• 1
  • 2
2010-11-25, 23:29
Medlem
neonguys avatar
Som rubriken; vilka fler akustiska instrument än t ex gitarr, saxofon och fiol kan glida mellan tonerna? Eller fångade jag upp samtliga nu kanske? :P

Vad är den korrekta benämningen föresten? Har hört 'portamento', 'glissando' och engelska 'slide'.
Citera
2010-11-25, 23:32
Medlem
munspel
Citera
2010-11-25, 23:32
Medlem
Nattens avatar
En del blåsinstrument borde även kvala.

Den legendariska och delikata näsflöjten tål sig inte förglömmas.
Bild
Citera
2010-11-25, 23:34
Medlem
Idiotpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy
Som rubriken; vilka fler akustiska instrument än t ex gitarr, saxofon och fiol kan glida mellan tonerna? Eller fångade jag upp samtliga nu kanske? :P

Vad är den korrekta benämningen föresten? Har hört 'portamento', 'glissando' och engelska 'slide'.

kontrabas, cello, viola?
Citera
2010-11-25, 23:36
Medlem
sommarlovs avatar
Thermin http://sv.wikipedia.org/wiki/Theremin
Citera
2010-11-25, 23:38
Medlem
Whodoyous avatar
Klarinett, trombon bl.a.
Citera
2010-11-26, 00:04
Medlem
neonguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natten
En del blåsinstrument borde även kvala.

Den legendariska och delikata näsflöjten tål sig inte förglömmas.
Bild

Blåsinstrument? Har svårt att se att det skulle vara tekniskt möjligt, men jag är ingen blåsinstrumentalist direkt så vad vet jag. Hur många toner kan man glida med dessa?
Citera
2010-11-26, 00:07
Medlem
diannos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonguy

hmm gitarr och framförallt saxofon är väl väldigt dåliga exempel? på en gura behöver du ju en slide för att inte behöva anpassa dig efter banden och en sax är det ju bendningar här och var men så jävla mycket kan du ju inte glida?

trombon däremot där finns det ju inga "bestämda" lägen (som en fiol) på. många andra blåsinstrument och även alla andra fiolinstrument (?) som cello, kontrabas och så vidare.
edit: förstår inte varför jag börjar svara på ett inlägg och sedan postar det en halvtimme senare när folk redan har svarat bättre än mig på det
Senast redigerad av dianno 2010-11-26 kl. 00:09.
Citera
2010-11-26, 00:10
Medlem
neonguys avatar
Tack för svar.
Varför jag undrar är att jag egentligen skapar musik med keyboard, men ibland försöker jag efterlikna riktiga instrument så gott det går och vore lustigt om ett instrument beter sig på ett vis det egentligen inte kan.

Uppdaterar listan:
Gitarr (med "slide-verktyg")
Saxofon (delvis)
Fiol
Altfiol
Munspel
Kontrabas
Cello
Klarinett
Trombon
Senast redigerad av neonguy 2010-11-26 kl. 00:13.
Citera
2010-11-26, 00:13
Medlem
neonguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dianno
hmm gitarr och framförallt saxofon är väl väldigt dåliga exempel? på en gura behöver du ju en slide för att inte behöva anpassa dig efter banden och en sax är det ju bendningar här och var men så jävla mycket kan du ju inte glida?

trombon däremot där finns det ju inga "bestämda" lägen (som en fiol) på. många andra blåsinstrument och även alla andra fiolinstrument (?) som cello, kontrabas och så vidare.
edit: förstår inte varför jag börjar svara på ett inlägg och sedan postar det en halvtimme senare när folk redan har svarat bättre än mig på det

Du har helt rätt. Korrigerade min lista.
Citera
2010-11-26, 00:30
Medlem
mrdobalinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Thermin http://sv.wikipedia.org/wiki/Theremin

Theremin är knappast ett akustiskt instrument dock..
Citera
2010-11-26, 01:58
Medlem
Zwerchstands avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Glissan...vs._portamento
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto