2010-11-29, 16:33
Medlem
PuffAdders avatar
Hej,

Har precis tagit en kopp kaffe med några smarriga pepparkakor (som blev över från gårdagens firande av 1:a advent) och ska ta en paus genom att läsa lite nyheter på nätet. Den första nyheten som dyker upp på datorskärmen är följande:

KVINNA MÖRDAD - INFÖR VITTNEN!
- Vittnen såg hur gärningsmannen kom fram och högg den 30-åriga kvinnan i magen.

Ursäkta mitt grova språk nu: Men va f*n har hänt i mitt land Sverige egentligen? Någon mördas minst en gång per månad upplever jag det som, och i alldeles för många fall är det en kvinna som mördas. Varför mördar man kvinnor? Är det p.g.a att kvinnor är överepresenterade inom droghandeln, vapenhandel, smuggling och rent allmännt i den undre världen? Tror inte alls att det är svaret. Men vad är då det korrekta svaret? Och lika intressant är frågan, vad är det för typ av personer som anser sig ha rätt att mörda kvinnor?

Jag kan inte acceptera att kvinnor mördas av män som fysiskt redan har övertaget över kvinnan som är det svagare könet rent kroppsligt, och trots detta ska dessa män ändå ta livet av kvinnorna för att manifestera sin styrka? Dessa män har inte övertaget, dom har aldrig haft övertaget över dessa kvinnor dom tagit livet av, och dom kommer aldrig att få övertaget över kvinnorna heller - därför kommer tyvärr ännu fler kvinnor att mördas av män i sin närhet samt endast bli en notis i tidninen för alla oss andra i framtiden. Fy f*n vad förbannat hjälplös jag känner mig Vi måste göra nåt åt detta, det får aldrig vara normalt att läsa dessa tidningsartiklar utan att reagera. Vad kan vi göra?

Jag skäms för att vara man just nu
Citera
2010-11-29, 17:26
Medlem
Mord av kvinnor får större uppmärksamhet i media är det enkla svaret, jämställdhet ska bara tillämpas när det passar.

Om du tittar på statistiken ser du att män är grovt överrepresenterade som både mordoffer och gärningsmän när det gäller mord.
Citera
2010-11-30, 17:50
Medlem
Janos avatar
Det märks tydligt att Sverige är ett jävla PK-land när termer som ''kvinno-mord'' ens får existera i seriösa nyhetsartiklar. Ett mord är väl trots allt ett mord. Sen vägrar jag tro att mord på kvinnor har varit så ovanligt tidigare att man bara måste ge det extra upmärksamhet. Riktig jämstäldhet vore väl att man inte gör skillnad på mord och mord? Tycker bara det är så fruktansvärt patetiskt
Citera
2010-11-30, 17:55
Medlem
Claysons avatar
TS är en idiot av grova mått.

Man kan fundera hur långt vi kommit med våran jämställdhet när det är fel att en man rör en kvinna, men inte vice versa.

Gäller jämställdhet endast kvinnor?
Citera
2010-11-30, 20:16
Medlem
PuffAdders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
TS är en idiot av grova mått.

Innan du urskiljningslöst hävdar att jag är en idiot, dessutom med superlativ för att förstärka ditt grundlösa påstående baserat på tycke - borde du införskaffa fakta angående innebörden av ordet jämställdhet som du använder. Det du hävdar ang jämställdhet, saknar nämligen fakta och således vill du påtvinga andra läsare dina egna fabricerade fakta. Jag är inte lika säker som du på att andra läsare vill köpa dina s.k fakta, så därför ska jag ge dig officiella fakta från staten ang jämställdhet:

FAKTA
- Jämställdhetslagen (1991:433) är en svensk lag som har till uppgift att främja både kvinnor och mäns lika rätt i arbetslivet.
- Jämställdhetslagen upphörde dock att gälla när den nya Diskrimineringslagen trädde i kraft den 1 januari 2009

KONKLUSION
För det första så var det inte jämställdhet jag tog upp i mitt inlägg, jag skriver inte ord om detta, jag skriver om det höga antalet mord och i synnerhet på kvinnor som generellt sätt nästan alltid är försvarslösa jämfört med männen när det gäller våldverkan i samband med morden.

För det andra, så avslutar du med att fråga, citat: "gäller jämställdhet endast kvinnor?" i samband med mitt inlägg ang ökat antal mord främst på kvinnor? Vad har detta med mord på kvinnor att göra, kan du förklara det?

Jag kan tipsa dig om att det jag tog upp handlar om moral & ridderlighet ur ett mentalt perspektiv och inte ett genusperspektiv. Med andra ord, en man borde aldrig fysiskt behöva våldföra sig på en kvinna då båda ändå vet att han utgår som segrare samt därmed utsätter kvinnan för ett medvetet oundvikligt lidande. Att kvinnor sedan kan utsätta män för ett grymt lidande på det psykologiska planet, ja det är en helt annan debatt som jag inte ämnar ta upp här.

Gör om - gör rätt och ge f*n i att kalla folk för idiot utan torrt på fötterna,

Lycka till
Citera
2010-12-03, 20:47
Medlem
PuffAdders avatar
För fyra dagar sedan startade jag denna tråd ang att antalet kvinnomord i Sverige som begås av män i deras omgivning, är oacceptabelt högt. Tydligen (och tyvärr) så stämde mina farhågor, för idag (4 dagar senare som sagt) så publicerar Aftonbladet en artikel som toppnyhet på sin web som handlar exakt om detta - nämligen att under de senaste 4 veckorna så har det begåtts 5 st mord på kvinnor utförda av män i sin närhet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8218424.ab

Vad kan vi göra för att stoppa detta? Helt oacceptabelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in