2010-11-27, 18:00
Medlem
Tja ska baka lussebullar!
Har bara vanlig blå jäst och inte röd jäst för söta degar. Kan man använda den vanliga med lika bra resultat? puss
Senast redigerad av BrittMuske 2010-11-27 kl. 18:05.
Citera
2010-11-27, 18:04
Medlem
behemots avatar
Ja, jag använder bara vanlig jäst när jag bakar.
Citera
2010-11-27, 19:44
Medlem
Mindfullness avatar
nej nej nej, det ska vara jäst för söta degar och inget annat.
Citera
2010-11-27, 20:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfullnes
nej nej nej, det ska vara jäst för söta degar och inget annat.

Vad är skillnaden mellan dem egentligen? Jag är bara nyfiken. Jag brukar förstås alltid använda den rekommenderade jästen, men jag vet inte vad som skiljer dem åt.
Citera
2010-11-27, 21:03
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Vad är skillnaden mellan dem egentligen? Jag är bara nyfiken. Jag brukar förstås alltid använda den rekommenderade jästen, men jag vet inte vad som skiljer dem åt.

Socker påverkar jäsprocessen, antagligen behövs det mer "kräm" om degen inte innehåller socker därav de två olika produkterna.

- BG
Citera
2010-11-27, 21:15
Medlem
zepofans avatar
Den röda jästen har väl inte funnits så där värst länge, 15-20 år kanske, och jag vet med säkerhet att det bakades lussebullar innan dess så det bör funka nu också.
Citera
2010-11-27, 23:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Socker påverkar jäsprocessen, antagligen behövs det mer "kräm" om degen inte innehåller socker därav de två olika produkterna.

- BG

Ah, tack för det. Rätt logiskt egentligen. Frågan är väl då om man kan få grym jäsningseffekt med matbrödsjäst i en söt deg? Eller om det bara blir skit av alltihopa
Citera
2010-11-28, 01:56
Medlem
Kruzs avatar
Blå och röd jäst består av två olika jäststammar. Den blå är bättre på att använda maltos som är jästens näring i en osötad deg. Röd jäst använder socker bäst som näring och passar därför bättre i en sötad deg, där den jäser snabbare och ger större volym. Ska man baka ett sötat matbröd är det en fördel att använda röd jäst. Blå jäst kan användas till alla jäsdegar. Att förlänga jästiden på brödet är ofta en fördel smakmässigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in