2010-11-27, 03:12
Medlem
Ja, jeg vet at det står i reglene at det er greit. Men desverrre er det mange som ikke fortsår hva jeg skriver. Jeg er norsk og kommer aldrei til å bli noe annet.

Jeg leser FB hver bidige dag, jeg elsker faktisk FB. Og grunnen er rett og slett den at det er det aller.aller aller siste tilhold hvor vi som er tilhengere av ubegrenset frihet til å snakke kan holde til.
2010-11-27, 03:13
Medlem
torrenttobbes avatar
Har visserligen bott i Norge i två år men jag tror inte det ska vara några problem med att förstå vad du säger i vilket fall.
Hör av dig om du vill dela en spliff i Oslo någon dag
2010-11-27, 03:15
Medlem
soulreapers avatar
Norska är (enligt mig) väldigt enkelt att förstå så jag ser inga problem med det hela, räkna dock med att svaren på dina inlägg (likt detta) kommer att ske på svenska eftersom majoriteten inte orkar översätta till norska...

Alla språk de flesta FBare förstår tycker jag ska vara uppmanat att skriva på (personligen förstår jag: svenska, norska, danska, engelska, tyska)
2010-11-27, 03:25
Medlem
Blygalucass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcrazyone
Ja, jeg vet at det står i reglene at det er greit. Men desverrre er det mange som ikke fortsår hva jeg skriver. Jeg er norsk og kommer aldrei til å bli noe annet.

Jeg leser FB hver bidige dag, jeg elsker faktisk FB. Og grunnen er rett og slett den at det er det aller.aller aller siste tilhold hvor vi som er tilhengere av ubegrenset frihet til å snakke kan holde til.

Kör på! Snacka norska. Majoriteten av Svenska befolkningen kan till en större del förstå norska (tror jag). Så det ska nog inte vara några problem. Kanske inte kulturberikarna från Somalia som inte snackar svenska.
2010-11-27, 03:33
Medlem
Multifunktionells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebigcrazyone

Jag har varit i Norge ca. 1 timma i mitt liv men förstod allt du menade utom order "bidige". Gissningsvis betyder det "Jag läser FB var eviga dag". Visst det tar några sekunder extra att läsa men det är helt okej.

Jag har sett ett par inlägg på norska, men hur många norrmän rör det sig på FB?
2010-11-27, 03:34
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Snakk norsk NÅ!
2010-11-27, 03:50
Medlem
crillecrilles avatar
Det är bara att läsa reglerna. It's okay
2010-11-27, 04:07
Medlem
Dom flesta förstår!

Bara kul att norrmän hakar på ytrandefrihetens högborg!
2010-11-27, 04:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av appael
Dom flesta förstår!

Bara kul att norrmän hakar på ytrandefrihetens högborg!
Tycker jag också!

Visst kan man snakke Norsk här!

Men när min pappa jobbade i Norge så fick jag ofta ursäkta en gång på hans kollegor, när de snackade med mig. En var från Kirkenäs o jag förstod knappt vad hon sa, hon snackade mest nynorska! O det förstod jag knappt.

Men du är givetvis välkommen!
2010-11-27, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Tycker jag också!

Visst kan man snakke Norsk här!

Men när min pappa jobbade i Norge så fick jag ofta ursäkta en gång på hans kollegor, när de snackade med mig. En var från Kirkenäs o jag förstod knappt vad hon sa, hon snackade mest nynorska! O det förstod jag knappt.

Men du är givetvis välkommen!
Nynorsk och bokmål är skriftspråk vad jag vet, kan dock tänkas att Kirkenäs har en speciell dialekt som är svår att förstå, det ligger ju långt upp. Sen tror jag att nynorsk främst används i sydvästra Norge.
2010-11-27, 05:52
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meloveyoulongtime
Nynorsk och bokmål är skriftspråk vad jag vet, kan dock tänkas att Kirkenäs har en speciell dialekt som är svår att förstå, det ligger ju långt upp. Sen tror jag att nynorsk främst används i sydvästra Norge.
Nynorsk används i flertalet fylken i mittNorge, det är dessutom ett CP-språk. STOR skillnad mellan nynorsk och bokmål i tal, nästan som svenska och norska. Kirkenes ligger i princip i Ryssland så det är en historia i sig. Kirkenes
2010-11-27, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Nynorsk används i flertalet fylken i mittNorge, det är dessutom ett CP-språk. STOR skillnad mellan nynorsk och bokmål i tal, nästan som svenska och norska. Kirkenes ligger i princip i Ryssland så det är en historia i sig. Kirkenes
Jo jag vet att Kirkenäs ligger uppe vid Ryssland och att nynorsk är helt värdelöst men inte att man talade nynorsk eller bokmål, låter lite konstigt.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in