• 1
  • 2
2010-11-28, 20:04
Medlem
krillebois avatar
Hej!

Jag undrar hur jag ska g tillvga fr att avinstallera mitt vista och installera xp? Jag vill verkligen ha det d min dator r extremt seg nu fr allt skrp, men ven fr att jag gillar xp mer och inte gr ngot annat n att spela lite. Jag har ingen vista cd eller ngot sdant? Kan man skaffa ett "gratis" xp och brnna ut p skiva och boota frn den, eller blir de dual-boot d? Hur vljer jag att ta bort vista och allt annat skrp!?
Citera
2010-11-28, 20:09
Medlem
Skaffa windows 7 istllet
Citera
2010-11-28, 20:10
Medlem
Dropkickeds avatar
Ladda ned det operativsystem du vill (om du inte tror p fildelning s kan du sklart kpa en skiva ist).
Brnn ut det p en skiva. Stt i skivan, starta om datorn, g in i BIOS och vlj att boota skivan frst och inte hrddisken. Nr installationsprogrammet startar s fr du vlja om du vill formatera hrddisken.
Det vill du ju i ditt fall vad jag har frsttt

Sen r det bara att flja installationsprogrammet drifrn!
Citera
2010-11-28, 20:15
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropkicked
Ladda ned det operativsystem du vill (om du inte tror p fildelning s kan du sklart kpa en skiva ist).
Brnn ut det p en skiva. Stt i skivan, starta om datorn, g in i BIOS och vlj att boota skivan frst och inte hrddisken. Nr installationsprogrammet startar s fr du vlja om du vill formatera hrddisken.
Det vill du ju i ditt fall vad jag har frsttt

Sen r det bara att flja installationsprogrammet drifrn!

okej tack! s den formaterar allts disken frst d , med vista p? sedan installerar den xp? Krver windows 7 mer Ram-minne osv? Krver det mer av datorn generellt? Vill egentligen inta ha ngot "flashigt" OS utan det som r mest smooth (av windows)
Citera
2010-11-28, 20:21
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
okej tack! s den formaterar allts disken frst d , med vista p? sedan installerar den xp? Krver windows 7 mer Ram-minne osv? Krver det mer av datorn generellt? Vill egentligen inta ha ngot "flashigt" OS utan det som r mest smooth (av windows)
Formateringen sker frst och efter det s bjar den processen med att kopiera ver filer till den ny-formaterade disken. Windows 7 krver inte s mycket mer n XP, dremot s var det ett problem som man hade med Windows Vista. Det r vl drfr mnga kr XP nu pga att de fick knna p Vista.
Kr p Windows 7

EDIT: Hr r minimum-specifikationerna frn windows ang. Windows 7!

*1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor.
*1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit).
*16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit).
*DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver.
Senast redigerad av Dropkicked 2010-11-28 kl. 20:25.
Citera
2010-11-28, 20:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Jag rekommenderar XP-distributionen @ http://thepiratebay.org/torrent/5987...Svensk_OEM_SLP som du brnner ut p DVD. Den fixar in OEM-nyckel och OEMBIOS-info automagiskt under installationsfrloppet s att den blir 100 kta enligt WGA/WAT.

Detta r dock endast mjligt p fabriksdatorer med W7, Vista eller XP frinstallerat dvs datorer som har SLP i BIOS DMI-area. Ett hemmabygge lr hitta ett moddat BIOS @ t.ex. http://forums.mydigitallife.info/thr...quests-section

/krasfras
Citera
2010-11-28, 21:26
Medlem
krillebois avatar
nu har jag bootat med xp skivan och behver lite hjlp igen! det som skrmmer mig r ordet "delete partition", r det det jag ska vlja dr mitt vista r installerat? knns som om den tar bort hela hrddisken ? vi sger att jag vljer det, d deletar jag vista partitionen? sen tar man install xp, p den partitionen vista var d hur gr jag med min andra hrddisk? den r ocks helt full men den fanns nog inte med i listan.

Det var typ :

(I)

(C) System

(K)
Citera
2010-11-28, 21:41
Medlem
Trycker du p delete s formateras den hrddisken.

Nr du kommer till den sidan s tryck p D
Sen:
1. Enter
2. L
3. Enter
4. Enter

Sen e d bara o flja instruktionerna p skrmen o installera XP
Lycka till!
Citera
2010-11-28, 23:10
Medlem
krillebois avatar
nu var xp installerat! nu r problemet att min laptops "wireless knapp" inte gr att trycka igng, allts den som sitter ver F5 knappen p min laptop, jag kan allts inte hitta mitt trdlsa ntverk! de andra liknande knapparna funkar ssom ljud AV knappen. Hjlp tack
Citera
2010-11-29, 00:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
nu var xp installerat! nu r problemet att min laptops "wireless knapp" inte gr att trycka igng

Du gr till din supportsajt t.ex. dell.com, hp.com, asus.com, whatever - och laddar hem modellspecifik mjukvara. Berttar du vad du har fr dator blir det enklare att hjlpa till.
Citera
2010-11-29, 09:54
Medlem
krillebois avatar
hp compaq 6510b r modellen, har laddat ner wireless assistant och quicklaunch buttons med funkar ej
Citera
2010-11-29, 12:53
Medlem
krillebois avatar
BUMP! har nu laddat ner allt som har med ntverk att gra frn hps hemsida till mi modell, wireless assistant str att den r ON men den hjlper inget nd. om jag kr med ntverkskabel s hnder inget heller, har testat att skapa alla former av nya anslutningar men inget fungerar. har bara den nda 1394 adapter connexction. r det ntt med ntverkskortet d ? ntt mste ha hnt nr jag raderade vista?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in