2010-11-26, 04:40
Medlem
DanteAlighieris avatar
Många trådar och många inlägg per dag gör det ganska rörigt.

Vad skulle ni tycka om att dela in I&I i:

Svensk Integration och Invandring
Utrikes Integration och Invandring

Och kanske någon avdelning till?
Citera
2010-11-26, 10:44
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Det är ingen dålig idé, men det finns vissa problem. Jag upplever det som att de flesta trådar som rör utrikes integration och invandring är kopplat till Sverige och svenska förhållanden, jämförelser görs och de flesta utrikes-trådar finns där som en referensram för I&I i Sverige. Det skulle således bli svårt att dra gränsen för vilka trådar som skulle ligga i vilken avdelning, och kanske bara bli ännu rörigare.

Mer effektivt mot rörigheten vore om den genomsnittlige I&I-skribenten lärde sig att sätta ordentliga rubriker, använda sökfunktionen innan de startade en ny tråd i ett ämne, gav fan i oneliners och tramsigt OT, och blev ännu duktigare på att använda RP-funktionen. Men det lär väl inte hända förrän helvetet fryser till is, gissar jag.
Citera
2010-11-26, 11:50
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det är ingen dålig idé, men det finns vissa problem. Jag upplever det som att de flesta trådar som rör utrikes integration och invandring är kopplat till Sverige och svenska förhållanden, jämförelser görs och de flesta utrikes-trådar finns där som en referensram för I&I i Sverige. Det skulle således bli svårt att dra gränsen för vilka trådar som skulle ligga i vilken avdelning, och kanske bara bli ännu rörigare.

Mer effektivt mot rörigheten vore om den genomsnittlige I&I-skribenten lärde sig att sätta ordentliga rubriker, använda sökfunktionen innan de startade en ny tråd i ett ämne, gav fan i oneliners och tramsigt OT, och blev ännu duktigare på att använda RP-funktionen. Men det lär väl inte hända förrän helvetet fryser till is, gissar jag.

Själv skulle jag vilja besöka I&I oftare, men måste säga att det som håller mig därifrån är den så in i helvete låga nivån på trådarna.

Var och varannan tråd är totalt sönderskriven av onliners och annat skit som inte alls har med frågeställningen att göra.

Att gå in på I&I är som att gå och röja buskar i skogen, där buskarna uppgörs av skitinlägg och röjandet av RP. Det är som att gå till jobbet. Är en flitig RP:are, men man vill ju helst kunna göra annat än att bara RP:a.

Vad jag vill ha sagt är att man borde totalrenovera hela I&I. Hur man gör det vet jag inte, men det är ett problemfora.
Citera
2010-11-26, 12:10
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Själv skulle jag vilja besöka I&I oftare, men måste säga att det som håller mig därifrån är den så in i helvete låga nivån på trådarna.

Var och varannan tråd är totalt sönderskriven av onliners och annat skit som inte alls har med frågeställningen att göra.

Att gå in på I&I är som att gå och röja buskar i skogen, där buskarna uppgörs av skitinlägg och röjandet av RP. Det är som att gå till jobbet. Är en flitig RP:are, men man vill ju helst kunna göra annat än att bara RP:a.

Vad jag vill ha sagt är att man borde totalrenovera hela I&I. Hur man gör det vet jag inte, men det är ett problemfora.
Det har gjorts i omgångar, problemet är att det inte finns någon ände på det och att vi helt enkelt inte orkat hålla nivån i längden. För att få en acceptabel kvalitet skulle moderatorerna behöva läsa varenda tråd och varenda inlägg i sin helhet och se till att rensa även utan RP. Sånt händer förstås regelbundet också, när man ser att en tråd ballat ur, men det är alldeles för tids- och energikrävande för att hålla på med 24/7. Jag vill inte skylla ifrån mig, men vi är vanliga människor med vanliga liv, som utför detta på vår fritid.

Men visst sjutton är det en av forumdelarna med störst problem. Å andra sidan är I&I ett ämne där det lätt blir kontroversiellt och där väldigt många människor har en (illa underbyggd) uppfattning, vilket förstås leder till att många vill uttrycka sig - vilket jag tycker är bra i ett samhälle där det annars är väldigt svårt att diskutera just denna fråga.
Citera
2010-11-26, 12:24
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det har gjorts i omgångar, problemet är att det inte finns någon ände på det och att vi helt enkelt inte orkat hålla nivån i längden. För att få en acceptabel kvalitet skulle moderatorerna behöva läsa varenda tråd och varenda inlägg i sin helhet och se till att rensa även utan RP. Sånt händer förstås regelbundet också, när man ser att en tråd ballat ur, men det är alldeles för tids- och energikrävande för att hålla på med 24/7. Jag vill inte skylla ifrån mig, men vi är vanliga människor med vanliga liv, som utför detta på vår fritid.

