2010-11-26, 23:42
Medlem
Jag skulle kunna tänka mig att följande hjälper:

- Kissa ALLTID efter sex

- Be din kille tvätta sig ordentligt före sex så att inte så mycket bakterier förs omkring

- Drick regelbundet surt (c-vitamin, vinäger med vatten, citronvatten, tranbärsjuice etc.)

- Drick mycket vatten

- Se till att inte vara torr i underlivet (har en känsla av att det är lättare att få infektion om man är det). Smörj med olja eller intimcreme då och då.

- Var noga med att alltid kissa ut allt urin. Vissa har tydligen det problemet att det är svårt att få ur det sista ur blåsan (inte alltid man vet om det) och då är det lätt att bakterier börjat växa. När du har kissat, vänta en minut och prova sen att kissa igen.

Kanske skulle du vara noga och testa allt detta konsekvent några månader och se om det blir bättre.
Citera
2010-11-27, 09:34
Medlem
Siddans avatar
Otroligt att inga lekdoktorer stampar in och spyr ut goja när det påstås här att tranbär botat mot UVI ??
Mycket intressant verkligen.

Det många inte förstår om "surt", speciellt när det gäller frukter, bär osv. Är att det må smaka surt på tungan, men i kroppen omvandlas det till baser.
Därför är det också bra att samtidigt äta basisk kost... plus annat som är ett stort tabu att säga
Citera
2010-11-27, 11:02
Medlem
Elysiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruV
Prata med din husläkare och diskutera vilket av dessa två som de tycker passar dig bäst.

Tack! Det ska jag, drar mig även till minnes att när jag var liten hade jag antibiotika på liggande recept och hade det även hemma ifall jag fick ont etc. Men är det egentligen så bra?

Citat:
Ursprungligen postat av LiviaZ
Bra tips

Tackar så mycket, jag ska se till att komma ihåg dina råd
Citera
2010-11-27, 11:09
Medlem
Prata m3ed din Doktor om men medicin
som heter Heracillin jag har haft liknande
problem.
Lycka till
Citera
2010-11-27, 21:14
Medlem
Fru Vs avatar
Fru V är tillbaka med sin andra avatar.

Citat:
Ursprungligen postat av Elysium
Tack! Det ska jag, drar mig även till minnes att när jag var liten hade jag antibiotika på liggande recept och hade det även hemma ifall jag fick ont etc. Men är det egentligen så bra?

Bra och bra - det här är något du själv bör överväga. Jag hade kanske gärna börjat med Hiprex och sen om det inte alls fungerat, haft antibiotika hemma inför kärleksstunderna. Jag hade kanske hellre tagit en tablett inför sex än en hel kur efter varje samlag (och de blir kanske färre om de alltid innebär medicinering).
Citera
2010-11-28, 08:40
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Otroligt att inga lekdoktorer stampar in och spyr ut goja när det påstås här att tranbär botat mot UVI ??
Mycket intressant verkligen.

Det många inte förstår om "surt", speciellt när det gäller frukter, bär osv. Är att det må smaka surt på tungan, men i kroppen omvandlas det till baser.
Därför är det också bra att samtidigt äta basisk kost... plus annat som är ett stort tabu att säga
Nja, nu har man mätt innehållet i blåsan efter intag av tranbär och påvisat övergående ökade nivåer av olika syror i blåsan (se Kinney 1979; Kahn 1967; McLeod 1978). Men det är egentligen mindre intressant eftersom att man idag inte tror att tranbär hjälper genom att försura urinen. Verkningsmekanismen är inte tillräckligt utredd, men på något sätt hindras bakterier med P-fimbrier (de vanligaste uropatogenerna) att adherera till uroepitelet (Schmidt 1988; Sobota 1984).

Men visst, lite galla kan jag spy. Det saknas övertygande evidens om att tranbär effektivt kan bota UVI. Som profylax tycks det dock fungera.
Citera
2011-02-10, 22:45
Medlem
Jag har haft urinvägsinfektion 5 gånger på 4 månader. Har varit hos läkare flera gånger och även legat inne på sjukhus då jag sista gången hade så sjukt ont fast jag tagit antibiotika i en vecka. Min läkare säger att urinvägsinfektion kan bero på massa olika saker och därför bör kollas upp om de återkommer. Jag har vart på en cystoskopi, ett smalt instrument med belysning som förs in genom urinröret. De hittade inte något fel, förutom att jag har ett smalt urinrör som de nu har "töjt ut". Jag ska även göra en till njurröntgen då det kan vara sten i njurarna som har gjort sår så att bakterier fastnar. Det kan även bero på att jag hade njursten och att den skavde så det blev sår och sedan ärrbildning och att detta gör att urinflödet inte är som det ska och gör så att bakterierna inte "åker ut ur kroppen som de bör".

Det kan även bero på könssjukdomar och andra gynekologiska besvär. Detta gäller dock inte mig för jag har redan testats för det (och haft samma partner i 5 år). Kan tillägga att jag inte hade sex dessa 4 månader.

Tranbär och dricka sura vätskor har inte hjälp mig och min läkare tycker inte jag ska hålla på och mixtra själv...
Citera
2011-02-10, 22:51
Medlem
Som profylax är det bra med sura drycker men vet ej om det funkar som bot. Man ska även dricka mindre drycker med socker i som läsk för sockret gynnar bakterietillväxten har jag fått lära mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in