2010-11-25, 18:34
Medlem
Hej, För ca 2 veckor sen köpte jag detta paketet från komplett.

Komplett.se - PC i delar - Intel Core i7 950

Funkar kanon och har gjort det sedan jag fick ihop den.

Problemet som jag har är dock att det verkar som att det finns något problem med RAM minnet och troligtvis moderkortet. När jag första gången startade datorn hade jag 6 gb ram i, Datorn säger då :

Recovering lost DRAM size

Sen reebootar den 2 eller 3 ggr. med samma felmeddelande. Sen startar den normalt . Riktigt skumt.
När den väl startat står det att datorn bara kan använda 4gb av 6 gb tillgängliga ram. Datorns alla funktioner fungerar precis som vanligt fast bara 4 gb ram används.

Blev tillslut less på det beteendet så plockade ut ett ram och kör numera bara med 4 gb. Då fungerar allting som det ska, inga lustiga omstarter eller meddelanden. Allt fungerar fint.
Vad som retar mig är då att jag inte kan använda de 6 gb ram jag betalat för och undrar därför om det finns någon som kan hjälpa mig med detta problemet. Har någon sett något liknande fall?

har forskat lite i ämnet men hittade bara engelska trådar som föreslog att det var något problem med BIOS inställningarna m.m. Inget jag vågat gå in på dock då jag sannerligen inte är någon expert på ämnet. Därför vänder jag mig hit för att förhoppningsvis få någon form av vägledning .

Mvh
Citera
2010-11-25, 18:35
Medlem
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Detta är datorn i fråga.
Citera
2010-11-26, 07:18
Medlem
SuperPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joddadaman
Problemet som jag har är dock att det verkar som att det finns något problem med RAM minnet och troligtvis moderkortet. När jag första gången startade datorn hade jag 6 gb ram i, Datorn säger då :

Recovering lost DRAM size

Sen reebootar den 2 eller 3 ggr. med samma felmeddelande. Sen startar den normalt . Riktigt skumt.
När den väl startat står det att datorn bara kan använda 4gb av 6 gb tillgängliga ram. Datorns alla funktioner fungerar precis som vanligt fast bara 4 gb ram används.
Mvh

Hej! Har du Win 7, 32 bit eller 64 bit version?

Har du 32 versionen kan windows bara addressera max 4 gb ram (av dina 6).
64 versionen har inte den begränsningen.
Citera
2010-11-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperPutte
Hej! Har du Win 7, 32 bit eller 64 bit version?

Har du 32 versionen kan windows bara addressera max 4 gb ram (av dina 6).
64 versionen har inte den begränsningen.

Jag har Win 7 64 bit så det borde inte va problemet.
Citera
2010-11-26, 14:19
Moderator
MondoBizarros avatar
ÖDOI ► Hårdvara
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem