2010-11-29, 19:38
Medlem
Naken-Jannes avatar
Osäker på vilken kategori tråden gör sig bäst så mod får gärna flytta den till en mer lämplig plats om så behövs.

Till situationen, en snubbe jag känner (nej det berör icke mig själv men tack för omtanken) lyckades hitta ett par minst sagt exklusiva klockor som med stor/viss sannolikhet härstammar från någon form av lagprovokation.
Är det troligt att man hamnar i trubbel ifall man exempelvis trampar in på en pantbank för att avyttra dessa? Riskerar t.e.x serienumren att finns i nån databas som per automatik sätter igång en blinkande saftblandare ihop med ett ljudande larm då serienumren knappas in eller hur funkar det med exklusiva ur med tveksam historia som hamnar hos pantbank.
Någon med insides info i branschen?

/Janne O. Jansson.
Citera
2010-11-29, 19:41
Medlem
Om serienumren inte är nerfilade, vilket de ofta är på stulna klockor, så finns det ju alltid en risk att de har polisanmälts som stulna och då är det en mindre bra idé att gå till någon seriösare pantbank med dem.
Citera
2010-11-29, 19:52
Medlem
Naken-Jannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gverra
Om serienumren inte är nerfilade, vilket de ofta är på stulna klockor, så finns det ju alltid en risk att de har polisanmälts som stulna och då är det en mindre bra idé att gå till någon seriösare pantbank med dem.

Men det lär ju inte vara mer safe att fila bort serienumren om förhoppningen är att få iväg uren, då råder inga tvivel om dess ursprung oavsett om dom finns i något register eller ej känner jag..
Kan tilläggas att ett legitimt certifikat finns till något utav exemplaren ifall det faktumet skulle hjälpa, eller är det lika lönlöst vilket som?

Sedan vet jag inte vad du menar med seriösare pantbank. Såvitt jag begriper är det väll en seriös bransch rakt igenom där ex. legitimering är krav om något skall tas emot öht?
Citera
2010-11-29, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naken-Janne
Men det lär ju inte vara mer safe att fila bort serienumren om förhoppningen är att få iväg uren, då råder inga tvivel om dess ursprung oavsett om dom finns i något register eller ej känner jag..
Kan tilläggas att ett legitimt certifikat finns till något utav exemplaren ifall det faktumet skulle hjälpa, eller är det lika lönlöst vilket som?

Sedan vet jag inte vad du menar med seriösare pantbank. Såvitt jag begriper är det väll en seriös bransch rakt igenom där ex. legitimering är krav om något skall tas emot öht?
Jag menar seriösare pantbank i motsats till t.ex. en hälare.

Spontant tänker jag så här: om du har en klocka vars serienummer är nerfilat så är den förvisso mer svårsåld, men å andra sidan är det väldigt svårt att visa att det är just *den* stulna klockan, och en köpare löper därmed en lägre risk att bli av med den (då man inte kan godtrosförvärva stöldgods numera). Däremot, beroende på priset och andra omständigheter, så kanske risken för att åka dit för häleriförseelse faktiskt ökar om man köper en klocka med nerfilat serienummer. Certifikat spelar mindre roll om klockan är stulen, det är något som reellt endast ökar värdet (och medför garanti, beroende på vad det är för tillverkare).
Citera
2011-01-31, 21:49
Medlem
Jaguar82s avatar
bumpar denna tråden.
till svars för ämnet, hur går det när man kommer ner med en klocka med ett dessvärre ursprung?
går diskoljusen igång eller får man något för sitt ur?
berätta hur du sålde ditt ur?
Citera
2011-01-31, 22:28
Medlem
ormanoffs avatar
Bristfälligt juridiskt underlag. När det gäller frågor om tillvägagångssätt vid brott etc passar andra forum bättre.

juridik ----> brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2011-01-31, 22:43
Medlem
Eroos avatar
Det är väl snarare bättre då att bege sig till annat land och sälja dessa? Eller exklusiva grejor kanske ligger i någon internationell databas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in