mera "makt" (att folk ska lyda dem osv) då?

Kanske tror att dem kommer lyckas i livet på så sätt, eller?
Eller bara känslan. En vild gissning dock
Citera
2010-11-29, 23:51
Medlem
hmmm, ser ut som att en väldig stor del av det ökade våldet beror på musiken. har aldrig tänk på det förr
Citera
2010-11-29, 23:55
Medlem
Vrbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Mycket av dagens gangsta-hiphop (inte hiphop i allmänhet) är prat om våld, droger och där det framstår som coolt. Det är liksom "I'm cool, I kill people and fuck bithces you motherfuckers".

Själv började jag lyssna på rap och hiphop när jag var 13, 14 tror jag, men det har inte påverkat mig så jättemycket, jag menar jag höll aldrig på och bråka med folk och knarka och stjäla. Enligt din teori verkar jag ha klarat mig ganska bra . Men klart att det finns någon jävel som tror att det är smart att hålla på med knark, våld och skit, fast det är inte den största delen tror jag, utan det är makten som spelar roll i allt. När "gangsta-hiphop" inte ens fanns så var folk i krig om kolonier och skit. En anledning är självklart pengar men den största anledningen är makten, tror jag iallafall.
Citera
2010-11-30, 00:26
Medlem
Bra svar Vrbas

Verkar som om våldet ökat pga flera orsaker. Eftersom våldet och kriminaliteten växer bland unga så blir många påverkade och då sprids det väll vidare och ökar ännu mer? föresten, vart tror ni detta kommer leda till i framtiden? kommer det att bli något större problem eller finns det en gräns?
Citera
2010-11-30, 00:45
Medlem
Vrbass avatar
Citat:
Bra svar Vrbas

Verkar som om våldet ökat pga flera orsaker. Eftersom våldet och kriminaliteten växer bland unga så blir många påverkade och då sprids det väll vidare och ökar ännu mer? föresten, vart tror ni detta kommer leda till i framtiden? kommer det att bli något större problem eller finns det en gräns?

Ett problem för oss "lydiga" människor lär det inte bli. Men dem kommer få gå en jävla massa rehabilitering och fängelsestraff. Det kommer bara ett problem för dem när dem inser vad dem har gjort. Vissa kanske blir bättre människor efter sådana här händelser, men de flesta kommer väl ångra sig men inte göra ett skit för att förbättra läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in