Haha det är en bok jag inte vart klok på, då protagonisten ”tänker mycket att han tänker”!
Det är Jon Fosse - Septologin I.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pynch
Med tanke på att tråden funnits i över tjugo år med säkert tusentals citerade verk är det lätt hänt att råka välja något som förekommit tidigare. Denne författare har citerats tidigare i tråden, men inte ur detta verk efter vad jag kan se:
och så går jag och ser igen på bilden av de två strecken som korsar varann, bägge är tjockt målade, pastöst som man säger, och oljefärgen har sjunkit ihop lite grann, och så har det blivit en så märklig färg där de två strecken korsar varann, det är en vacker färg utan namn, alltså som det oftast är, för det kan självklart inte finnas namn på alla de otaliga färger som finns, tänker jag och jag går några meter bort från bilden och jag blir stående och ser på den och så släcker jag ljuset och så står jag där och ser på bilden i mörkret, för ute är det mörkt, den här tiden av året är det mörkt, eller nästan mörkt, dygnet runt, tänker jag och jag ser på bilden och ögonen håller på att vänja sig vid mörkret och jag ser strecken, ser dem korsas, och jag ser att det finns mycket ljus i bilden, ja mycket osynligt ljus, så då, ja då är det väl en bra målning ändå, kanske, tänker jag och så blir jag stående och ser på bilden likafullt, och nu får jag ge mig med det, tänker jag