2013-03-20, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Jag har ett vindskydd men det brukar väldigt ofta bli för varmt, jag köpte vindskyddet mest för att säkra att kolen ligger kvar på bowlen, då jag alltid röker inomhus och redan fått ett hål i en soffa..

Jag brukar köra 2st Coco Brico och det bränns alltid men blir ändå inte klockren rök.. Fick mer rök när jag körde på 1,5-2 snabbkol.. Men bismaken gjorde att jag började med Coco Brico.

Vet inte vad jag ska göra för att få det bra? någon som har lite tips hur jag ska få det att inte brännas efter 20-30min?

Vad har du för tobak? Finns så många faktorer som kan orsaka problemet. Brottas ofta med att komma på vad som gör det och hur jag ska lösa det. Men av egen erfarenhet har vindskydd bara hjälpt mig. Ha inte för bråttom heller, låt bowlen bli varm med kolen vid kanterna. Jag brukar köra två coco och sen lägga på en tredje när dom börjar bli små. Funkar bra om jag kör med vindskydd och endast ett lager folie.

Kör du is i vasen? Stammen i frysen? Vilken bowl, vortex och phunnel är mycke lättare att hantera då du inte drar värmen rakt igenom tobaken. En regel jag brukar köra på är att när jag får till BRA rök, då är det dags att kolla till kolen så det inte går överstyr.
Citera
2013-03-20, 22:05
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Jag fick hem 3kg starbuzz utan problem iaf. Sen om det var tur eller inte går ju inte säga. Det blev lite drygt 1800kr med frakt för 3kg BRA tobak. Tycker inte det är farligt dyrt. Köper du hos turkbutiken får du ju ofta ge 150kr för 250g, och då är det ofta inte ens bra tobak.

Med dom siffrorna blir det ju billigare från USA, till och med om du fastnar i tullen och dom får skicka om det en andra gång. Min beställning med en extra frakt hade väl hamna runt 2500kr, mot 3000kr från turkkiosken.

Låter sjukt värt. Gillar inte SB särskilt mycket, men har ett kilo AF på väg hem i 4x250 g. Riktigt sugen! Om jag tulltorskar på 1600 kr / kilot är det inte riktigt lite värt längre..

Citat:
Vindskydd gör verkligen stor skillnad, som du säger. Blir mycke "jämnar" värme. Jag får bygga mina egna nu med folie, och det funkar, medan jag väntar på ett riktigt.

Vattenpipan har ett som jag kör med, det största de har. Min phunnel från samma shop är för stor för att det ska gå på helt, men det funkar helt OK ändå. Fult som stryk dock, men det gör mig inte så mycket just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Jag har ett vindskydd men det brukar väldigt ofta bli för varmt, jag köpte vindskyddet mest för att säkra att kolen ligger kvar på bowlen, då jag alltid röker inomhus och redan fått ett hål i en soffa..

Jag brukar köra 2st Coco Brico och det bränns alltid men blir ändå inte klockren rök.. Fick mer rök när jag körde på 1,5-2 snabbkol.. Men bismaken gjorde att jag började med Coco Brico.

Vet inte vad jag ska göra för att få det bra? någon som har lite tips hur jag ska få det att inte brännas efter 20-30min?

Jag kör uteslutande AF-tobak i phunnel eller vortex-kopp. Om du inte känner till den så är den rejält blöt så jag tycker det är lite slöseri att använda egyptian bowl. Tre cocobrico's ute mot kanterna ovanpå tjock folie. Rotera med jämna mellanrum, typ 5 minuter. Håller med om senaste talare om att man får hålla ögonen öppna när röken verkar för bra för att vara sann, då brukar det vara dags att rotera/ta av en kol. Värme i tre steg, från varmast till kallast: tre kol, två kol med vindskydd, två kol.

Hett tips till alla er där ute, köp muffinsformar i tjock aluminium (finns på ICA, Willys etc) och fippla med dem till den blir platt och passar över bowlen. Att de inte sluter tätt om sidorna kan ni skita i då det ju är därifrån luften ska komma med denna typ av kopp i vilket fall. Sjukt sturdy! Gör hålen och använd samma form hur länge som helst ungefär. Har kört en av dem säkert 40 sessions.
Citera
2013-03-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Låter sjukt värt. Gillar inte SB särskilt mycket, men har ett kilo AF på väg hem i 4x250 g. Riktigt sugen! Om jag tulltorskar på 1600 kr / kilot är det inte riktigt lite värt längre..

