• 1
  • 2
2010-11-28, 11:52
Medlem
Hej, jag har en dator som funkar finfint, men jag skulle vilja byta grafikkort på den inom en snar framtid, men nättagget jag har ligger bara på 300w, så det vore önskvärt att byta det innan jag börjar fundera på nytt grafikkort.

Jag har ett lite äldre nättagg hemma dock, som ligger på 460w, vilket jag tror skulle räcka för den uppgradering jag har funderat på, så jag undrar bara om det är något särskilt man behöver tänka på innan jag byter, t.ex. om det är skillnad på spänningen från de olika PSU'erna eller liknande(det som sitter i nu är ett hp och det andra jag har är compaq, om det nu gör någon skillnad)

Tacksam för seriösa svar ^^
Citera
2010-11-28, 12:17
Medlem
poof ball hats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HansPeterxD
Hej, jag har en dator som funkar finfint, men jag skulle vilja byta grafikkort på den inom en snar framtid, men nättagget jag har ligger bara på 300w, så det vore önskvärt att byta det innan jag börjar fundera på nytt grafikkort.

Jag har ett lite äldre nättagg hemma dock, som ligger på 460w, vilket jag tror skulle räcka för den uppgradering jag har funderat på, så jag undrar bara om det är något särskilt man behöver tänka på innan jag byter, t.ex. om det är skillnad på spänningen från de olika PSU'erna eller liknande(det som sitter i nu är ett hp och det andra jag har är compaq, om det nu gör någon skillnad)

Tacksam för seriösa svar ^^

Spänningen spelar ingen roll.
Hur många hårddiskar tänkte du ha i datorn?
Citera
2010-11-28, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poof ball hat
Spänningen spelar ingen roll.
Hur många hårddiskar tänkte du ha i datorn?

I dagsläget har jag en hårddisk och har inga planer på att installera en till.

Men så det är ingen risk att något går sönder om t.ex. 24-pin kontakten in i moderkortet skulle ha någon annan spänning?
Citera
2010-11-28, 12:55
Medlem
Citat:
I dagsläget har jag en hårddisk och har inga planer på att installera en till.

Men så det är ingen risk att något går sönder om t.ex. 24-pin kontakten in i moderkortet skulle ha någon annan spänning?

Varför skulle den ha det?

Kolla gärna upp om nätaggregatet har några 6-pins kontakter för grafikkort och Amperen på +12V-linan så blir det lättare att välja ett grafikkort som passar datorn.
Citera
2010-11-28, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Varför skulle den ha det?

Jo för när jag kollade med multimeter så hade det som redan sitter i datorn bara spänning på två av de 24 pinnarna och det andra hade spänning på 12/24 pinnar (iof väldigt låg spänning på de flesta) men jag är så otroligt oinsatt på det här, men är det den sammanlagda spänningen man räknar med eller?
Citera
2010-11-28, 13:30
Medlem
Njaa, 460w kan räcka men rekomendasionen är att ha 500+, då kraftiga grafikkort kräver 500w ca.
Citera
2010-11-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezpro
Njaa, 460w kan räcka men rekomendasionen är att ha 500+, då kraftiga grafikkort kräver 500w ca.

Funderar på att köpa ett radeon hd5770 och skälet till att jag ska ha ett 460w är ju för att jag redan har det i min ägo Men vad jag har sett så verkar det fungera med 460w för hd5770, men jag kan ju ha fel :O
Citera
2010-11-28, 13:36
Medlem
Citat:
Funderar på att köpa ett radeon hd5770 och skälet till att jag ska ha ett 460w är ju för att jag redan har det Men vad jag har sett så verkar det fungera med 460w för hd5770, men jag kan ju ha fel :O

Det borde fungera.

Angående spänningen så finns det vissa standarder inom datorvärlden. De flesta nätaggregat för stationära datorer följer ATX-standarden som innebär att det passar ATX/m-ATX-chassin, moderkort etc.
Olika moderkort kräver självklart olika mycket ström och detta borde regleras automatiskt av enheterna.
Om nu nätaggregatet inte följer ATX-standarden även fast det har samma form och kontakter som ett kan det kanske vara annorlunda men jag tvivlar på att det inte skulle fungera.
Citera
2010-11-28, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynamoon
Angående spänningen så finns det vissa standarder inom datorvärlden. De flesta nätaggregat för stationära datorer följer ATX-standarden som innebär att det passar ATX/m-ATX-chassin, moderkort etc.
Olika moderkort kräver självklart olika mycket ström och detta borde regleras automatiskt av enheterna.
Om nu nätaggregatet inte följer ATX-standarden även fast det har samma form och kontakter som ett kan det kanske vara annorlunda men jag tvivlar på att det inte skulle fungera.

Nättagget är ett "Compaq WTX460-3505" och då den har den den kubformade (och inte den avlånga som på flexATX) formen så antar jag att det är ett ATX, och den har ju 24-pin som sagt var så då är det väl 2.0 om jag har fattat rätt?
Citera
2010-11-28, 14:01
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Funderar på att köpa ett radeon hd5770 och skälet till att jag ska ha ett 460w är ju för att jag redan har det i min ägo Men vad jag har sett så verkar det fungera med 460w för hd5770, men jag kan ju ha fel :O
HD5770 drar 281w vid hög belastning.
Test rigg: Processor Intel Core i7 950 @ 3,8 GHz
Moderkort Asus Rampage III Extreme
Minne 6 GB Corsair XMS3
Hårddisk Western Digital Blue 500 GB
Nätaggregat Corsair AX 1200 W
Skärm Samsung Syncmaster 305T
Operativsystem Windows 7 Ultimate 64-bit

Detta enligt sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension...50/22#pagehead

Så du kommer klarar dig med 460w.
Citera
2010-11-28, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
HD5770 drar 281w vid hög belastning.
Test rigg: Processor Intel Core i7 950 @ 3,8 GHz
Moderkort Asus Rampage III Extreme
Minne 6 GB Corsair XMS3
Hårddisk Western Digital Blue 500 GB
Nätaggregat Corsair AX 1200 W
Skärm Samsung Syncmaster 305T
Operativsystem Windows 7 Ultimate 64-bit

Detta enligt sweclockers test http://www.sweclockers.com/recension...50/22#pagehead

Så du kommer klarar dig med 460w.

åhsöhm
Citera
2010-11-28, 14:35
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
åhsöhm
Inte en blekaste aning om vad "åhåsöhm" betyder, men antagligen något positivt eftersom du gjorde en glad gubbe ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in