Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
10-03-24, 15:27
Medlem
SilverTips avatar
"Det går ett besynnerligt rykte om att han fått fursten att ge honom Francescos lik för att skära upp det och se efter hur en människa är inuti. Det kan inte var sant. Det är för otroligt. Och det är omöjligt att de kan ha tagit ner kroppen, för den ska hänga kvar till varnagel för folket och til skam och nesa för missdådaren, så är ju domen och varför ska inte kajorna hacka den där skurken såväl som andra."
Citera
10-03-24, 15:49
Medlem
Ahruons avatar
Det måste vara Dvärgen av Pär Lagerkvist och vetenskapsmannen Bernardo som vill skära i lik.
Senast redigerad av Ahruon 10-03-24 kl. 15:51.
Citera
10-03-24, 15:52
Medlem
SilverTips avatar
Tillbaka till dig!
Citera
10-03-24, 15:57
Medlem
Ahruons avatar
Eftersom jag sitter på ett tåg lämnar jag frågan fri.
Citera
10-03-24, 16:26
Medlem
Zwerchstands avatar
Tja, smått fräckt då:
Citat:
37

JAG talar med [H] om belysningsförhållandena på arbetsplatsen. Jag säger:
- Det har slagit mig att det kanske vore bättre med lokal belysning än allmän belysning. Att denna ökning av ljus på varje enskild arbetsyta troligen skulle öka effektiviteten.
[H] svarar omedelbart:
- Ljuset är optimalt. Bäst är att ha en god allmänbelysning i hela lokalen och endast i undantagsfall, då särskilda omständigheter gör det nödvändigt, förse en arbetsplats med lokal belysning. Den lokala belysningen bidrar nämligen till att göra ljusfördelningen vid arbetsplatsen ojämn med skarpt markerade skuggbilder, varför ögat oupphörligen måste anpassa sig efter den på olika punkter varierande ljusintensiteten. Detta kan lätt medföra ögontrötthet och ögontrötthet för med sig produktionsminskning. I detta enskilda fall, i denna lokal, har jag gjort bedömningen att man har mer att förlora på lokal belysning än att vinna. De särskilda omständigheterna föreligger alltså ej i detta fall.
Citera
10-03-25, 08:30
Medlem
Zwerchstands avatar
Det handlar om att säkra maximal effekt. Maximal effekt är egentligen ouppnåelig men att blott sträva vore inte en nog motiverande instruktion. I praktiken måste ändå steg 1 tas uteslutande teoretiskt, ett av definition & klassifikation. Vilket innebär fastslagande av diverse mått för referens även till lokal variation för de fall den generella normen inte skulle ge ett underlag användbart för det förlängda syftet. Vilket innebär att i praktiken minimera tidsspillan. Vilket innebär att mäta. Vilket inte får fallera om underlaget skall bli korrekt. Vilket jag förstår men [H] förstår perfekt.
Citat:
44

JAG köper ett solur för pengarna. Summan som jag har lyckats samla ihop räcker inte, utan jag får bidra med mer än hälften själv. Men det anser jag att det är värt. [H] ser uppriktigt glad ut då jag personligen åker ut till hans sommarstuga och hjälper honom att installera det i trädgården. När flinandet har blivit ett streck serverar han kaffe och kanelbullar. Vi är tysta och äter och läppjar på den svarta drycken. Jag tar en bit av en bulle och fastslår: Jag gillar verkligen smaken av kanel och socker.
Då jag ställer ner koppen på det blommiga fatet sluter [H] ögonen och börjar räkna, först tyst och stilla, sedan alltmer högljutt och aggressivt:
- Ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, åtta, nio, tio, elva, tolv, tretton, fjorton, femton, sexton, sjutton, arton, nitton, tjugo, tjuguett, tjugotvå, tjugotre, tjugofyra, tjugofem, tjugosex …
Plötsligt förstår jag att om jag inte vill leka kurragömma måste jag lämna trädgården, naturen, soluret, kaffet, kanelbullarna, lantstället och [H] innan han har nått till hundra.
När jag sätter mig i bilen vrålar han nittioåtta och jag vrider om nyckeln och kör hem. Adrenalinet pumpar inom mig. När jag mäter min puls är den på hundrasjuttio.
Citera
10-03-25, 11:02
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kommer att tänka på Jan Myrdal.
Citera
10-03-25, 12:31
Medlem
Zwerchstands avatar
Nä, än viktigp[ett]er här är, +/-50.
Citat:
55

