• 1
  • 2
2010-11-29, 18:19
Medlem
Hej kära flashbackare till att börja med så hoppas jag att jag har lagt tråden i rätt kategori.

Då till problemet jag har råkat ut för ett problem med min underbara (TC)Time Capsule(ni kan läsa om problemet här http://support.apple.com/kb/TS3351?viewlocale=sv_SE)

Men tack vare Apple så kommer de ge mig en ny TC samt hjälpa mig med att flytta över all data från min gamla TC till den nya.

Min fråga är då om Service företag få kolla vad som finns på min hårdisk eller får de bara flytta över datan och inte fundera över vad som fanns där? Då det inte bara är lagliga saker på min hårdisk.

Tacksam för snabba svar då jag tänkte lämna in den imorgon.
Citera
2010-11-29, 18:55
Medlem
tramtorskens avatar
Tror inte de bryr sig om det inte handlar om typ barnporr eller liknande
Citera
2010-11-29, 19:29
Bannlyst
Det "får" dom nog inte, nej. Men det är ju svårt att undvika det om man ska göra en backup åt någon annan. Göm barnporren bara, piratspel och sånt bryr dom sig inte om.
Citera
2010-11-29, 20:13
Medlem
1993s avatar
Fråga om dom har någon policy angående det.
Citera
2010-11-29, 21:05
Medlem
tack så mycket för svaren då var det som jag trodde
Citera
2010-11-30, 10:52
Moderator
^Eazs avatar
Det var ju ett skrämmande repotage i England, där de smygfilmat vad serviceföretag gör när de får in en dator, det visade mindre nogräknade tekniker som tog kopior på semesterbilder, letade efter banknummer etc.

Ett företag må ha en policy om vad de ska göra och inte göra, men i slutändan så beror det hela på hur pass ärlig den enskilda teknikern är.

(Tyvärr hittar jag inte artikeln, ska försöka leta lite.)
Citera
2010-11-30, 20:30
Medlem
oj det vore ju onekligen spännande och skrämmande att läsa om, om det skulle vara så att de bryter mot sin policy som i detta fall var att de inte skulle kolla så länge disken inte innehåller bevis på "misshandel, mord, utpressning eller barnporr" skulle man då kunna sätta dit de för någon form utav brott? (enligt PUL eventuellt)
Citera
2010-11-30, 20:35
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Får får man väl inte. Men kan lova att de gör det.

Extraknäckte vid sidan om studierna på ett företag som håller på med service, och jo det ligger väll i den manliga naturen att kolla om det finns gobitar på datorn. Inte en och en annan gång någon kollega lyckades hitta trevliga bilder på en naken fruga/flickvän.

Det är som när du lämnar bilder till framkallning. Inte fan är det så att de inte skulle se vad som framkallas om det inte är i enorma kvantiteter.

Säger inte att det är etiskt rätt, men kan lova att det händer. Så det du inte vill att någon vet, skall du inte ha kvar när du lämnar in den.

Det första dom luskar fram är din porrmapp, bara för att de vet att majoriteten har en, och för att det är smått kul.

Känns dock skönt att själv kunna, med handen på hjärtat säga att en inte gjorde det. Men alla respekterar inte andras privatliv lika mycket. Det är väl därför jag gillar FB då en får vara anonym och inte ha någon som rotar i ens anonymitet.
Senast redigerad av AbrahamLincoln 2010-11-30 kl. 20:37.
Citera
2010-11-30, 22:49
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Det var ju ett skrämmande repotage i England, där de smygfilmat vad serviceföretag gör när de får in en dator, det visade mindre nogräknade tekniker som tog kopior på semesterbilder, letade efter banknummer etc.

Ett företag må ha en policy om vad de ska göra och inte göra, men i slutändan så beror det hela på hur pass ärlig den enskilda teknikern är.

(Tyvärr hittar jag inte artikeln, ska försöka leta lite.)
http://wimp.com/laptoprepaired/
Citera
2010-12-01, 00:17
Medlem
Fy fan vilka jävla svin.. har aldrig lämnat in något förut och kommer med all säkerhet aldrig göra det igen...
Citera
2010-12-01, 21:44
Medlem
mitsubishiawds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komplett
Hej kära flashbackare till att börja med så hoppas jag att jag har lagt tråden i rätt kategori.

Då till problemet jag har råkat ut för ett problem med min underbara (TC)Time Capsule(ni kan läsa om problemet här http://support.apple.com/kb/TS3351?viewlocale=sv_SE)

Men tack vare Apple så kommer de ge mig en ny TC samt hjälpa mig med att flytta över all data från min gamla TC till den nya.

Min fråga är då om Service företag få kolla vad som finns på min hårdisk eller får de bara flytta över datan och inte fundera över vad som fanns där? Då det inte bara är lagliga saker på min hårdisk.

Tacksam för snabba svar då jag tänkte lämna in den imorgon.

nej. vad jag vet får dom inte det.
Citera
2010-12-01, 22:59
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komplett
Fy fan vilka jävla svin.. har aldrig lämnat in något förut och kommer med all säkerhet aldrig göra det igen...

Eller så ser du till att ha sådant som du inte vill att alla skall se på en extern HD.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in