Nej precis, men det är då du nekar att du beställt och tar en andra frakt(det går tillbaka till usa och hookah-shisha.com skickar igen om du vill). Finns ju 15-20 olika tillverkare att välja mellan, så SB är ju inget måste. AF går väl för 3-400kr kilot.
Citera
2013-03-20, 22:42
Medlem
Pausfågels avatar
Är det ngn som har "alien mini phunnel bowl"?? Får inte skiten att röka som jag vill, har testat två gånger nu utan framgång..dåligt drag och dålig smak, jag gör uppenbarligen någonting fel men vet inte vad! Packar tobaken (AF) ganska kompakt och så att ingen tobak sticker upp och kör med 2 cocobrico-kol men blir bara en skum, lätt bränd smak. När jag kör det hålmönstret jag sett i en massa videor på youtube är det inget luftflöde i den överhuvudtaget utan jag måste göra en massa extra hål i mitten där själva "phunneln" sitter för att få ngt luftdrag. Jag gör iofs hål med en nål så det blir ganska små hål..men grundproblemet verkar vara att det är svårt att undvika att bränna tobaken. Kan kanske vara foliet som inte är tillräckligt spänt över bowlen och gör att kolen tynger ner foliet och därmed nuddar tobaken..?
Citera
2013-03-20, 22:58
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Nej precis, men det är då du nekar att du beställt och tar en andra frakt(det går tillbaka till usa och hookah-shisha.com skickar igen om du vill). Finns ju 15-20 olika tillverkare att välja mellan, så SB är ju inget måste. AF går väl för 3-400kr kilot.

Jo, så kan man ju göra såklart. Tack för tipset. Ang kilopriset så syftade jag på tillägg om det fastnar i tullen, tobaksskatt, tull och så vidare hamnar på ca 1600 kronor kilot.
Citera
2013-03-20, 22:59
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausfågel
Är det ngn som har "alien mini phunnel bowl"?? Får inte skiten att röka som jag vill, har testat två gånger nu utan framgång..dåligt drag och dålig smak, jag gör uppenbarligen någonting fel men vet inte vad! Packar tobaken (AF) ganska kompakt och så att ingen tobak sticker upp och kör med 2 cocobrico-kol men blir bara en skum, lätt bränd smak. När jag kör det hålmönstret jag sett i en massa videor på youtube är det inget luftflöde i den överhuvudtaget utan jag måste göra en massa extra hål i mitten där själva "phunneln" sitter för att få ngt luftdrag. Jag gör iofs hål med en nål så det blir ganska små hål..men grundproblemet verkar vara att det är svårt att undvika att bränna tobaken. Kan kanske vara foliet som inte är tillräckligt spänt över bowlen och gör att kolen tynger ner foliet och därmed nuddar tobaken..?

Större hål. Tandpetare, men inte hela vägen till den tjocka delen, eller hur man ska förklara.
Citera
2013-03-20, 23:24
Medlem
Citat:
Jo, så kan man ju göra såklart. Tack för tipset. Ang kilopriset så syftade jag på tillägg om det fastnar i tullen, tobaksskatt, tull och så vidare hamnar på ca 1600 kronor kilot.

Förstå det. La bara till att AF som du vill ha är ännu billigare, 311kr/kg för att vara exakt. En beställning på 3kg AF slutar på 1540kr. Det finns en rabattkod också ni kan använda, hookahpro25, ger 15%. Verkar inte fungera på AF dock.

Citat:
Större hål. Tandpetare, men inte hela vägen till den tjocka delen, eller hur man ska förklara.

Jag kör faktiskt med en knappnål, det funkgerar utmärkt. Men jag gör rätt många också, minst 10st på en cm2.
Citera
2013-03-21, 17:33
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Förstå det. La bara till att AF som du vill ha är ännu billigare, 311kr/kg för att vara exakt. En beställning på 3kg AF slutar på 1540kr. Det finns en rabattkod också ni kan använda, hookahpro25, ger 15%. Verkar inte fungera på AF dock.

Jag kör faktiskt med en knappnål, det funkgerar utmärkt. Men jag gör rätt många också, minst 10st på en cm2.

