2010-11-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virrevirra
okej men funderar på dra i mej en tablett i dag det är 10 mg de är ju inte så mycket så ja lär väl inte bli trött?

Kan du bli eller så märker du inget alls, som sagt väldigt individuellt. Det är en relativt låg dos men första gången är det vettigt att pröva just en låg dos och eventuellt senare prova högre. Har läkaren inte slarvat skall han ha/hon ha skrivit dosering på receptet om du skall ta det regelbundet eller maxdosering om det skall användas som vidbehovsmedicin (vilket är det vanligaste). Vad gäller Sertralin är det en långtidsbehandling och det tar ofta flera veckor att komma upp i full behandlingseffekt.
Citera
2010-11-26, 18:43
Medlem
virrevirras avatar
okej, nej har inget recept gick ju bara och hämtade ut ända som står är 1 tablett 3 ggr dagligen.
men man kanske kan testa en halv atarax då, för jag är redan rätt trött av mig på dagarna annars så orka om man ska bli tröttare.
Citera
2010-11-26, 19:12
Medlem
Citat:
okej, nej har inget recept gick ju bara och hämtade ut ända som står är 1 tablett 3 ggr dagligen.
men man kanske kan testa en halv atarax då, för jag är redan rätt trött av mig på dagarna annars så orka om man ska bli tröttare.

Det är receptanvisningen som står på paketet. Din läkare har alltså ordinerat att du skall ta tre tabletter dagligen, dvs en tablett kl 8, 14 och 20 varje dag. Men testa du en halv först.
Citera
2010-11-26, 20:58
Medlem
FruVs avatar
Citat:

Atarax kan man både få med regelbunden dosering och med vid behovs-dosering. Är man särskilt ångestpräglad kan man få det på regelbundna tider, exempelvis.

Ta en halv tablett när du är i hemmets trygga vrå och lär känna hur läkemedlet påverkar just dig. Blir du förfärligt trött kanske du inte ska ta någon när du ska träffa din bekant. I långa loppet är det Sertralin som kommer ha effekt mot din ångest.
Citera
2010-11-27, 14:03
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
okej men funderar på dra i mej en tablett i dag det är 10 mg de är ju inte så mycket så ja lär väl inte bli trött?
Har du inte tagit innan så kanske du blir lite trött, många blir dock inte så värst trötta då det är en relativt låg dos
Citat:
Jag tycker du ska höra med läkaren om du har glömt bort vad han sa, jag tror fortfarande på att du får ta tre tabletter men kanske inte behöver ta alla tre.
Det är oftast ett "vid behov", men om han vill att du ska ta tre så tar du tre, inte en halv.
Det är viktigt att hjärnan får ställa om sig och vänja sig vid medicineringen.
Sertralinet du tar ska få dig att må lite bättre och kanske bli lite piggare, dock har sertralin som alla andra anti-dep mediciner smärre bieffekter som kan bli bättre genom att ta ataraxen.
Citat:
Ursprungligen postat av FruV
Atarax kan man både få med regelbunden dosering och med vid behovs-dosering. Är man särskilt ångestpräglad kan man få det på regelbundna tider, exempelvis.

Ta en halv tablett när du är i hemmets trygga vrå och lär känna hur läkemedlet påverkar just dig. Blir du förfärligt trött kanske du inte ska ta någon när du ska träffa din bekant. I långa loppet är det Sertralin som kommer ha effekt mot din ångest.
Jag tycker det är bättre att han frågar läkaren igen, man ska inte bestämma doser själv även fast atarax inte är så stark.
Har läkaren ordinerat en regelbunden användning av ataraxen t.ex så är det inte bra om vi säger åt honom att ta en halv eller inte alls.
Av min erfarenhet är atarax en testkörning i början som sedan eskalerar till "vid behov", men ingen annan förutom TS läkare vet ju säkert
Citera
2010-11-27, 14:57
Medlem
Jag har provat Atarax och hatade det.

Blev sjukt trött, sov hela tiden men vakande upp genomsvettig med ångest. Och dagen efter kände jag mig bakfull och mer efterbliven än normalt.

Slutsats: Jag blev trött, efterbliven och mer ångest. Inte undra på att man inte kan bli beroende av skiten, finns väll ingen som vill bli så.

Benzo funkar betydligt bättre. Men använd det inte för mycket. Blir ett helvete när du ska sluta.
Citera
2010-11-27, 15:09
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kerlundell
Jag har provat Atarax och hatade det.

Blev sjukt trött, sov hela tiden men vakande upp genomsvettig med ångest. Och dagen efter kände jag mig bakfull och mer efterbliven än normalt.

Slutsats: Jag blev trött, efterbliven och mer ångest. Inte undra på att man inte kan bli beroende av skiten, finns väll ingen som vill bli så.

Benzo funkar betydligt bättre. Men använd det inte för mycket. Blir ett helvete när du ska sluta.
Det är normalt att bieffekterna ökar i början, dock låter det mer som att det var ditt antidepressiva psykofarmaka som spökade och inte ataraxen.

Att rekommendera benzo är bara sjukt, vi lever inte på 60-talet längre.
TS är i behov av något normakt, dvs den medicinen som läkaren har ordinerat.
Funkar det inte på sikt så får han rådfråga läkaren vilket preparat han borde testa på istället.

Somsagt TS, du måste ge medicinerna en chans, på minst en månad för att hjärnan ska vänja sig.
Kontakta läkaren och gör dig säker på vad för ordination han har gett dig!
Citera
2010-11-27, 18:04
Medlem
Unbalanceds avatar
Precis det med att ha tålamod och vänta in förändringen är mycket viktig dock lite långdraget vilket är förståerligt.

Jag åt min SNRI Effexor i flera månader innan jag fick en markant förbättring i humöret och under dessa månader höjdes även dosen gradvis. Så det gäller att ha tålamod och
i andra fall prova flera olika SSRI/SNRI tills man hittar den som passar en själv.

Jag hade tur och hittade "min" anti-depressionsmedicin på andra försöket, provade Citalopram först i ett par månader och tillslut i maxdos utan förbättring.
Men det är ju sån information du får av läkarna men det jag ville ha sagt är att det ibland kan ta 2-3 månader av dosökning och tålamod innan det börjar ge.
Citera
2010-11-28, 01:06
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Precis det med att ha tålamod och vänta in förändringen är mycket viktig dock lite långdraget vilket är förståerligt.

Jag åt min SNRI Effexor i flera månader innan jag fick en markant förbättring i humöret och under dessa månader höjdes även dosen gradvis. Så det gäller att ha tålamod och
i andra fall prova flera olika SSRI/SNRI tills man hittar den som passar en själv.

Jag hade tur och hittade "min" anti-depressionsmedicin på andra försöket, provade Citalopram först i ett par månader och tillslut i maxdos utan förbättring.
Men det är ju sån information du får av läkarna men det jag ville ha sagt är att det ibland kan ta 2-3 månader av dosökning och tålamod innan det börjar ge.
Exakt
Så du är en av dessa som fick standardmedicinen Citalopram som jag nämnde innan
Troligtvis är det för att dessa mediciner inte är så beroendeframkallande och ställer till med massa saker när man slutar med dessa, och som både jag och du har sagt nu så är det först och främst viktigt att ge medicinen tid, samt förstå att det kan krävas annan medicinering om dessa inte hjälper, självklart bestämt av läkare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in