2010-11-26, 19:25
Medlem
spermaoffrets avatar
Som topic lyder:

Vad är skillnaden för er? Är strax en kortare tidsrymd än snart - eller är det tvärtom?

Är inte strax lite kortare?

*mystiken tätnar*
Citera
2010-11-26, 19:28
Medlem
Dingbatss avatar
För mig känns nog strax som kortare, ja. Jag skulle aldrig kunna säga "Nya säsongen av På spåret börjar strax" om den börjar om en vecka, men snart går bra både om den börjar om en vecka och om den börjar om en halvtimme.
Citera
2010-11-26, 19:28
Medlem
Fludders avatar
Jo jag tycker att strax känns lite kortare faktiskt.

Typo
Citera
2010-11-26, 19:30
Medlem
Sessilays avatar
För mig är "strax" kortare tidsrymd än vad "snart" är

"Strax" handlar om någon till några minuter medan "snart" har betydligt större tidsspann... När det gäller "snart" så beror det även mycket på sammanhanget också hur lång tid det handlar om.
Citera
2010-11-26, 19:59
Medlem
Porkchopmadnesss avatar
Strax = 1 - 10 minuter
Snart = 10 - 40 minuter

.... IMO
Citera
2010-11-26, 20:02
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porkchopmadness
Strax = 1 - 10 minuter
Snart = 10 - 40 minuter

.... IMO
Du kan med andra ord inte säga "Snart är det jul." på ett bra tag än?
Citera
2010-11-26, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
Som topic lyder:

Vad är skillnaden för er? Är strax en kortare tidsrymd än snart - eller är det tvärtom?

Är inte strax lite kortare?

*mystiken tätnar*

Som amatörfysiker påminns jag återigen av att tid ej kan existera utan rum. Ordet strax existerar i en kort överblickbar tidsrymd, medan snart möjligen kan innefatta en eller flera delhändelser innan själva huvudnummret.

Fast ovanstående är ju bara min flumtolkning...
Citera
2010-11-26, 23:04
Medlem
Egon3s avatar
När det gäller att tyda lagar brukar man gå tillbaka till förarbetena. När det gäller att tolka ord kan det vara bra att gå tillbaka till förhistorien för ordet. Närbesläktat till ordet »strax« är »sträcka« som mått på avstånd i rummet. Därmed skulle »strax« betyda inom en kort/rak sträcka på tidsaxeln. Ordet »strax« blir lika relativt som »inom kort«. Därmed har vi [kanske][inte[alls]] rett ut den saken.

Ordet »snar« har släktskap med äldre ord med betydelsen trång, som engelska "narrow" och den svenska geografiska termen »nor« samt substantiven snara och snår. Ordet »snart« skulle alltså betyda inom en trång tidshorisont. Problemet är bara att adjektivet trång är lika relativt som kort. Som hörselgången eller som Siljans utlopp vid Leksand-Noret?

– Snart (om ca 25 dagar) blir kvällarna ljusare igen.
– Snart (om ca 210 dagar) blir kvällarna mörkare igen.

Det där med huvudnumret som måttstock för stax och snart, det tror jag inte fungerar eftersom det inte finns något egentligt huvudnummer. Det skulle i så fall vara Solens slutkamp som ligger 5 miljarder år framåt i tiden, eller den inversa big bang: gnab gib.
Senast redigerad av Egon3 2010-11-26 kl. 23:14.
Citera
2010-11-26, 23:15
Medlem
Jag tycker sådana här diskussioner är meningslösa. Givetvis håller jag med om att det finns en skillnad (Dingbats sammanfattar det bra), men det finns ingen mening med att försöka fastställa exakt när det slutar att vara det ena eller det andra. Språk fungerar inte så. Ord och betydelser är av naturen vaga och flexibla. När slutar träd att vara träd och går över till att bli buskar? Varför säger vi att vin är vitt när det inte är vitt? Och varför har vi över huvud taget ord som stor och liten när det beror helt på vad man jämför med? Jo, därför att språket är ett ungefärligt och symboliskt uttrycksmedel, inte ett slags exakt avbild av verkligheten.
Senast redigerad av In-Fredel 2010-11-26 kl. 23:18.
Citera
2010-11-26, 23:47
Medlem
Dingbatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Jag tycker sådana här diskussioner är meningslösa. Givetvis håller jag med om att det finns en skillnad (Dingbats sammanfattar det bra), men det finns ingen mening med att försöka fastställa exakt när det slutar att vara det ena eller det andra. Språk fungerar inte så. Ord och betydelser är av naturen vaga och flexibla. När slutar träd att vara träd och går över till att bli buskar? Varför säger vi att vin är vitt när det inte är vitt? Och varför har vi över huvud taget ord som stor och liten när det beror helt på vad man jämför med? Jo, därför att språket är ett ungefärligt och symboliskt uttrycksmedel, inte ett slags exakt avbild av verkligheten.
Fast om rätt ska vara rätt så var det ju inte riktigt någon sådan exakt definition som TS efterfrågade heller, bara om uttrycken skilde sig åt på ett eller annat sätt.
Citera
2010-11-27, 00:11
Medlem
Jiiimboohs avatar
Kan bara tala för mig själv: Julen är snart här igen. Det funkar inte med strax i föregående mening, eftersom det då känns som man menar om några minuter. När man tittar på Kalle Anka kan man säga att tomten är här snart eller strax. Funkar med båda i det sammanhanget. Känns som om snart kan användas i fler sammanhang än strax.
Citera
2010-11-27, 11:47
Medlem
spermaoffrets avatar
Bra "snöat" av er alla!

Intressant tycker jag. Det är sant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto