Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-27, 23:21
  #1
Medlem
Det verkar råda en hel del förvirring kring det här på Stockholms Universitet där jag studerar för närvarande.

Är det möjligt att få vilket betyg som helst på en omtenta, givet att man aldrig dök upp på den första tentan?

Kan systemet ha förändrats sedan ABCDEF-skalan infördes?
Citera
2010-11-27, 23:57
  #2
Moderator
Elrosss avatar
Vi har det systemet och ifall vi skriver en omtenta kan vi inte få bättre en E (lägsta godkända). Vet inte hur undantag funkar och ifall det gör det. Så är det även på inlämningar och kompletteringar.

Edit: Pluggar inte i Stockholm, kanske skiljer sig från universitet
Citera
2010-11-28, 00:18
  #3
Medlem
Klart det är samma betyg. Vore ju ologiskt annars, då tentamensskrivandet handlar om att bevisa vilka kunskaper du besitter.
Citera
2010-11-28, 00:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Klart det är samma betyg. Vore ju ologiskt annars, då tentamensskrivandet handlar om att bevisa vilka kunskaper du besitter.

Fast det är ju lättare att få ett bra betyg om man får en månad extra på sig att plugga vilket är fallet med omtentan. Lite orättvist.
Citera
2010-11-28, 00:45
  #5
Medlem
Vet ej hur det är i Stockholm men i Lund har vi så att du till och med kan kugga en tenta (få F), sedan gå och göra omtentan och få A i betyg. Vet dock att det skiljer sig så kolla upp med dina lärare.
Citera
2010-11-28, 00:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polow
Fast det är ju lättare att få ett bra betyg om man får en månad extra på sig att plugga vilket är fallet med omtentan. Lite orättvist.

Och hur ofta har du tid att lägga en hel månad på en gammal tenta när ny kurs brukar börja direkt efter tentan?

För att svara på din fråga så har jag inte hört talas om någon betygsrestriktion på SU överhuvudtaget och skulle bli förvånad om det förekom.
Citera
2010-11-28, 04:26
  #7
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polow