2010-11-27, 17:15
Medlem
Emirates Stadius avatar
Lite bakgrunds fakta så ni får så mycket kött på benen som möjligt:
För ungefär 1 månad sedan bytte jag chassi vilket i sig inte var några problem. Men 3 veckor senare så börjar jag få problem med datorn, den vill helt enkelt inte starta upp korrekt. Jag tror själv inte att det har något med chassibytet att göra eftersom detta var 3 veckor senare problemen började uppstå. (Vet inte hur relevant detta chassibyte var men tänkte bara nämna det).

Problemet visade sig första gången efter att jag suttit o lirat lite Fallout och datorn bara frös ihop, inget konstigt med det utan det har hänt några gånger förut. Denna gång så ville dock inte datorn starta upp normalt. Jag lyckas med att starta datorn, den får ström osv men jag kan inte komma in i BIOS eller ens göra något. Det enda som kommer upp är första menyn där man egentligen brukar gå in i t.ex BIOS (se bild) http://data.fuskbugg.se/dipdip/____________dator.JPG.

Väl där går det inte att trycka på något, tangentbordet lyser inte ens utan det enda som händer är att bilden flimrar till och hoppar upp lite så det bildas en svart rand längst ner.

Till en början trodde jag att det var fel på någon hårdvara men det konstiga är att datorn fungerar ibland. Det kan vara så att den fungerar på kvällen men sedan nästa morgon så kommer samma moderkortsmeny.

Mitt moderkort och grafikkort är ganska ålderdomliga så skulle inte alls vara förvånad om det var något av dem som strulade men just att datorn fungerar ibland gör att jag blir osäker. Så vad kan problemet vara kära flashbackare? Finns väl ingenting som tyder på något virus heller, jag har slut på idéer

-----------------------------------------------------------
Jag behöver er hjälp. Alla tips, idéer och frågor är välkomna!
Citera
2010-11-28, 01:16
Medlem
hockexxs avatar
Kolla så att du monterat distanserna mellan moderkortet och plåten på chassiet, glappar dom / du inte monterat dit för få distanser. Sitter dom löst kan dom mycket väl glappa av vibrationerna i chassiet vilket innbär kortslutning = Datorn låser sig / Ljuder sprakar / Du får bluescreens / Den bootar inte alltid utan kan kräva några omstarter.

Men för att summera texten så är det troligtvis dålig jord som ställer till det.

Gå även igenom alla kondensatorer på moderkortet och kolla så att ingen läcker.
Citera
2010-11-28, 10:59
Medlem
Emirates Stadius avatar
Okej tack för tipsen. Öppnar upp burken, kommer med edit senare om jag hittar något intressant.
Citera
2010-11-28, 22:49
Medlem
Emirates Stadius avatar
Verkar som allt har löst sig, tack hockexx!

Drog åt alla distanserna. Antar att de glappat och orsakat som du säger kortslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in