Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-17, 21:08
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Inte Sjölin.

/Kroppen var ensam. Den var ensam i sängen och ensam under kläderna, den var ensam också bland andra kroppar när den befann sig ute i världen. Ingen kom fram till kroppen och ville ta i den eller hålla den intill sig.
Kroppen längtade efter beröringar, efter andra kroppars händer och hålrum, den längtade efter uppmärksamhet och omvårdnad och i många år hade jag levt på ett sätt så att den fått allt detta. Jag hade haft förhållanden som avlöst varandra, jag hade bott ihop och varit sambo och gift flera gånger, men det fungerade inte, jag klarade det inte, det blev fel för mig varenda gång. Inte en gång till, sa jag till mig själv.

Svåra gåtor i quiztrådarna.

En vildgissning med ledtrådsförhoppning. Per Gunnar Evander?
Citera
2024-05-18, 09:27
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Svåra gåtor i quiztrådarna.

En vildgissning med ledtrådsförhoppning. Per Gunnar Evander?
Inte Evander utan en mer samtida aktuell författare. Kommet mera..
Citera
2024-05-18, 13:52
Medlem
Massajens avatar
Citaten bedömer jag som tämligen representativa för hur författarskapet brukar beskrivas av kritici.

Det är förstås inte sant att andras tillvaro alltid är lugnande. Det låter bra, men att vara nära någon är lika ofta förmörkande, förbittrande, förgörande. Jag låter det stå kvar ändå efter som det ser fint ut. Det är en svaghet hos mig att jag så ofta låtit något stå kvar bara för att det låter fint eller ser fint ut, även när jag veta att det inte har varit sant. Men just nu, vid den här punkten i livet, har jag inte så mycket mer än mina egna svagheter att lita på.

En annan svaghet är att jag hoppas att det jag skriver en dag ska bli verklighet. Kroppen var allar först ett barns kropp, liten och ljus, mjuk och knubbig. Alla som tog i den eller lyfte upp den blev kärleksfulla och snälla.
Citera
2024-05-22, 20:25
Medlem
Massajens avatar
Tunt med gissningar
Något förvånande, då vår författare är tämligen aktuell. För Inte så länge sedan sedd i TV soffan.
Citera
2024-05-22, 20:27
Medlem
atts avatar
Citat:
Tunt med gissningar
Något förvånande, då vår författare är tämligen aktuell. För Inte så länge sedan sedd i TV soffan.

Med de ledtrådarna vet jag att det inte är någon idé att jag gissar.
Citera
2024-05-22, 21:38
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
För Inte så länge sedan sedd i TV soffan.

Jag råkade se Malin Ullgren i Babel nyligen så jag gissar på hennes debut, Förhöjningen.
Citera
2024-05-23, 13:35
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag råkade se Malin Ullgren i Babel nyligen så jag gissar på hennes debut, Förhöjningen.
Nej. Fel kön och land.
Citera
2024-05-23, 14:04
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Nej. Fel kön och land.

Då prövar jag med Richard Ford, aktuell med 4.e och sista romanen om Frank Bascombe (och han intervjuades i Babel).
Citera
2024-05-23, 20:27
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Då prövar jag med Richard Ford, aktuell med 4.e och sista romanen om Frank Bascombe (och han intervjuades i Babel).

Inte Ford

Jag klädde långsamt på mig. Jag hade köpt en ny kostym, men inte en vanlig kostym, den här hade kortbyxor. Jag hade tänkt att en kostym med kortbyxor passade bra i sommarvärmen, dessutom ingav den mig känslan att vara en annan, något jag längtade efter mer än någonsin. Tyget var grått med smala gröna ränder och det grå bestod av flera olika nyanser. Byxorna hade vassa pressveck och såg ut som vanliga kostymbyxor, även om de bara räckte en bit ned på låren. Jag drog på mig dem, tittade mig i spegeln och blev rädd. De korta kostymbyxorna gjorde något ed mig, något som inte var bra. Men jag kunde inte byta nu. Jag tog på mig en kortärmad gråblå skjorta och knäppte den. Jag tog på mig kavajen och lät den vara öppen.
Överkroppen såg ganska bra ut,men de korta byxorna med mina nakna håriga ben fick mig att se ut som en förväxt spindel. Hur hade jag trott att jag skulle klara av att gå omkring med de här byxorna?
Citera
2024-05-25, 18:50
Medlem
Citat:
Tunt med gissningar
Om det är medverkan i Babel som avses så gissning på den ej läste Geir Gulliksen.
Citera
2024-05-25, 20:05
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Om det är medverkan i Babel som avses så gissning på den ej läste Geir Gulliksen.
Högst densamme. Ur Bli snäll igen.
Om en man i övre medelåldern som utforskar sin sexualitet och vill ompröva mansrollen.ett tema som sägs vara återkommande hos förf.

Över till dig.
Citera
2024-05-26, 09:57
Medlem
Citat:
Högst densamme. Ur Bli snäll igen.
Om en man i övre medelåldern som utforskar sin sexualitet och vill ompröva mansrollen.ett tema som sägs vara återkommande hos förf.

Över till dig.
Tack. Nytt citat:
[X] och jag kände varandra sedan mitten av 30-talet. Vi hade lätt att umgås bland annat därför att vi uppfostrats lika, i skyddad överklass. Vi var båda vad man den gången kallade barnkammarbarn och båda hade vi i vår barndom en sinnessjuk förälder i hemmet, han en far och jag en mor. Därom talade vi. Vi kom att vara vänner till hans död.
[X] och jag var en smula släkt därtill. Vi härstammade från en judisk invandrare på 1700-talet, Adolf Levin, och hade därigenom en trettiotvåendels judiskt blod. Det spelade en växande roll i bådas våra liv genom ansvällningen av antisemitismen.
I dag är [X] lyrik och även hans prosa välkänd och älskad av många. Han skjuter undan nästan alla andra i vårt sekel. Det är en farlig position och jag hoppas Gud skyddar honom från hämndeaktioner och bakslag.
Då, när jag lärde känna honom, var han en av många och hade få läsare. Till dessa läsare hörde knappast jag. Men jag fick tidigt en känsla av respekt inför honom. Jag förvånade mig över att jag tillade varje detalj i [X] liv ett särskilt intresse, värt att lägga märke till och minnas, även om den inte kunde insättas i något meningsfullt eller storartat sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in