Ursprungligen postat av Eremiten

Samtidigt med smärtan som breder ut sig i bröstet, känner den sjuke tvivel i sitt hjärta: tänk om allt det där bara är påhitt och om det inte blir kvar något annat av människan än en liten hög jord som vi alla är gjorda av? - Vet man verkligen något om själen? säger han till sin son som med lidande ansiktsuttryck och sorgsen blick sitter vid sängen. Vet man när Gud andas in den, den ska ju tillbaka till sin givare som en lånad gulden? Har någon sett eller rört vid den? Från vilket hål i min dödliga kropp försvinner den, genom näsan, munnen, örat eller något annat? Och kan det inte tänkas att jag alls inte kommer att finnas längre såsom jag var?
Sonen säger: - Det står skrivet, herr fader, att Gud har skapat människan till evigt liv.
Den sjuke stönar sakta. - Jag är rädd för intet. Förr rådde god köpmannaordning hos papisterna, så och så många hamburgska silvermynt för så och så många års avlat från skärselden och andra plågor, och det stod i brevet från själve den helige fadern. Men nu, sedan doktor Luther börjat domdera mot det? Vem kan nu garantera för mig i brev med sigill att livet fortsätter efter döden eller till dagen för uppståndelsen då de murkna benknotorna åter sammanfogas och det ruttna köttet får själ och de döda ögonen öppnas och ser glansen och all härligheten? Vem garanterar det och vilken jude lånar mig ett endaste öre för det?
Sonen säger: - Aposteln Johannes förkunnar ju att alla som tror på Herren ska få evigt liv. Fader, ni måste tro.
Jag har skickat bort pojken för att han ska studera, tänker den sjuke, han ska öppna öronen och lära sig hur det förhåller sig med de yttersta hemligheterna och med den odödliga själen; vem skulle väl veta det om inte de lärda doktorerna i Wittenberg? Och vad säger han nu till mig, nu när han själv har fått magisterhatten och söker ett kyrkligt ämbete så att han kan ösa sin stora kunskap över borgarna i den här staden? - Jag ska tro. Tro, säger han. Men kredit, min son, får man bara mot säkerhet. Vad kan du erbjuda mig för säkerhet? Den unge magistern känner sig träffad. Som son i huset Eitzen, kläde och ylle, begriper han så mycket om handel och vandel, att den som litar på andra lätt kan förlora sina varor och ägodelar och i värsta fall byxorna. Och som det är i affärer är det i religionen.
- Ni andliga herrar lovar oss evigt liv, säger den sjuke. Å så gärna jag skulle vilja tro på det och ge allt för det. Pengar och ägodelar, jag skulle falla på knä utanför S:t Petri kyrkoport och kyssa fållen på herr chefspastor Aepinus kjol eller varför inte fållen på din? Men var finns säkerheten?
Sonen kan många bibelspråk och saker ur andra lärda böcker och han skulle kunna läsa upp dem vackert, det har han lärt sig hos Philipp Melanchthon och den gode doktor Martinus; men vad tjänar sådana tröstande ord till för en person som sex dagar i veckan slår upp kontoboken och bönboken bara en dag och som är van att väga debet mot kredit? För en sådan behövs ett levande vittne som kan uttala sig med säkerhet, tänker sonen och vet samtidigt att tanken länge har funnits i hans huvud; koppartuppens galande i Helmstedt har verkligen skakat honom och förföljt honom hela vägen till Hamburg, och han spekulerar om inte den förbannelse som dömer den ene i all evighet kunde bli till välsignelse för den andra. - Säkerhet, säger han, jag ska ge er säkerhet herr fader. Jag ska berätta för er om juden Ahasverus som jag har träffat flera gånger och hur tuppen gol tre gånger på kyrktornet.