2006-08-20, 14:39
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapad
Ok då. Jag erkänner, det handlar inte bara om fett och socker. Man måste inkludera salt i den beräkningen. Och sist jag köpte ost och pålägg hos Lidl så smakade det underbart, men på båda förpackningarna stod det med feta bokstäver "grovt saltat". Jag köpte i princip samma sak på Willys [kalkonmortadella och edamer-ost], det stod inte "grovt saltat" på de förpackningarna, och därmed smakade de inte lika gott heller.

Men som någon annan poängterade så spelar det procentuella köttinnehållet stor roll också, kan hända att de har en större andel av det i Lidls varor, och det är ju bra.

Salt är inte direkt onyttigt.
Och glass görs på grädde och socker, varför skulle det då inte vara grädde och socker? Korv innehåller mycket salt. osv det är så det tillverkas.
Om man är rädd för fett och socker så ska man nog inte stoppa i sig glass i över huvud taget, och när jag lagar mat så är det i första hand smaken som är viktigast.

Försök att göra glass utan fett, det blir nog skitgott.
Klåpare!
Citera
2006-08-20, 16:35
Medlem
Kapads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Salt är inte direkt onyttigt.
Och glass görs på grädde och socker, varför skulle det då inte vara grädde och socker? Korv innehåller mycket salt. osv det är så det tillverkas.
Om man är rädd för fett och socker så ska man nog inte stoppa i sig glass i över huvud taget, och när jag lagar mat så är det i första hand smaken som är viktigast.

Försök att göra glass utan fett, det blir nog skitgott.
Klåpare!

Jag förstår inte var du fick idéen till att göra ett inlägg i den här diskussionen med en halvdan förolämpning som avslut. Det såg så oerhört malplacerat ut. Kan du inte ta den biten i någon NSF vs Islam-tråd?

Men i övrigt så ja, mat ska smaka gott. Det är bra att Lidl fattat det. Billig ska den vara också. Synd bara att de har så fattigt utbud och så urbota skumt system med att man inte ens får ha en jävla korg att plocka ner sina småsaker i. Vad ska man med en vagn till i en affär som har 10 olika varor?
Citera
2006-08-24, 12:33
Medlem
Pic-frisch färskost yoghurt, väldigt god, lite som philadelphiaost.
Oliverna, smakade märkligt, var någon smakförstärkare i dem. Ölen sexpack bruna glasflaskor, jättegod.
Citera
2006-08-31, 13:22
Medlem
atlasrepzas avatar
de mesta lidl varorna innehåller aldeles för mycket vatten... därför är det billigare.
Citera
2006-08-31, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlasrepza
de mesta lidl varorna innehåller aldeles för mycket vatten... därför är det billigare.

Källa på det?
Citera
2006-08-31, 14:53
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:

Du har säkert en källa till ditt påstående?

Nu är det ju så, tyvärr, att många produkter i all daglivaruhandel innehåller polyfosfat och potatisfibrer. Själv håller jag mig borta i så lång usträckning som möjligt från E 450, E 451 och min personliga uppfattning är att jag inte mötts av fler produkter på Lidl än på Ica innehållandes tidigare nämnda tillsatser.

"Pärsons" som är en av de största på smörgåsskinka är till exempel en användare av både E 450 och 451. Till sin Gourmetskinka erbjuder de även tillsatser i form av E621 som är en smakförsärkare (natriumglutamat) samt en syntetisk arom.

Men det är klart, det är ju förpackat i Sverige så det är det ju ingen fara.
Citera
2006-08-31, 14:56
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Det är snarare mindra vatten i varorna från Lidl. T.ex. Kycklingfiléerna jag köpr på lidl som varit billiga har innehållit mindre vatten (alltså krympt mindre vid tillagning) än dom billiga jag köpt på Willy's och Coop.
Citera
2006-08-31, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det är snarare mindra vatten i varorna från Lidl. T.ex. Kycklingfiléerna jag köpr på lidl som varit billiga har innehållit mindre vatten (alltså krympt mindre vid tillagning) än dom billiga jag köpt på Willy's och Coop.

Instämmer i detta. Gäller även korvar. Svensk korv har ofta massor med vatten och lite kött, LIDL:s korvar har mer kött och mindre vatten.
Citera
2006-08-31, 15:47
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Bra kyckling på lidl alltså? det ska jag prova!
Hårdkonsumerar kycklingfilé :P
Citera
2006-08-31, 16:02
Medlem
Citat:

Om jag minns rätt.

De har fryst dansk kycklingfile, 900 gr för ca 39-45 kr.
De har en svensk fryst variant också, 2 kg för ca 140-160(?) kr.

Den danska är helt okej, säljs även i många andra svenska affärer.
Citera
2006-08-31, 16:58
Medlem
Litet gult djurs avatar
Frysta kycklingfileer - färdiglagade - med de där potatisklyftorna eller jumbofritsen är en snabb och god middag. In i ugnen 20 minuter i 175 grader, båda i samma form. Sallad & mangoraja till.
Citera
2006-08-31, 17:19
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ja, den är värd att prova. Dansk är den, och det står inte "Made for Lidl" utan ett något annat företag, om dom inte gjort om förpackningen.

Gillar du den inte så är det bara att köpa något annat nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in