Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Helt rätt!
Visst är det frågan om Tranströmer.
Dikten "Andrum juli" ur samlingen Mörkerseende från 1970.
Stafettpinnen är därmed din igen!
Tackar! Inte svårt att känna igen Tranströmer.
Här kanske något svårare.
Citat:
"I partiet togs jag emot med en kamratlig vänlighet som gjorde stort intryck på mig. Aldrig tidigare, varken hemma eller i skolan eller i armén, hade jag upplevt att samvaron mellan människor som ibland nästan inte kände varandra kunde vara så hjärtlig, öppen och präglad av omtanke och hjälpsamhet. Det var inte jag jag och mitt mitt som hemma och i skolan och i det verkliga livet, utan det var vi vi och vårt vårt, man delade lika och alla fick vara med och det kändes oerhört tryggt och befriande. Det kändes som frihet. Arbetet och de nya mänskliga kontakterna i partiet gav mig ett nytt livsinnehåll och en ny och mera målmedveten livsvilja och efterkrigsdesperationen och de onda blodiga frontminnena värkte inte så mycket. De upplöstes småningom och stelnade till abstrakta avlägsna bilder som alltmer sällan gav mardrömmar eller dök upp i mitt vakna medvetande som panik och ångest.
Jag hade kommit hem från kriget som en råbarkad obildad och i de flesta avseenden asocial huligan. Jag hade inte fått ut nånting upplyftande eller lärorikt av frontlivet."
Vad heter författaren? Vilken är romanen?