Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-27, 23:21
  #1
Medlem
Det verkar råda en hel del förvirring kring det här på Stockholms Universitet där jag studerar för närvarande.

Är det möjligt att få vilket betyg som helst på en omtenta, givet att man aldrig dök upp på den första tentan?

Kan systemet ha förändrats sedan ABCDEF-skalan infördes?
Citera
2010-11-27, 23:57
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Vi har det systemet och ifall vi skriver en omtenta kan vi inte få bättre en E (lägsta godkända). Vet inte hur undantag funkar och ifall det gör det. Så är det även på inlämningar och kompletteringar.

Edit: Pluggar inte i Stockholm, kanske skiljer sig från universitet
Citera
2010-11-28, 00:18
  #3
Medlem
Klart det är samma betyg. Vore ju ologiskt annars, då tentamensskrivandet handlar om att bevisa vilka kunskaper du besitter.
Citera
2010-11-28, 00:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Klart det är samma betyg. Vore ju ologiskt annars, då tentamensskrivandet handlar om att bevisa vilka kunskaper du besitter.

Fast det är ju lättare att få ett bra betyg om man får en månad extra på sig att plugga vilket är fallet med omtentan. Lite orättvist.
Citera
2010-11-28, 00:45
  #5
Medlem
Vet ej hur det är i Stockholm men i Lund har vi så att du till och med kan kugga en tenta (få F), sedan gå och göra omtentan och få A i betyg. Vet dock att det skiljer sig så kolla upp med dina lärare.
Citera
2010-11-28, 00:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polow
Fast det är ju lättare att få ett bra betyg om man får en månad extra på sig att plugga vilket är fallet med omtentan. Lite orättvist.

Och hur ofta har du tid att lägga en hel månad på en gammal tenta när ny kurs brukar börja direkt efter tentan?

För att svara på din fråga så har jag inte hört talas om någon betygsrestriktion på SU överhuvudtaget och skulle bli förvånad om det förekom.
Citera
2010-11-28, 04:26
  #7
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polow
Fast det är ju lättare att få ett bra betyg om man får en månad extra på sig att plugga vilket är fallet med omtentan. Lite orättvist.
Du inser väl att man kan löst läsa strökurser och sedan plocka en examen på det, oavsett vilket tidsspann man gör det inom?
Citera
2010-11-28, 16:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
Du inser väl att man kan löst läsa strökurser och sedan plocka en examen på det, oavsett vilket tidsspann man gör det inom?

Jo, det vet jag. Men nu går jag ett program och jag önskar att någon visste hur det verkligen ligger till med omtenta på SU.
Citera
2010-11-28, 17:35
  #9
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polow
Jo, det vet jag. Men nu går jag ett program och jag önskar att någon visste hur det verkligen ligger till med omtenta på SU.
Du presenterade ett argument som jag motargumenterade. Om du inte hade haft något behov av att få det bemött, så känns det som en ganska dum ide att introducera det på ett diskussionsforum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback