• 1
  • 2
2010-11-28, 20:04
Medlem
krillebois avatar
Hej!

Jag undrar hur jag ska gå tillväga för att avinstallera mitt vista och installera xp? Jag vill verkligen ha det då min dator är extremt seg nu för allt skräp, men även för att jag gillar xp mer och inte gör något annat än att spela lite. Jag har ingen vista cd eller något sådant? Kan man skaffa ett "gratis" xp och bränna ut på skiva och boota från den, eller blir de dual-boot då? Hur väljer jag att ta bort vista och allt annat skräp!?
Citera
2010-11-28, 20:09
Medlem
Skaffa windows 7 istället
Citera
2010-11-28, 20:10
Medlem
Dropkickeds avatar
Ladda ned det operativsystem du vill (om du inte tror på fildelning så kan du såklart köpa en skiva ist).
Bränn ut det på en skiva. Sätt i skivan, starta om datorn, gå in i BIOS och välj att boota skivan först och inte hårddisken. När installationsprogrammet startar så får du välja om du vill formatera hårddisken.
Det vill du ju i ditt fall vad jag har förstått

Sen är det bara att följa installationsprogrammet därifrån!
Citera
2010-11-28, 20:15
Medlem
krillebois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dropkicked
Ladda ned det operativsystem du vill (om du inte tror på fildelning så kan du såklart köpa en skiva ist).
Bränn ut det på en skiva. Sätt i skivan, starta om datorn, gå in i BIOS och välj att boota skivan först och inte hårddisken. När installationsprogrammet startar så får du välja om du vill formatera hårddisken.
Det vill du ju i ditt fall vad jag har förstått

Sen är det bara att följa installationsprogrammet därifrån!

okej tack! så den formaterar alltså disken först då , med vista på? sedan installerar den xp? Kräver windows 7 mer Ram-minne osv? Kräver det mer av datorn generellt? Vill egentligen inta ha något "flashigt" OS utan det som är mest smooth (av windows)
Citera
2010-11-28, 20:21
Medlem
Dropkickeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
okej tack! så den formaterar alltså disken först då , med vista på? sedan installerar den xp? Kräver windows 7 mer Ram-minne osv? Kräver det mer av datorn generellt? Vill egentligen inta ha något "flashigt" OS utan det som är mest smooth (av windows)
Formateringen sker först och efter det så böjar den processen med att kopiera över filer till den ny-formaterade disken. Windows 7 kräver inte så mycket mer än XP, däremot så var det ett problem som man hade med Windows Vista. Det är väl därför många kör XP nu pga att de fick känna på Vista.
Kör på Windows 7

EDIT: Här är minimum-specifikationerna från windows ang. Windows 7!

*1 gigahertz (GHz) or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor.
*1 gigabyte (GB) RAM (32-bit) or 2 GB RAM (64-bit).
*16 GB available hard disk space (32-bit) or 20 GB (64-bit).
*DirectX 9 graphics device with WDDM 1.0 or higher driver.
Senast redigerad av Dropkicked 2010-11-28 kl. 20:25.
Citera
2010-11-28, 20:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Jag rekommenderar XP-distributionen @ http://thepiratebay.org/torrent/5987...Svensk_OEM_SLP som du bränner ut på DVD. Den fixar in OEM-nyckel och OEMBIOS-info automagiskt under installationsförloppet så att den blir 100 äkta enligt WGA/WAT.

Detta är dock endast möjligt på fabriksdatorer med W7, Vista eller XP förinstallerat dvs datorer som har SLP i BIOS DMI-area. Ett hemmabygge lär hitta ett moddat BIOS @ t.ex. http://forums.mydigitallife.info/thr...quests-section

/krasfras
Citera
2010-11-28, 21:26
Medlem
krillebois avatar
nu har jag bootat med xp skivan och behöver lite hjälp igen! det som skrämmer mig är ordet "delete partition", är det det jag ska välja där mitt vista är installerat? känns som om den tar bort hela hårddisken ? vi säger att jag väljer det, då deletar jag vista partitionen? sen tar man install xp, på den partitionen vista var då hur gör jag med min andra hårddisk? den är också helt full men den fanns nog inte med i listan.

Det var typ :

(I)

(C) System

(K)
Citera
2010-11-28, 21:41
Medlem
Trycker du på delete så formateras den hårddisken.

När du kommer till den sidan så tryck på D
Sen:
1. Enter
2. L
3. Enter
4. Enter

Sen e d bara o följa instruktionerna på skärmen o installera XP
Lycka till!
Citera
2010-11-28, 23:10
Medlem
krillebois avatar
nu var xp installerat! nu är problemet att min laptops "wireless knapp" inte går att trycka igång, alltså den som sitter över F5 knappen på min laptop, jag kan alltså inte hitta mitt trådlösa nätverk! de andra liknande knapparna funkar såsom ljud AV knappen. Hjälp tack
Citera
2010-11-29, 00:25
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krilleboi
nu var xp installerat! nu är problemet att min laptops "wireless knapp" inte går att trycka igång

Du går till din supportsajt t.ex. dell.com, hp.com, asus.com, whatever - och laddar hem modellspecifik mjukvara. Berättar du vad du har för dator blir det enklare att hjälpa till.
Citera
2010-11-29, 09:54
Medlem
krillebois avatar
hp compaq 6510b är modellen, har laddat ner wireless assistant och quicklaunch buttons med funkar ej
Citera
2010-11-29, 12:53
Medlem
krillebois avatar
BUMP! har nu laddat ner allt som har med nätverk att göra från hps hemsida till mi modell, wireless assistant står att den är ON men den hjälper inget ändå. om jag kör med nätverkskabel så händer inget heller, har testat att skapa alla former av nya anslutningar men inget fungerar. har bara den ända 1394 adapter connexction. är det nått med nätverkskortet då ? nått måste ha hänt när jag raderade vista?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in