2010-11-26, 16:08
Medlem
virrevirras avatar
det är så att jag var hos läkaren i början på veckan och fick 2 olika tabletter som jag hämtade ut
sertralin och atarax. och jag lider av socialfobi och pga det så är jag deppig rätt ofta,
så därför fick jag sertralin men vad jag undrar är om atarax hjälper mot situationer där jag får lite panik?
har inte vågat testat tabletten ännu... som nu i helgen är det en kille som vill att jag ska komma förbi till han på filmkväll och sova över, han har frågat mej säkert 6 ggr innan om inte mer men jag har alltid kommit med bortförklaringar för att jag blir så nervös och får lite panik så tänkte om det funkar å ta en atarax innan jag ska dit? hur blir man av den? kommer jag somna där under filmen och vara helt trött bara?
Citera
2010-11-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virrevirra
det är så att jag var hos läkaren i början på veckan och fick 2 olika tabletter som jag hämtade ut
sertralin och atarax. och jag lider av socialfobi och pga det så är jag deppig rätt ofta,
så därför fick jag sertralin men vad jag undrar är om atarax hjälper mot situationer där jag får lite panik?
har inte vågat testat tabletten ännu... som nu i helgen är det en kille som vill att jag ska komma förbi till han på filmkväll och sova över, han har frågat mej säkert 6 ggr innan om inte mer men jag har alltid kommit med bortförklaringar för att jag blir så nervös och får lite panik så tänkte om det funkar å ta en atarax innan jag ska dit? hur blir man av den? kommer jag somna där under filmen och vara helt trött bara?

Det du ska veta är att den är lugnande genom trötthet men effekten är väldigt individuell. För vissa är det rena sockerpiller, andra somnar som stockar. Prova den en kväll INNAN du ska träffa killen annars kan det bli riktigt fel på många sätt.
Citera
2010-11-26, 16:17
Medlem
missmjaos avatar
hej !
jag har ätit atarax i snart två veckor. Första två dagarna vart jag riktigt slö, kände mig nästan bakfull. Men nu när det gått ett tag känner jag knappt av tabletterna. Hjälper lite mot deppighet men inte tillräckligt för min del. Ganska klen medecin.
Du har inte träffat den här killen något innan?
Citera
2010-11-26, 16:24
Medlem
virrevirras avatar
vadå¨ska man äta atarax regelbundet? varje dag?
trodde jag bara skulle ta det i vissa situationer.
jo han har varit hemma hos mig flera ggr och då känner jag mig lugnare.
Citera
2010-11-26, 16:29
Medlem
Unbalanceds avatar
Atarax besitter inga beroendeframkallande egenskaper så du kan gott ta dom varje dag men det kommer med största sanolikhet inte hjälpa något.
Det är en antihistamin och isåfall av dessa antihistaminer hjälper Lergigan bäst om man kan säga så.

Antihistaminer har en väldigt liten lugnande effekt och det är därför dom brukar skrivas ut tillsammans med SSRI eller SNRI medicin (sertralin i ditt fall) för att stävja biverkningar från SSRI/SNRI.
Citera
2010-11-26, 16:30
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
vadå¨ska man äta atarax regelbundet? varje dag?
trodde jag bara skulle ta det i vissa situationer.
jo han har varit hemma hos mig flera ggr och då känner jag mig lugnare.
Jag tycker din läkare skulle ha informerat dig lite bättre..

Atarax är en vad jag kallar "standardmedicin" som väldigt många människor får börja med.
På anti-dep delen så tillhört sertralin och citalopram några av de vanligaste.

Atarax kan du ta när du känner att det behövs, och du får ta tre tabletter max per dygn.
Jag vet inte hur stor dos du har fått, men de flesta får en väldigt låg dos i början vilket kan göra att det känns som att det inte hjälper något efter någon vecka.

Kom dock ihåg att oavsett hur starka mediciner är, så behöver du ge både lugnande och anti-dep åtminstone en månad innan du kan säga att det inte hjälper.
Det tar tid för hjärnan att ställa om sig och ge full effekt, dessutom så är det vanligt att människor slutar upp med medicineringen själva för att de känner att de "inte hjälper" eller "är friska", och detta ska man INTE göra.

Atarax ska lugna dig, som någon annan nämnde så kan du bli trött, men det är absolut inget sömnpiller som ska hjälpa dig att sova.
Då är vi inne på mediciner som propavan t.ex, och det är inte samma sak.
Undrar du något mer så kan jag med glädje försöka hjälpa dig
Citera
2010-11-26, 16:33
Medlem
virrevirras avatar
okej för jag har bara börjat med sertralin har inte ens ätit atarax för jag trodde att jag bara skulle ta det ibland, glömt typ vad läkaren sa :O
Citera
2010-11-26, 16:33
Medlem
missmjaos avatar
Jag äter 1-2 tabletter om dagen..vetinte hur länge jag lär käka dom. Tills jag känner mig mer stabil. Men dom ger inte så mycket ändå. Jag tycker du ska pröva kanske två dagar och äta dom och se hur det känns
Citera
2010-11-26, 16:34
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Atarax besitter inga beroendeframkallande egenskaper så du kan gott ta dom varje dag men det kommer med största sanolikhet inte hjälpa något.
Det är en antihistamin och isåfall av dessa antihistaminer hjälper Lergigan bäst om man kan säga så.

Antihistaminer har en väldigt liten lugnande effekt och det är därför dom brukar skrivas ut tillsammans med SSRI eller SNRI medicin (sertralin i ditt fall) för att stävja biverkningar från SSRI/SNRI.
Fast det är individuellt vad som funkar bäst, ibland räcker det med atarax.
Men som jag nyss skrev till TS, det är en standardmedicinering, något som prövas på för att se om det ger effekt, vilket är helt ofarligt då det som du säger inte ger några biverkningar.
Lergigan är något tyngre än preparat liknande atarax
Citera
2010-11-26, 16:35
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Fast det är individuellt vad som funkar bäst, ibland räcker det med atarax.
Men som jag nyss skrev till TS, det är en standardmedicinering, något som prövas på för att se om det ger effekt, vilket är helt ofarligt då det som du säger inte ger några biverkningar.
Lergigan är något tyngre än preparat liknande atarax
Helt korrekt. Borde ha skrivit ur mitt perspektiv fungerar Lergigan bäst utav de antihistaminer jag provat. Fungerar Atarax tillräkligt är det bara bra!
Citera
2010-11-26, 16:36
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
okej för jag har bara börjat med sertralin har inte ens ätit atarax för jag trodde att jag bara skulle ta det ibland, glömt typ vad läkaren sa :O
Han sa nog att du ska ta det vid behov, men som jag sa nyss överdosera inte.
Det är tre tabletter inom ett dygn tror jag om jag minns rätt, och bara när du känner att 'nu är det jobbigt'.
Behöver du inte så är det ju bra
Men det kan vara en trygghet i sig att veta att du har medicinen ifall det behövs!
Citat:
Ursprungligen postat av missmjao
Jag äter 1-2 tabletter om dagen..vetinte hur länge jag lär käka dom. Tills jag känner mig mer stabil. Men dom ger inte så mycket ändå. Jag tycker du ska pröva kanske två dagar och äta dom och se hur det känns
Inte vidare bra förslag, man ska inte testa psykofarmaka ett par dagar bara, då ger det ingen pålitlig effekt
Citera
2010-11-26, 17:22
Medlem
virrevirras avatar
okej men funderar på dra i mej en tablett i dag det är 10 mg de är ju inte så mycket så ja lär väl inte bli trött?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in