2010-11-26, 00:46
Medlem
Elysiums avatar
Sedan i maj har jag käkat penicillin mot urinvägsinfektion 5-6 ggr.
Senaste var för någon månad sen, vilket tydligen verkar vara tillräckligt med tid för att min reptilhjärna skall förtränga hemskheten i att inte kunna gå och kissa utan att vika mig dubbelt och gny av smärta för att sedan krypa ihop i fosterställning på golvet i 5 min innan det är dags att sätta sig på sitsen igen.

Nu har det dock kommit tillbaka igen, eftersom jag (min dumme jävel) idkade samlag i förrgår med min nya kille för första gången och struntade i att gå på toa efteråt.
Jag har tänkt boka tid på vårdcentralen på morgonkvisten, men eftersom min fitta är som en labil tonårsbrud har jag börjat tröttna på det här.

Därför tänkte jag höra ifall någon har tips & tricks, ev. någon form av lösning på detta med återkommande urinvägsinfektioner?

mitt dilemma har inte med bristfällig hygien att göra, så mycket vet jag. Men kan det ha något att göra med t.ex pH-värdet i slemhinnorna eller liknande?
Bör tilläggas att jag hade det i samma mönster när jag var liten (5-10 år) och sedan efter det från och till om jag blev kall/blöt osv, dock inte i samma utsträckning. Detta utreddes också men de fann inget fel.

Tack på förhand
Citera
2010-11-26, 00:56
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Tranbärstabletter, eller tranbvärsjos, det är grejer det. Sen mycket vätska och annat surt är också bra, äppelcidervinäger, citron, vin osv.
Fortsätter det ändå bör ju få en ny kur.
Citera
2010-11-26, 00:58
Medlem
Elysiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Fortsätter det ändå bör ju få en ny kur.

Jo men det är ju just det, vill inte behöva äta flera kurer per år. Det är inte speciellt bra att käka penicillin som om det vore godis.
Tack för tipsen!
Citera
2010-11-26, 01:36
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysium
Jo men det är ju just det, vill inte behöva äta flera kurer per år. Det är inte speciellt bra att käka penicillin som om det vore godis.
Tack för tipsen!
Förstår dig, har varit i samma sits och allt började när jag var liten. Fick sen homeopatmedicin och allt var bra i säkert fem år men sen kom allt som ett brev på posten igen, tills jag testade tranbärstabletter. åt dom regelbundet några månader, nu behöver jag dom aldrig. har inte haft uvi på tre år nu ungefär. Storskräll med andra ord. Men vatten är också enormt viktigt, har jag druckitr dåligt en dag får jag bränningar/sviderier.

Lycka till!
Citera
2010-11-26, 03:24
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysium
Sedan i maj har jag käkat penicillin mot urinvägsinfektion 5-6 ggr.
Senaste var för någon månad sen, vilket tydligen verkar vara tillräckligt med tid för att min reptilhjärna skall förtränga hemskheten i att inte kunna gå och kissa utan att vika mig dubbelt och gny av smärta för att sedan krypa ihop i fosterställning på golvet i 5 min innan det är dags att sätta sig på sitsen igen.

Nu har det dock kommit tillbaka igen, eftersom jag (min dumme jävel) idkade samlag i förrgår med min nya kille för första gången och struntade i att gå på toa efteråt.
Jag har tänkt boka tid på vårdcentralen på morgonkvisten, men eftersom min fitta är som en labil tonårsbrud har jag börjat tröttna på det här.

Därför tänkte jag höra ifall någon har tips & tricks, ev. någon form av lösning på detta med återkommande urinvägsinfektioner?

mitt dilemma har inte med bristfällig hygien att göra, så mycket vet jag. Men kan det ha något att göra med t.ex pH-värdet i slemhinnorna eller liknande?
Bör tilläggas att jag hade det i samma mönster när jag var liten (5-10 år) och sedan efter det från och till om jag blev kall/blöt osv, dock inte i samma utsträckning. Detta utreddes också men de fann inget fel.

Tack på förhand

Jag tycker att läkarna skall ta och börja fundera vad dom ska göra. Käka penicillin är inte så jävla bra i längden.

En underlig fråga, men visst äter du upp hela kuren med penicillin?
För vissa gör inte det och det är inte bra.

Men mitt tips är att dricka tranbärsjuice och dricka mycket vatten.
Och så klart kissa efter samlag.
Hade nämligen samma besvär för nått år sedan. Det visade sig att det var killen i fråga som lyckades ge mig uvi. Fråga mig inte hur, men sen jag slutade vara med han så kom det aldrig åter.
Citera
2010-11-26, 07:20
Medlem
Gud vad jag kanner igen mig! Kanns faktiskt lite skönt att veta att jag inte ar ensam om detta.
Hade återkommande urinvägsinfektioner när jag var liten hela tiden. Sen som ni andra sagt så försvann det under några års tid... tills jag blev sexuelllt aktiv, då det kom tillbaks igen.

Gick till gynekologon och kollade allt man kan kolla men allting visade negativt och jag hade även stadigt förhållande. Dom sa att det kan ta ett tag innan man vänjer sig med en annans kropps kroppsvätskor. Men det varade över 1 helt år. Nar jag sedan bytte parner blev det inte bättre.

Dom föreslog att jag skulle byta p-piller för dom trodde det berodde på det, men tydligen inte for det forsvinner inte. Detta ar verkligen skit jobbigt och jag gruvar mig nästan for att ha sex ner jag vet vad som kommer direkt efteråt...

Verkar inte som att barnmorskan jag går till heller vet vad som ar fel eller vad jag ska göra. Hon är bara trevlig och ser typ dum och övertrevlig ut nar jag går dit, Känns som att hon bara gissar sig fram till vad som är problemet...