JAG börjar misstänka att det finns tjuvar på arbetsplatsen. Det handlar inte om några omfattande värden som stjäls, försnillas eller snarare i lagens mening snattas. Det är pennor, radergummin, plastfickor och laminat det rör sig om. Triviala men nödvändiga ting för att upprätthålla den ordning som krävs för att mitt arbete ska vara effektivt.
Här tas saker & tid men inte politisk ställning.
Citera
10-03-25, 18:21
Medlem
Zwerchstands avatar
På tal om päron är Myrdal med sitt ½-sekel gammal nog att vara pärsonens både far & farfar. Det handlar om före- & efterträdare …
Citat:
67

EFTER att min arbetstid officiellt är över läser jag att Benjamin Franklin har sagt: »Tid är pengar.« Detta oavlönade tankearbete fortsätter under resten av kvällen. Inte ens när jag somnar upphör det. Till och med i drömmen återfinns arbetet som en glödgad bakgrundsbild.

… och apropå aplar ges Bölls makulator cameo nog att bekräfta sitt förlag:
Citat:
70

[…]
På några begravningar i de södra delarna av landet syns en man med rött hår. Denna man har inga känslomässiga bindningar till den avlidne utan arbetar med vad han benämner som en privat studie i etnologi. Eftersom han är ekonomiskt och därmed känslomässigt oberoende kan han genomföra en mycket bra studie, det vill säga han kan skaffa sig ett mycket stort underlag för sina teser.
[…]
Citera
10-03-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
På tal om päron är Myrdal med sitt ½-sekel gammal nog att vara pärsonens både far & farfar. Det handlar om före- & efterträdare …

… och apropå aplar ges Bölls makulator cameo nog att bekräfta sitt förlag:

Pär Thörns Tidsstudiemannen.

Ett utmärkt val för övrigt!
Citera
10-03-25, 23:32
Medlem
Zwerchstands avatar
Rätt & rätt. Visst gällde det Tidsstudiemannen vars kulturskumning i kvällstimman Modernista återger:
Citat:
Aftonbladet Petter Lindgren
Tidsstudiemannen, Pär Thörns bästa bok hittills och en riktigt bra roman, buren av en fantastisk tonträff, är rolig som fan. Och djupt oroande, mycket beroende på att den gör oss alla till tidsstudiemän. Existensen framstår som just rå existens, utan annat egentligt innehåll än det förhandenvarande och plikttroget utförda arbetet. Eller vad vi nu, vi paranoida stackare, har råkat hitta på för att göra tillvaron meningsfull och beboelig. Lustigt nog lindrar det att läsa om varats olidliga taylorism. Så läs Tidsstudiemannen.
Lindgren har rätt i allt ovan men man förstår att förlagets ?utsnitt inte låter oss ana hur slutet
Alvin K håller lagandan och jag kan nu pusta ut, strax på plan V-ut öåt.
Citera
10-03-26, 09:08
Medlem
Citat:
Att tänka är det mest ohälsosamma man kan företa sig, och folk dör av det just på samma sätt som de dör av andra sjukdomar. Lyckligtvis är tänkandet inte smittsamt, åtminstone inte i ........
Vårt folks strålande fysik beror uteslutande på vår nationella dumhet. Jag kan bara hoppas att vi skall kunna behålla detta historiskt unika bålverk kring vår lycka i många år framåt, men jag är rädd att vi börjar bli överutbildade; i varje fall har alla som är oförmögna att lära sig något slagit sig på läraryrket - det är faktiskt vad vår utbildningsiver har lett till.

Varsågoda!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in