2011-07-23, 08:57
Medlem
Barc0s avatar
Vad skiljer åska och blixt? Blixt själva blixten och åska är ljudet?
Citera
2011-07-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barc0
Vad skiljer åska och blixt? Blixt själva blixten och åska är ljudet?

Ja, åskan och blixten uppstår samtidigt men med tanke på att ljudet bara färdas i 340 m/s så tar det ungefär tre sekunder innan man hör åskan för varje kilometer man är ifrån själva nedslaget.
Citera
2011-07-23, 14:22
Medlem
MicrograMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartablixten
Jo, visst! Åska och blixtar är mysigt!

Men nu inatt har det kommit sjuuukt många blixtar här i trakten Söder om Stockholm där jag bor, men jag har fan itne hört ett enda muller efteråt. Heller inte en enda regndroppe efter... Har säkert varit en blixt i minuten under en längre tid. Stoora feta och orangea. Nån som sett nåt större nedslag eller har annan info?

Vad skönt att höra. Kom inte riktigt ihåg vad jag hade skrivit nu dagen efter, men imponeras av min "fyllosofi", haha. Dock ändrar jag inte ett ord i mitt inlägg, för jag verkligen älskar åska!

Jag upplevde ungefär samma väder som du gjorde, bor i norra Stockholm. Nästan bara blixtrar och knappt något muller alls. Mycket vackert var det, när jag stod på bakgården med en öl i handen hickandes, och kände en mycket harmonisk sinnesställning.

Citera
2011-08-03, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter.nilsson
fråga om åska

kom o tänka på en grej. Min styvfarsa som är väldigt PK och tror på allt som står på aftonbl. sa nyss att jag inte skulle använda kranen för att det åskade ute.
Min fråga är: hur stor är sannolikheten att åskan träffar just mig i min lägenhet ? Kan tillägga att jag bor i Sthlm så kåkarna har ju åskledare o så

Varför skrev du det där som är helt oväsentligt?

Sannolikenheten är ganska liten att bli träffad en en vanligt blixt, sen finns det bla klotblixtar som är ett mysterium.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ball_lightning
Citera
2011-11-26, 14:01
Medlem
Åska i november?

Igår kväll satt jag med att par vänner så började det helt plötsligt att åska runt halv 12 -12.
Är det ens möjligt att det åskar i slutet av november i Sverige?
Citera
2011-11-26, 14:26
Medlem
Zarfots avatar
Det kan åska när som helst under året, men det är helt klart mycket vanligare under sommarhalvåret. Eftersom det lättare för kraftiga bymoln att bildas när luftfuktigheten är högre och desto varmare luften är desto mer fuktighet kan den innehålla.
Citera
2011-11-26, 14:31
Medlem
Benshies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Åska är väl vanligast på sommaren då konvektionsceller och temperaturgradienter lättare uppstår. Fast det är tydligen inte omöjligt på vintern heller. Jag har aldrig (vad jag minns) stött på åska på vintern dock.

Från min tråd ang åska i mars.
Citera
2011-11-26, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfot
Det kan åska när som helst under året, men det är helt klart mycket vanligare under sommarhalvåret. Eftersom det lättare för kraftiga bymoln att bildas när luftfuktigheten är högre och desto varmare luften är desto mer fuktighet kan den innehålla.
Det var det sjukaste jag har varit med om. Undra ifall det ens kan ha varit första gången i Sveriges historia? Eller är det bara jag som överreagerar.
Citera
2011-11-26, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UndHavre
Det var det sjukaste jag har varit med om. Undra ifall det ens kan ha varit första gången i Sveriges historia? Eller är det bara jag som överreagerar.

Du överreagerar.
Citera
2011-12-07, 08:53
Medlem
Ozgoods avatar
det åskade tydligen inatt här i göteborg. hörde inget själv men flera vänner bekräftar.
Citera
2011-12-07, 16:04
Medlem
Klart det kan åska, årstid har inget med det att göra. Endast luftfuktigheten har något med åska att göra.
Citera
2011-12-07, 17:11
Medlem
Krafses avatar
Det åskade lite här också men det var nog runt den 2-5:e December, uppskattningsvis. Kom ett buller på morgonen helt plötsligt. Jag trodde först det var snön som rasade ner från taket men nope, däremot var det jävligt svott i himlen en bit bort när jag kollade sen, så det var väl något åskoväder som drog förbi.

Edit: 6:e December var det visst, jag söp skallen av mig i måndags nämligen och dagen efter kom åskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in