2010-11-26, 13:40
Medlem
Självklart så har hårddisken krackelerat och novis som man är så ser det inte ljust ut för mina filer.

Vid start av datorn så blir det endast grå skärm med en mapp innehållandes ett frågetecken.
Jag har försökt boota med installations-CDn och köra skivverktyg men h-disken hittas inte.
PRAM & NVRAM har jag resettat men det hjälpte föga.

Hur går jag tillväga nu? Skulle det funka att skruva ur h-disk och stoppa i en hårddiskkabinett och försöka köra som extern disk?

Läste även något om Discwarrior men fattar inte riktigt hur det funkar och inte heller om man kan få tag i en gratiskopia nånstans.

Som ni förstår så är h-disken utan värde men filerna på den är desto viktigare.

Skulle uppskatta lite råd och tips!
Citera
2010-11-26, 13:55
Medlem
tråkigt att höra att hdn dött, men ja.. som du själv säger så kan du ju skruva ut den och sätta in i en kabinett o göra kopia på innehållet. sen tycker jag att man bör ha minst två externa som man gör backup på, för att undvika krångel. hoppas det löser sig.
Citera
2010-11-28, 06:33
Bannlyst
Om du inte har något allt för privat så kan du ju lämna in hårddisken för att få tillbaka filerna. Det kan kosta allt från 500 spänn till ett par tusen.

Om du har något som är lite av det privata laget så kan du ju koppla in hddn till en annan dator för att sedan helt själv köra diverse program för att få tillbaka filerna.
Det har jag själv gjort, men det är inte lätt. Om filerna är utav värde så hade jag hellre lämnat in den, då det kan vara jävligt svårt att förstå filerna som dessa program hittar. Ja, iaf för oss dödliga.
Citera
2010-11-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Om du inte har något allt för privat så kan du ju lämna in hårddisken för att få tillbaka filerna. Det kan kosta allt från 500 spänn till ett par tusen.

Om du har något som är lite av det privata laget så kan du ju koppla in hddn till en annan dator för att sedan helt själv köra diverse program för att få tillbaka filerna.
Det har jag själv gjort, men det är inte lätt. Om filerna är utav värde så hade jag hellre lämnat in den, då det kan vara jävligt svårt att förstå filerna som dessa program hittar. Ja, iaf för oss dödliga.

Finns ju en del bilder som man kanske inte vill att flashbacks läsare ska ta del av
När du säger program är det discwarrior du tänker på?

Vart kan jag få tag i detta lite billigt= (gratis)
Citera
2010-11-30, 04:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robbbin
Finns ju en del bilder som man kanske inte vill att flashbacks läsare ska ta del av
När du säger program är det discwarrior du tänker på?

Vart kan jag få tag i detta lite billigt= (gratis)

Jag vet faktiskt inte vilket program jag tänker på. Jag använde ett program själv, fast det var ett par år sedan. Det tog en j*kla tid, och att sedan filtrera ut den man vill ha tillbaka.

Programmen finns att få tag på TPB. Men först måste man googla efter "file recovery program" eller liknande termer för att få reda på vad dom heter, och vilken som fungerar bäst.

Mitt program var jag ganska missnöjd med, oerhört komplicerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in