2021-07-07, 09:29
Medlem
Kundalinis avatar
Nästa citat valdes med tanke på att
Myntaren av konceptet utopi nyss var var den eftersökter i frågesportstråden.

”Han kan inte sig själv framför sig när läser högt flr sitt husfolk; han är inte som Thomas More, någon slags misslyckad präst eller otillfredsställd predikant. Han kan inte träffa More - stjärna på en annan himmel, och som hälsar honom med en bister nick - utan att vilja fråga honom, vad ör det med dig? Eller vad är det med mig? Hur kommer det sig att allt du betong allt du lär dig bekräftar allt du redan tror på? Medan för min del är det så sttatt allt jag växte upp med och allt jag trodde att jag trodde på nöts bort lite i taget, en bit här och en bit där och sedan ytterligare en liten bit. Med varje månad som går nöts ytterligare en liten bit bort av allt man säkert vetat om denna värld; och om den kommande också. Visa mig var ordet @skärseld” står i Bibeln. Visa mig var det står ”reliker, munkar, nunnor”. Visa mig var drt står ”påve”.”
Citera
2021-07-08, 08:45
Medlem
Kundalinis avatar
Från de stora skeendena:

”De kunde tagit dit en läkare som fått undersöka henne. Hon skulle ha varit rädd, hon skulle ha gråtit, men hon skulle ha fogat sig. Kanske önskar hon nu att det hade gått till så, att de fört dit en främmande man med kalla händer. Men de krävde aldrig att hon skulle bevisa sitt påstående; folk kanske inte var så fördärvade på den tiden.”

Och de små:

”Men sjukdomens kraft är starkare än de och hon faller utmattad tillbaka mot bolstret, kämpar efter andan och faller vidare ner i svart stillhet. Endast hennes hand rör sig, fingrarna sluter och öppnar sig. Han tar den i sin egen och försöker lugna den, men den liknar en soldats hand och allt den vill är stt kämpa.
Senare piggnar hon till och frågar efter sin mor. Hon frågar efter plånboken där hon skrivit sitt namn.”

”Han sitter hos henne, ser hennes bröst häva sig, ser henne kämpa och förlora. Han är inte där när hon dör - ”G” har redan insjuknat och han ställer om att hon bäddas ner. Så han är just då ute ur rummet och när de föser in honom har hennes stränga lilla ansikte mjuknat och kommit till frid. Hon ser lugn och stillsam ut; hennes hand är redan tung, tyngre än han kan stå ut med.”
Citera
2021-07-08, 22:04
Medlem
webslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Nästa citat valdes med tanke på att

Är ni i maskopi?
Citera
2021-07-10, 09:28
Medlem
Kundalinis avatar
”En gång när jag själv och Giovanni - nå, några pojkar jag kände-” Han avbryter sig: vad är det här? Jag berättar inte
Historier om mig själv.
”Var god...”, säger W
”Nåväl, vi lät skulptera en bildstod, en flinande liten gud med vingar, och den bankade vi den med hammare och kedjor för att den skulle bli antik, forslade den till Rom och sålde den till en kardinal.” Vilken varm dag, när de visade in till honom; disigt, åska i luften, och vitt damm som
Hängde i luften. ”Jag minns att han hade tårar i ögonen när han betalade oss. ’Tänk att kejsar Augusti blick kan ha vilar på dessa betagande små fötter och dessa sköna vingar.’ När gossarna Portinari gav sig mot Florens k ökade de under vikten av sina börsar.”
”Och ni?”
”Jag tog min andel och stannade för att sälja mulorna.”
Citera
2021-07-10, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av webslave
Är ni i maskopi?

Kundalini är nog inte i maskopi med Banankontrakt (vad nu det skulle betyda), bara lite slarvig med tempusbruket.

Ingen aning vad detta kan vara! Renässansskildring, till synes antiklerikal, gladmytologisk. Gissar på Bengt Anderberg.
Citera
2021-07-10, 14:11
Medlem
webslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iter
Kundalini är nog inte i maskopi med Banankontrakt
Woooosh

Inte med Banankontrakt, med att...
Citera
2021-07-10, 15:44
Medlem
Författaren har onekligen konstiga religiösa ideer. Sir Thomas More var varken präst eller predikant, utan en lärd filosof som motverkade reformationen. Han blev senare ovän med Henry VIII som slog huvudet av honom. Idag har han den egenskapen att han är Helgon.
Citera
2021-07-10, 18:41
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Författaren har onekligen konstiga religiösa ideer. Sir Thomas More var varken präst eller predikant, utan en lärd filosof som motverkade reformationen. Han blev senare ovän med Henry VIII som slog huvudet av honom. Idag har han den egenskapen att han är Helgon.

Set var inte mycket till gissning.