Ah, tackar! Är bra buddy med Hookahjohn dock och har likvärdig rabatt + innestående store credit där så jag kör på honom!
Citera
2013-03-29, 16:52
Medlem
Eftersom vattenpipa ger alla typiska rökskador som tobaksrökning ger (t.ex. emfysem, kol, cancer, ev. impotens), se tobaksfakta.se

så undras om:

Någon provat på att andas genom att sugrör? Det känns så i slutstadierna av KOL, innan man helt enkelt kvävs till döds...

Någon som känner någon som skämts inför sin tjej när "det" inte funkade pga. nikotinpåverkan/rökskador på "privata delar"?

Någon som känner någon som håller på att dö i lungcancer som INTE ångrar sig?

Någon som sett någon som har rökaransikte?

Någon som känner någon som fått ena/båda benen amputerade pga. för dålig cirkulation eftersom alternativet hade varit att dö i kallbrand?

Inte? Well, om man bara fortsätter och troget röker så finns goda möjligheter att man kan få egna erfarenheter av det. Och förstahandserfarenhet är ju alltid mest lärorik.

Fast, förstås: Efteråt, efteråt är allting för sent.

När rökningens heta stimulans går i eftertankens och dödens kranka blekhet över...
Citera
2013-03-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Eftersom vattenpipa ger alla typiska rökskador som tobaksrökning ger (t.ex. emfysem, kol, cancer, ev. impotens), se tobaksfakta.se

så undras om:

Någon provat på att andas genom att sugrör? Det känns så i slutstadierna av KOL, innan man helt enkelt kvävs till döds...

Någon som känner någon som skämts inför sin tjej när "det" inte funkade pga. nikotinpåverkan/rökskador på "privata delar"?

Någon som känner någon som håller på att dö i lungcancer som INTE ångrar sig?

Någon som sett någon som har rökaransikte?

Någon som känner någon som fått ena/båda benen amputerade pga. för dålig cirkulation eftersom alternativet hade varit att dö i kallbrand?

Inte? Well, om man bara fortsätter och troget röker så finns goda möjligheter att man kan få egna erfarenheter av det. Och förstahandserfarenhet är ju alltid mest lärorik.

Fast, förstås: Efteråt, efteråt är allting för sent.

När rökningens heta stimulans går i eftertankens och dödens kranka blekhet över...

Alla ska vi dö nån dag , det är väll en jädrans tur det , men vart vill du komma med detta inlägg ? Att det är onyttigt att röka vet nog alla . Vattenpipa har väll aldrig ansetts som nån mindre skadlig form ( Att röka en session själv på 1-2 timmar är väll som att dra i sig 200 cigaretter eller nått sånt , eller är det bara nån skröna ? )
Citera
2013-03-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemhartagit
Alla ska vi dö nån dag , det är väll en jädrans tur det , men vart vill du komma med detta inlägg ? Att det är onyttigt att röka vet nog alla . Vattenpipa har väll aldrig ansetts som nån mindre skadlig form ( Att röka en session själv på 1-2 timmar är väll som att dra i sig 200 cigaretter eller nått sånt , eller är det bara nån skröna ? )

Har aldrig rökt en cigg i mitt liv men kan tänka mig att man mår rätt dåligt efter 200st på 1 timme. 100 är vad jag hört tidigare i jämförelse med vattenpipa, vilket jag har svårt att tro på. Betvivlar inte att rökning är skadligt, men det skulle vara kul med lite källor och riktig fakta från herrn över dig.
Citera
2013-03-29, 22:27
Medlem
Citat:
Har aldrig rökt en cigg i mitt liv men kan tänka mig att man mår rätt dåligt efter 200st på 1 timme. 100 är vad jag hört tidigare i jämförelse med vattenpipa, vilket jag har svårt att tro på. Betvivlar inte att rökning är skadligt, men det skulle vara kul med lite källor och riktig fakta från herrn över dig.

Haha jo , vet hur man brukar känna sig när man feströkt och det gått åt 1-2 paket på en kväll sommartid. Känner sig som en askkopp i käften och man är inte speciellt sugen på att tända en ny precis!

Här hittade jag lite snabbt det jag minns att jag sett ang antalet cigaretter, var ju som du sa runt 100 st , jag som fick lite storhetsvansinne där

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=5545
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in