2010-11-29, 17:55
Medlem
MrHumpes avatar
Hej!

Det är så att jag ska ut i världen på äventyr under en längre tid, och behöver en videokamera för att filma mina bravader. Jag är helt färsk på det här med kameror, och vet i princip bara grunderna i hur man tar kort med systemkameror.

Ska man ha HD eller inte? Vet att det är skillnad på HD och HD.

Har funderingar på denna:
http://www.netonnet.se/art/foto/vide...k/128922.4568/

Vad är dålig? Vad är bra?

Hur stort minneskort eller inbyggt minne ska man ha? Nämn gärna hur stor plats det tar på ett ungefär på olika upplösningar.

Budgeten ligger på någonstans mellan 1500-2000:-, kom gärna med förslag!

Edit: Vill gärna ha en där man kan ställa in vidvinkel, om det är möjligt?
Senast redigerad av MrHumpe 2010-11-29 kl. 17:57.
Citera
2010-11-29, 18:29
Medlem
ceterus avatar

Dagens videokameror är bra på just "point and shoot", d.v.s. trycka på record, rikta kameran och sen bara filma. Skillnaden mellan HD och SD är upplösningen, SD står för Standard Definition och HD står för High Definition. Här är en bra länk där du får ett hum om hur bildskillnaden ter sig i bildkvalitet; http://en.wikipedia.org/wiki/File:HD...esolutions.png .

Filmar man i HD så behövs det ett större minne än om man filmar i SD, då högre upplösning tar mer plats. Kan inte komma med förslag, eller har rättare sagt inte tid ^^ Men någon kan säkert hjälpa dig på vägen, eller länka dig en befintlig tråd som behandlar ämnet.

Har du provat söka på flashback eller google om just detta?
Citera
2010-11-29, 18:37
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru

Dagens videokameror är bra på just "point and shoot", d.v.s. trycka på record, rikta kameran och sen bara filma. Skillnaden mellan HD och SD är upplösningen, SD står för Standard Definition och HD står för High Definition. Här är en bra länk där du får ett hum om hur bildskillnaden ter sig i bildkvalitet; http://en.wikipedia.org/wiki/File:HD...esolutions.png .

Filmar man i HD så behövs det ett större minne än om man filmar i SD, då högre upplösning tar mer plats. Kan inte komma med förslag, eller har rättare sagt inte tid ^^ Men någon kan säkert hjälpa dig på vägen, eller länka dig en befintlig tråd som behandlar ämnet.

Har du provat söka på flashback eller google om just detta?

Tack för länken, gav mig lite mer kött på benen!

Någon annan som har lite tid över och kan ge lite tips eller fakta ?

Vidvinkel-funktion hade varit guld, om det finns?
Citera
2010-11-29, 21:49
Medlem
Hispers avatar
Trådar som rör videokameror tar vi i avdelningen för Filmproduktion och inte här i Fotoavdelningen.

/Mod
Citera
2010-11-30, 18:25
Medlem
MrHumpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumpe
Tack för länken, gav mig lite mer kött på benen!

Någon annan som har lite tid över och kan ge lite tips eller fakta ?

Vidvinkel-funktion hade varit guld, om det finns?

Ingen som har någon aning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in