• 1
  • 2
2010-11-29, 17:01
Medlem
infected88s avatar
Hej!

Har legat minus ett tag på mitt personkonto och det har nu blivit spärrat.
Gick till banken idag för att sätta in pengar och för att betala inkassokravet jag hade fått.
Jag trodde ju att när jag betalat så skulle dem öppna kontot igen men icke!
Fick sätta in pengarna på ett sparkonto jag har som inte är kopplat till nåt kort.
Jag fick inte heller öppna upp ett nytt konto och bankiren sa att dem har spärrat mig för 3 år.
Pga en skuld på 1500 som jag betalt in en månad för sent. Jävligt drygt tycker jag.
Jag är alltså inte berättigad att ha ett kort kopplat till kontot och nu när jag ska ta ut pengar så måste jag gå personligen till ett bankkontor. Min fråga är nu om det finns någon bank som jag kan öppna ett konto hos och få ett kort? Jag vill ju kunna köpa grejer på nätet, utomlands och slippa gå runt med kontanter. Jag har skulder hos kfm så att öppna konto på en vanlig bank går inte, men har ett stadigt jobb med bra lön. Icabanken kanske?
Går det att öppna ett konto i norge kanske?

Tacksam för svar!
Citera
2010-11-29, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infected88
Hej!

Gick till banken idag för att sätta in pengar och för att betala inkassokravet jag hade fått.
Fick sätta in pengarna på ett sparkonto jag har som inte är kopplat till nåt kort.
Jag fick inte heller öppna upp ett nytt konto och bankiren sa att dem har spärrat mig för 3 år.
Pga en skuld på 1500 som jag betalt in en månad för sent. Jävligt drygt tycker jag.
Jag är alltså inte berättigad att ha ett kort kopplat till kontot och nu när jag ska ta ut pengar så måste jag gå personligen till ett bankkontor. Min fråga är nu om det finns någon bank som jag kan öppna ett konto hos och få ett kort? Jag vill ju kunna köpa grejer på nätet, utomlands och slippa gå runt med kontanter. Jag har skulder hos kfm så att öppna konto på en vanlig bank går inte, men har ett stadigt jobb med bra lön. Icabanken kanske?

Tacksam för svar!

Vilka jävla idioter det finns. Vem fan hamnar hos KFM för 1500kr?
Förstår att bankerna inte vill ha med dig att göra.
Citera
2010-11-29, 18:52
Medlem
infected88s avatar
Vissa människor är bara oerhört hjälpsamma! Betalningsanmärkningen är inte för det.
Citera
2010-11-29, 18:58
Medlem
Happymes avatar
Du är bränd hos alla svenska banker iaf.
Citera
2010-11-29, 22:06
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

Är du skriven i folkeregistret i Norge? Har du ett norskt personnummer? inget D-nummer alltså.
Om inte så kan du fetglömma det... Annars tar dom en kreditkontroll på dig via ditt svenska.
Citera
2010-11-30, 00:54
Medlem
infected88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nissekula
Är du skriven i folkeregistret i Norge? Har du ett norskt personnummer? inget D-nummer alltså.
Om inte så kan du fetglömma det... Annars tar dom en kreditkontroll på dig via ditt svenska.

Nä jag är ju inte det. Så jag är alltså tvungen att leva utan ett bankomat/betalkort? Låter ju helt sanslöst!

Kan nog fixa så syrran öppnar ett konto på hennes namn och fixar ett kort till mig så jag kan överföra från mitt konto till hennes och sen använda det som mitt. Undrar dock om det inte ser skumt ut om jag överför flera tusen varje månad...
Citera
2010-11-30, 13:03
Medlem
infected88s avatar
Enligt det här så ska jag kunna öppna ett konto på en annan bank...

http://www.fi.se/Konsument/Fragor-oc...-banktjanster/

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Stämmer det inte?
Citera
2010-11-30, 14:07
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Enligt det här så ska jag kunna öppna ett konto på en annan bank...

http://www.fi.se/Konsument/Fragor-oc...-banktjanster/

Har alla rätt att få öppna konto i en bank?
Ja, i stort sett kan alla öppna ett så kallat inlåningskonto, det vill säga ett konto där du kan sätta in pengar. Banker, kreditmarknadsbolag och värdepappersbolag som erbjuder konton som omfattas av insättningsgarantin är skyldiga att ta emot insättningar från alla, och därmed också erbjuda konton. Inlåningsföretag har däremot inte denna skyldighet.

Ingen som vill öppna ett konto får alltså diskrimineras. Banken kan dock neka om du misskött dig eller varit ohederlig mot banken, om det skulle vara olagligt att ta emot pengarna, om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism. En betalningsanmärkning bör inte vara skäl för att neka en kund att öppna ett konto.

Bolaget är skyldigt att kontrollera din identitet och om den inte kan styrkas ska du nekas att öppna kontot.

Stämmer det inte?

observerar BÖR, FI kan tycka något medan bankerna tycker något helt annat.

Hos Nordea kan du som har bet.anm. få ut ett electronkort iallfall..
Citera
2010-11-30, 14:38
Medlem
infected88s avatar
Jag har ju nordea men dem vägrade. Ska dit nu igen och försöka. Palla leva utan kort!!
Citera
2010-11-30, 17:31
Medlem
Jag förstår inte varför man inte skulle få ha ett vanligt bankkort mot ett vanligt bankkonto oavsett skulder?

Å andra sidan förstår jag inte hur/varför man kan övertrassera ett sådant. Eller varför man gör det.
Citera
2010-11-30, 19:01
Medlem
infected88s avatar
Fattar inte heller det. Begär ju inte ens kredit så vafan är det för risk för banken?

Man kan övertrassera det genom att ta taxi eller tanka då bara ett litet belopp räcker.
Har man 20 spänn på kontot kan man andå tanka för 900.
Fast det funkar bara med visakort. Dock inte electron.
Citera
2010-11-30, 19:27
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Fattar inte heller det. Begär ju inte ens kredit så vafan är det för risk för banken?

Man kan övertrassera det genom att ta taxi eller tanka då bara ett litet belopp räcker.
Har man 20 spänn på kontot kan man andå tanka för 900.
Fast det funkar bara med visakort. Dock inte electron.

Du kan fortfarande övertrassera ditt konto, vare sig du har kredit eller inte. Är väl det som är kruxxet..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in