44
JAG köper ett solur för pengarna. Summan som jag har lyckats samla ihop räcker inte, utan jag får bidra med mer än hälften själv. Men det anser jag att det är värt. [H] ser uppriktigt glad ut då jag personligen åker ut till hans sommarstuga och hjälper honom att installera det i trädgården. När flinandet har blivit ett streck serverar han kaffe och kanelbullar. Vi är tysta och äter och läppjar på den svarta drycken. Jag tar en bit av en bulle och fastslår: Jag gillar verkligen smaken av kanel och socker.
Då jag ställer ner koppen på det blommiga fatet sluter [H] ögonen och börjar räkna, först tyst och stilla, sedan alltmer högljutt och aggressivt:
- Ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv, tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton, arton, nitton, tjugo, tjuguett, tjugotvå, tjugotre, tjugofyra, tjugofem, tjugosex …
Plötsligt förstår jag att om jag inte vill leka kurragömma måste jag lämna trädgården, naturen, soluret, kaffet, kanelbullarna, lantstället och [H] innan han har nått till hundra.
När jag sätter mig i bilen vrålar han nittioåtta och jag vrider om nyckeln och kör hem. Adrenalinet pumpar inom mig. När jag mäter min puls är den på hundrasjuttio.