Far helt enkelt prova tranbärstabletterna, men kanner mig tveksmam då inget annat fungerat :S
Citera
2010-11-26, 07:28
Medlem
Om det e riktigt illa och du har tillgång till dusch, sätt dig på huk i duschen och spola varmt vatten på musen, uppifrån, inte rakt på. Det brukar lindra en stund! Sen e det viktigt att dricka mycket surt som de skrev innan, citron och tranbär. Det kan hjälpa med en värmekudde (sån man värmer i micron) och ha den mellan benen.
Kissa ofta och töm blåsan ordentligt! uvi förstör verkligen livet Lycka till!
Citera
2010-11-26, 10:04
Medlem
Elysiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
jag testade tranbärstabletter. åt dom regelbundet några månader, nu behöver jag dom aldrig. har inte haft uvi på tre år nu ungefär.

Låter ju som värsta drömscenariot, haha. Ska kolla upp det!

Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Jag tycker att läkarna skall ta och börja fundera vad dom ska göra. Käka penicillin är inte så jävla bra i längden.

En underlig fråga, men visst äter du upp hela kuren med penicillin?
För vissa gör inte det och det är inte bra.

Tycker jag med. Jodå jag äter upp hela kuren! Vad händer om man inte gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av trekommafjorton
Gud vad jag kanner igen mig! Kanns faktiskt lite skönt att veta att jag inte ar ensam om detta. Far helt enkelt prova tranbärstabletterna, men kanner mig tveksmam då inget annat fungerat :S

Agreed! Jag ska nog ta en sväng förbi lokala hälsokostaffären och införskaffa tranbärstabletter efter vårdcentralen. Skadar ju inte att testa, man vet ju aldrig!

Citat:
Ursprungligen postat av Noxumbra
Om det e riktigt illa och du har tillgång till dusch, sätt dig på huk i duschen och spola varmt vatten på musen, uppifrån, inte rakt på. Det brukar lindra en stund! Sen e det viktigt att dricka mycket surt som de skrev innan, citron och tranbär. Det kan hjälpa med en värmekudde (sån man värmer i micron) och ha den mellan benen.
Kissa ofta och töm blåsan ordentligt! uvi förstör verkligen livet Lycka till!

Det brukar jag ibland göra, annars dricker jag bara kopiöst med vatten och härdar ut. Värmekudde kör jag även med ibland, tack för påminnelsen!

Tack för alla svar!
Citera
2010-11-26, 16:30
Medlem
RadikalFails avatar
Dels så är det så att bara för att man känner sig bra efter 3 dagar och har en kur på 7 dagar så betyder inte det att infektionen är borta.
Sen är det så att multiresistenta bakterier har uppkommit just p g a att folk slarvat med penicillin/ antibiotika.
Citera
2010-11-26, 20:10
Medlem
dirnas avatar
Jag har haft problem med urinvägsinfektioner hela mitt liv. Det gick så långt att jag inte längre fick urinvägsinfektioner, för dom kunde inte hitta några bakterier och därmed inte ge mig någon medicin, men jag hade sådana symptom ändå. Galet ont att kissa, ont i hela området, springa på toa hela tiden... och det skedde ett par gånger i veckan. Har fortfarande dessa problem och dessutom har jag det senaste året börjat få riktiga urinvägsinfektioner OCKSÅ.

Mot de tillfälliga besvären häller jag i mig sur tranbärsjuice eller ett glas med två c-vitamin brus. Det brukar funka. Men vet inte vad jag ska göra åt att det kommer över huvudtaget... ingen läkare verkar fatta vad det handlar om heller. Urinvägsinfektionerna vet jag inte vad jag ska göra åt... tror vissa är känsligare...
Citera
2010-11-26, 21:10
Medlem
FruVs avatar
För damer med upprepade UVI finns det (förutom huskurer som tranbärsjuice och kiss-efter-samlag) ett par medikamentella knep att ta till;

ett är Hiprex som man kan ta i tablettform. Det är inte ett anbiotika utan ett medel som försurar urinen och på vis är antibakteriellt. När urinen blir särskilt sur blir det svårare för bakterierna att växa till sig.

alternativ två är att ha hemma antibiotika och ta lite strax innan sex. På så viss får man en profylax inför vad som komma skall men man äter inte en hel kur.

Prata med din husläkare och diskutera vilket av dessa två som de tycker passar dig bäst.
Citera
2010-11-26, 21:39
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirna
Jag har haft problem med urinvägsinfektioner hela mitt liv. Det gick så långt att jag inte längre fick urinvägsinfektioner, för dom kunde inte hitta några bakterier och därmed inte ge mig någon medicin, men jag hade sådana symptom ändå. Galet ont att kissa, ont i hela området, springa på toa hela tiden... och det skedde ett par gånger i veckan. Har fortfarande dessa problem och dessutom har jag det senaste året börjat få riktiga urinvägsinfektioner OCKSÅ.

Mot de tillfälliga besvären häller jag i mig sur tranbärsjuice eller ett glas med två c-vitamin brus. Det brukar funka. Men vet inte vad jag ska göra åt att det kommer över huvudtaget... ingen läkare verkar fatta vad det handlar om heller. Urinvägsinfektionerna vet jag inte vad jag ska göra åt... tror vissa är känsligare...

En doktor sa till mig i tonåren när jag nästan bröt ihop för alla konstanta Uvi att det berodde på att jag hade så smalt urinrör så det hade lättare att börja växa bakterier. Detta skulle kunna vidgas via ett lättare ingrepp för att åtgärda problemen, gjorde dock inget ingrepp och idag har jag som sagt inga problem. Har inte kollat denna info med andra läkare men det kan ju vara värt att kolla upp iaf.
Förövrigt tycker jag tranbärstabletterna är överlägsna tranbärsjuicen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in