2024-03-15, 05:55
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Mummelhomung alltså …

Form, ja. En rätt mufflad sådan givet textens järnåldersamulett; en man tryckt för kvinnor, i detta fall icke desto mindre fingerfärdigt knapp[ande]. Jag antar det vara bokens icke hela pro- + epilog du här lämnat oss (och ber dig inte härmed komplettera), men ska försöka hålla saken i bakhuvudet.
Gillade den när jag läste den som ung, och gör det fortfarande trots att den är 'dålig'. Fastnade på nåt vis.
Citera
2024-03-15, 17:01
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Ja!

Nej, jag har plågat dig nog - Varsågod

Tack! Ett citat ur en mindre känd bok (om katter) av en mycket känd författare. Lejonklon märks även här:

But patience, dedication and cross-breeding... the exotic strains that fetch staggering prices in the cat markets...a cat that is bright electic blue, giving off a faint smell of ozone... delicate, thin, lightboned swamp cats with large, flat paws – they can skim over quicksand and mud with incredible speed...a scarlet, orange and green cat with reptile skin, a long, sinewy neck and poison fangs – the venom is related to that of the blue-ringed octopus: two steps and you fall on your face, an hour later you´re dead...and cats with poison claws squirting venom from a large gland in the center of the foot.
Senast redigerad av Slottsherre 2024-03-15 kl. 17:06.
Citera
2024-03-15, 17:07
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Tack! Ett citat ur en mindre känd bok (om katter) av en mycket känd författare. Lejonklon märks även här:

But patience, dedication and cross-breeding... the exotic strains that fetch staggering prices in the cat markets...a cat that is bright electic blue, giving off a faint smell of ozone... delicate, thin, lightboned swamp cats with large, flat paws – they can skim over quicksand and mud with incredible speed...a scarlet, orange and green cat with reptile skin, a long, sinewy neck and poison fangs – the venom is related to that of the blue-ringed octopus: two steps and you fall on your face, an hour later you´re dead...and cats with poison claws squirting venom from a large gland in the center of the foot.
Desmond Morris?

Min katt hette Desmond <3
Citera
2024-03-15, 17:11
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Gillade den när jag läste den som ung, och gör det fortfarande trots att den är 'dålig'. Fastnade på nåt vis.
Ja, utan ett hum om properhandlingen tyder mig ramstyckena på en fin form & idé som ordats ett par pinnar sämre, möjligen i slentrian anpassning till tänkt läsekrets – men som sagt bra nog att försöka hållas i bakhuvudet.
Citera
2024-03-15, 17:27
Moderator
Psilosophers avatar
Hemingway skrev väl om katter? Gav namn åt en breed också, med sex tår.
Citera
2024-03-15, 18:03
Medlem
Blå elektriska katter? William Gibson?
Citera
2024-03-15, 19:09
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre

Gör ett försök med Doris Lessing, On Cats.
Senast redigerad av att 2024-03-15 kl. 19:24.
Citera
2024-03-15, 22:44
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Hemingway skrev väl om katter? Gav namn åt en breed också, med sex tår.

Inte Hemingway. Fel generation. Inte heller Gibson eller Lessing är rätt.

Här ett nytt citat, ett riktigt påskägg fyllt med ledtrådar:

The Familiars of an old writer are his memories, scenes and characters from the past, real or imaginary. A psychoanalyst would say I am simply projecting these fantasies onto my cats. The roles can shift and one cat may take various parts: my mother; my wife, Joan; Jane Bowles; my son, Billy; my father; Kiki and other amigos; Denton Welch, who has infuenced me more than any other writer. though we never met. Cats may be my last link to a dying species.
Citera
2024-03-16, 11:42
Medlem
TS Eliot tänker jag nu
Citera
2024-03-16, 15:22
Medlem
William S. Burroughs
The cat inside
Citera
2024-03-16, 15:46
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dendrocopos
William S. Burroughs
The cat inside
Lite knarkigt skrivet så jag letade efter nåt med Hunter S Thompson men fann inget. Kattkille han med.
Citera
2024-03-16, 17:20
Medlem
Jag tar tillbaka TS Eliot, den är ju på vers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in