2010-11-25, 15:30
Medlem
Datorn har börjat konspirera mot mig och jag tror min SSD har fel i sig.

Jag har officiellt inget komplett OS på min dator (det har bällat ur på riktigt) men hade w7 ultimate innan. Startar man upp den kommer den så långt som till Loading OS skärmen och då står det: Bootmgr not found, unable to load operative system (eller något liknande).

Jag har ett antal skivor med windows 7 ultimate på både svenska och engelska, men de går inte att installera. Får upp en massa konstiga felmeddelanden om att en massa filer i C:/WINDOWS är korrupta.

Hur går jag till väga med detta? Hur kan jag starta CHKDSK (har uppe menyn med alternativ för systemåterställning) och få den att reparera min SSD? Jag vet att det är fel på den då jag skannat den, och får svaret att det är fel. MEn jag kan inte automatiskt åtgärda dem då den inte vill laga den medans den används eller något sånt skit

Så lämnar uppdraget till de som kan något om det här, vill säga, ER! Hjälp snälla
Citera
2010-11-25, 15:40
Medlem
Defunctuss avatar
Fick samma meddelande efter att jag sopade till min gammla bärbara precis där HDn sitter...

Orkade inte ens göra mig säker på att jag pajjat den då det var ganska uppenbart.
Citera
2010-11-25, 15:49
Medlem
DollarMakers avatar
Du kan ofta fixa det rätt tillbaka upp med de ursprungliga Windows skivan installationsskivan, . Ställ in datorn att starta från DVD eller cd (med hjälp av Boot inställning i BIOS), sätta i skivan och starta om. windows kommer att be dig om språk och tangentbordslayout alternativ, sedan fråga om du vill installera windows eller reparera installationen. Du vill reparera.
ELLER
Alternativt kan du välja Kommandotolken istället, och använd följande kommando för att fastställa uppstartsalternativ bara:

bootrec / fixboot

så din räddning är windows skivan och Reparera med den...tryck F2 när du startar datorn gå till Boot
och gör som ovan..
Citera
2010-11-25, 15:52
Medlem
jag har ju dock en stationär, och jag har inte slagit mot den utan OS har frusit förut och jag tror det kanske är fel på SSD:n
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in