nej nej nej, det ska vara jäst för söta degar och inget annat.
Vad är skillnaden mellan dem egentligen? Jag är bara nyfiken. Jag brukar förstås alltid använda den rekommenderade jästen, men jag vet inte vad som skiljer dem åt.
Vad är skillnaden mellan dem egentligen? Jag är bara nyfiken. Jag brukar förstås alltid använda den rekommenderade jästen, men jag vet inte vad som skiljer dem åt.
Socker påverkar jäsprocessen, antagligen behövs det mer "kräm" om degen inte innehåller socker därav de två olika produkterna.
Den röda jästen har väl inte funnits så där värst länge, 15-20 år kanske, och jag vet med säkerhet att det bakades lussebullar innan dess så det bör funka nu också.
Socker påverkar jäsprocessen, antagligen behövs det mer "kräm" om degen inte innehåller socker därav de två olika produkterna.
- BG
Ah, tack för det. Rätt logiskt egentligen. Frågan är väl då om man kan få grym jäsningseffekt med matbrödsjäst i en söt deg? Eller om det bara blir skit av alltihopa
Blå och röd jäst består av två olika jäststammar. Den blå är bättre på att använda maltos som är jästens näring i en osötad deg. Röd jäst använder socker bäst som näring och passar därför bättre i en sötad deg, där den jäser snabbare och ger större volym. Ska man baka ett sötat matbröd är det en fördel att använda röd jäst. Blå jäst kan användas till alla jäsdegar. Att förlänga jästiden på brödet är ofta en fördel smakmässigt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!