Men visst sjutton är det en av forumdelarna med störst problem. Å andra sidan är I&I ett ämne där det lätt blir kontroversiellt och där väldigt många människor har en (illa underbyggd) uppfattning, vilket förstås leder till att många vill uttrycka sig - vilket jag tycker är bra i ett samhälle där det annars är väldigt svårt att diskutera just denna fråga.

Klart att jag och jag hoppas att även andra förstår att ni gör detta på er fritid. Det är inte er jag klagar på, det är användarna som inte klarar av att hålla en vettig diskussion.

Forumet I&I är väldigt viktigt, och speciellt med tanke på att denna typ av frågor inte fritt kan diskuteras någon annan stans, speciellt inte på svenska. Om man nu inte räknar in ett och annat högerextremt skitforum. Där allt blir väldigt ensidigt. Och därför bör vi värna om I&I.

Det som krävs är väl mer aktiva användare som aktivt RP:ar. Sedan så kanske en eller två till moderatorer. Men för att få ordning på I&I kräver en långsiktig insatts.
Citera
2010-11-26, 18:22
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Många trådar och många inlägg per dag gör det ganska rörigt.

Vad skulle ni tycka om att dela in I&I i:

Svensk Integration och Invandring
Utrikes Integration och Invandring

Och kanske någon avdelning till?
Jag förordar:

- Integration och invandring för normalbegåvade
- Integration och invandring för begåvningshandikappade
Citera
2010-11-26, 18:37
Medlem
clas_ohlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag förordar:

- Integration och invandring för normalbegåvade
- Integration och invandring för begåvningshandikappade

Eller helt enkelt sätta en limit på att man måste ha ett visst antal inlägg/medlem ett visst antal månader för att kunna skriva (dock ej läsa) så som det idag finns på vissa forum, för att minska trollandet.

Men till topic, det börjar bli rätt grötigt, ja.
Citera
2010-11-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Eller helt enkelt sätta en limit på att man måste ha ett visst antal inlägg/medlem ett visst antal månader för att kunna skriva (dock ej läsa) så som det idag finns på vissa forum, för att minska trollandet.

Det är en bra idé då mest skit skapas av användare med få inlägg som reggat nyligen.
Citera
2010-11-26, 19:08
Medlem
NotAGirlCalledBrians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson

Ja fast som du säger så måste det vara möjligt att läsa där även om man inte är medlem/har få inlägg annars får det vara. Jag ser I&I som ett av de viktigaste forumen här på fb eftersom att det är ett av de mest tabubelagda och nedtystade ämnena i media och i samhället. Därför är det viktigt att alla får tillgång till det.

En annan lösning skulle kunna vara att ta bort postcounten i I&I som i länktips och laidback. Det hade kanske hjälpt något i alla fall.
Citera
2010-11-26, 19:28
Medlem
Glad...s avatar
Känner mig väldigt kluven i frågan. På något sätt hör dina förslag ihop, brukar inte de flesta trådar komma in på för och nackdelar i olika länder? Oavsett om trådstart endast handlar om Sverige?

Jag känner mig ganska nöjd med upplägget i stort, men jag dissar inte helt din idé heller.

Iofs är jag ju ingen stammis där. Rent filosofiskt ville jag delge min åsikt iaf.
Citera
2010-11-26, 20:37
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Det är en bra idé då mest skit skapas av användare med få inlägg som reggat nyligen.

Inte så dumt faktiskt!
Annars håller jag med Kaiser: hjälp till och rensa och föregå med gott exempel. Trådar som håller högre nivå tycks "skrämma bort" tramsare. Använd RP!

Ang, uppdelning in/utrikes - vetefan, det hänger ihop.
Citera
2010-11-26, 20:53
Medlem
Glad...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Inte så dumt faktiskt!
Annars håller jag med Kaiser: hjälp till och rensa och föregå med gott exempel. Trådar som håller högre nivå tycks "skrämma bort" tramsare. Använd RP!

Ang, uppdelning in/utrikes - vetefan, det hänger ihop.
RP ska inte underskattas nej. Först på senare dar jag faktiskt begagnat mig av den funktionen med lite reda. Bra knep om man retar sig på meningslösa/idiot-inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in