2010-11-25, 20:16
Medlem
Hej! Införskaffade just ett basgitarrset och undrar hur jag ska ta lektioner. Jag har letat runt på internet men mycket såg ut som vanliga tabhemsidor. Ska jag betala för en internetlektion eller ska jag lära mig själv? Jag har inga erfarenheter i aukustiskt, så jag antar att jag vill börja på absoluta basics.

Så finns det någon bra sida att lära sig basgitarr på?
Citera
2010-11-25, 20:20
Medlem
http://www.playalongmusic.com/sv
Citera
Medlem
Daskats avatar
Kolla om www.playalong.se är något för dig. Men det kostar dock.
Citera
Medlem
ThemeBoys avatar
En privatlärare är inget dåligt alternativ, snarare tvärtom. Med en (bra) privatlärare blir utvecklingen mer personlig, och ni får förhoppningsvis ett s.k student-teacher relationship.

Annars får man väl föreslå MarloweDKs www.playbassnow.com <- Gratis
Citera
2010-11-25, 20:27
Medlem
Tack för de snabba svaren! Playalong såg ok ut, och jag har råd. Testar den!
Citera
2010-11-25, 22:51
Medlem
lär dig allt själv utan något hjälpmedel. då får du din egen spelstil.
Citera
2010-11-26, 01:21
Medlem
Lär dig spela själv och använd datorn och internet som hjälpmedel.
Kolla på hur andra basister spelar, Alex Webster exempelvis, som var en av första med att bemästra att spela med 3 fingrar.

Jag föreslår att börja spela med 3 fingrar, det är lite svårare, men när det sitter så är det värt mödan.
Något annat som är bra att börja lära sig direkt är vart alla noter sitter på halsen. Försök memorera dem, du kommer se vissa mönster i vart noterna sitter.
Senast redigerad av tacsas 2010-11-26 kl. 01:24.
Citera
2010-11-26, 01:45
Medlem
UtanFiskars avatar
Jag lärde mig helt själv, dock med vissa tutorials på internet. Det kom dock senare när jag ville lära mig tapa, slapa osv. Som någon tidigare nämnde, försök lära dig spela med tre fingrar redan nu, jag har inte börjat ge mig på det förrens nu på senare år och det är sjukt svårt att försöka bryta den invanda rytmen man har i fingrarna. Så det är definitivt att rekommendera. Hitta tabs på låtar (eller om du har bra gehör sen innan, ta ut låtarna själv) och utveckla din egen teknik. Det blir alltid bäst så! Sen finns det ju vissa självklara tekniker som är bättre än andra som du kan lära dig. Youtube är också ett hett tips!
Citera
2010-11-26, 23:02
Medlem
vi tackar igen för svaren. ser att många är självlärda. jag antar att jag kör på samma linje
Jag tycker det är skikul att spela, och har just lärt mig run o the hills riffet skööönt
Citera
2010-11-26, 23:35
Medlem
UtanFiskars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zumbza
vi tackar igen för svaren. ser att många är självlärda. jag antar att jag kör på samma linje
Jag tycker det är skikul att spela, och har just lärt mig run o the hills riffet skööönt

Haha najs! En basgång som jag alltid brukar driva om på repningarna är Powerslave den är så löjligt underbar, speciellt eftersom jag spelar i ett progressivt pop-rockband Fortsätt bara spela låtar du tycker om, man lär sig bäst om man spelar något man verkligen uppskattar mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in