Citat:
Ursprungligen postat av Naken-Janne
Men det lär ju inte vara mer safe att fila bort serienumren om förhoppningen är att få iväg uren, då råder inga tvivel om dess ursprung oavsett om dom finns i något register eller ej känner jag..
Kan tilläggas att ett legitimt certifikat finns till något utav exemplaren ifall det faktumet skulle hjälpa, eller är det lika lönlöst vilket som?
Sedan vet jag inte vad du menar med seriösare pantbank. Såvitt jag begriper är det väll en seriös bransch rakt igenom där ex. legitimering är krav om något skall tas emot öht?
Jag menar seriösare pantbank i motsats till t.ex. en hälare.
Spontant tänker jag så här: om du har en klocka vars serienummer är nerfilat så är den förvisso mer svårsåld, men å andra sidan är det väldigt svårt att visa att det är just *den* stulna klockan, och en köpare löper därmed en lägre risk att bli av med den (då man inte kan godtrosförvärva stöldgods numera). Däremot, beroende på priset och andra omständigheter, så kanske risken för att åka dit för häleriförseelse faktiskt ökar om man köper en klocka med nerfilat serienummer. Certifikat spelar mindre roll om klockan är stulen, det är något som reellt endast ökar värdet (och medför garanti, beroende på vad det är för tillverkare).