Och helgon? Bah! De kanoniserade till och med den albanska haggan i Indien
Citera
2021-07-13, 17:28
Medlem
Kundalinis avatar
”Sion säger, hon håller på med sin brorsa; han säger, va, sin bror George?
”Vilken bror som helst. Den sorten håller det inom släkten. De gör snuskiga franska knep som -”
”Kan du hålla nere rösten?” Han ser sig omkring, som om spioner kunde simma bredvid båten.
”- och det är så hon kan lita på sig själv så hon inte släpper till för Henrik, för om hon låter honom göra det och hon får en gosse, då är det tack och hej, adjö med dig, flicka lilla - så hon, å, Ers Höghet, jag skulle aldrig - för hon vet att samma natt hon har brorsan i sig som slickar henne upp i lungorna och sen är det han som ursäkta mig, kära syster, vad ska jag ta mig till med detta mitt stora paket - och hon bara, å, oroa er icke min herr bror, kör upp den bakvägen, där gör den ingen skada.”
Tack, säger han, jag hade ingen aning om hur de ordnade den saken.
Pojkarna har fattat bara ett ord av tre. Sion får en drickspeng. Det är värt vad som helst, att få återknyta bekantskapen med Putneys fantasi. Han kommer njuta länge av Sions fåniga leende, mycket olikt den verkliga Anne.”
Citera
2021-07-15, 12:15
Medlem
Kundalinis avatar
Jag fortsätter i vad som erfars som min egna lilla ekokammare.

”1531: kometens sommar. I den långdragna skymningen, under den stigande månens ban och den nya märkliga stjärnans ljus, spatserar svartkantade herrar arm i arm i trädgården och pratar frälsning.”

Vi hoppar en halv sida.

”. Gregory sitter på en duna och leker med sin hund. Han kittlar nosen med en fjäder och hon nyser för att toa honom. ”Far”, säger han, ”varför heter alla dina hundar Bella och varför är de alltid aÅ små?”

Och ett litet hopp till.

”. År 1456 kom en komet som
Denna. De lärde nedtecknade den, påven Calixtus bannlyste den, och det kan hända att det finns en eller två gamla män i livet som såg den. Dess svans uppgavs vara sabelformad och i detta år belägrade turkarna Belgrad. Det är lika gott att notera all järtecken himlarna kan erbjuda; kungen vill ha bästa möjliga rådgivning. När planeterna på hösten 1524 ställde sig i rak linje i Fiskarna följdes det av stora krig i Tyskland, av att Luthers sekt uppstod, av att allmogen reste sig och att 100000 av kejsarens undersåtar fick plikta med livet; dessutom av tre års regn. Plundringen av Rom förebådades, hela tio år före händelsen, av krigets ljud inlyfter och under jorden; av osynliga hörde som
Stötte samman, av stål som slog mot stål och de döende männens klagoskrin. Han var inte i Rom själv och kunde höra det, men han har mött många som sagt sig ha en vän som känner ennkarl som var det.
Han säger, ”Nå, om du svarar för vinklarna, kan jag kontrollera dina beräkningar.”
Gregory säger, ”Doktor Kratzer, vart tar kometen vägennnär vi inte ser den?”
Citera
2021-07-24, 20:36
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Jag fortsätter i vad som erfars som min egna lilla ekokammare.

”1531: kometens sommar. I den långdragna skymningen, under den stigande månens ban och den nya märkliga stjärnans ljus, spatserar svartkantade herrar arm i arm i trädgården och pratar frälsning.”

Vi hoppar en halv sida.

”. Gregory sitter på en duna och leker med sin hund. Han kittlar nosen med en fjäder och hon nyser för att toa honom. ”Far”, säger han, ”varför heter alla dina hundar Bella och varför är de alltid aÅ små?”

Och ett litet hopp till.

”. År 1456 kom en komet som
Denna. De lärde nedtecknade den, påven Calixtus bannlyste den, och det kan hända att det finns en eller två gamla män i livet som såg den. Dess svans uppgavs vara sabelformad och i detta år belägrade turkarna Belgrad. Det är lika gott att notera all järtecken himlarna kan erbjuda; kungen vill ha bästa möjliga rådgivning. När planeterna på hösten 1524 ställde sig i rak linje i Fiskarna följdes det av stora krig i Tyskland, av att Luthers sekt uppstod, av att allmogen reste sig och att 100000 av kejsarens undersåtar fick plikta med livet; dessutom av tre års regn. Plundringen av Rom förebådades, hela tio år före händelsen, av krigets ljud inlyfter och under jorden; av osynliga hörde som
Stötte samman, av stål som slog mot stål och de döende männens klagoskrin. Han var inte i Rom själv och kunde höra det, men han har mött många som sagt sig ha en vän som känner ennkarl som var det.
Han säger, ”Nå, om du svarar för vinklarna, kan jag kontrollera dina beräkningar.”
Gregory säger, ”Doktor Kratzer, vart tar kometen vägennnär vi inte ser den?”

Svårt det här! Kan nog behövas en ledtråd. Skjuter ett långskott på Anthony Burgess för att få fart på tråden.
Citera
2021-07-25, 10:53
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Svårt det här! Kan nog behövas en ledtråd. Skjuter ett långskott på Anthony Burgess för att få fart på tråden.

Har inte kvar boken så du kammar hem vinsten som enda deltagare.

De vackra välöversatta orden kom från Hilary Mantels Wolf Hall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in