2010-11-25, 14:30
Medlem
Hej!

Har fått ett lagom spännande problem, jag bor i en lägenhet på tredje våningen, det är betongväggar överallt och i ytterväggen i sovrummet verkar jag ha fått in råttor, de kraffsar o "krashar" högt och mest hela tiden där inne, dom är riktigt aktiva på nätterna o ja kan helt enkelt inte sova i sovrummet längre, det låter ut till vardagsrummet med om dörren e öppen så är inget lågt ljud..

Sover nu på soffan men de funkar inte längre än några dagar..

Har haft kontakt med bostadsbolaget o dom visste om att de va mycket problem med råttor o kackerlackor nu, och hänvisade mig att ringa anticimex.

Killen från anticimex var precis här, och han hade inga idéer alls. Då det är betongväggar, inte finns någon vindsvåning ovanför eller några öppningar man kan se så visste han inte vad han skulle göra åt det..

Jag trodde att dom kunde ha nån utrustning för o typ röntga väggen? Ultraljud eller vad som helst? Och kunna se om de finns gångar,spår eller något, och trycka in gift o få tyst på skiten... men tydligen inte =(

Nån som har nå idéer? Vart med om nå liknande?
Citera
2010-11-25, 14:33
Medlem
miniCarls avatar
Vadå, det är väl bara att komma på vart djuren går in/ut och slänga lite gift.
Citera
2010-11-25, 14:33
Bannlyst
Flytta? Det finns väl sådana där grejor som ger ifrån sig ett otäckt ljud på en viss frekvens som bara smådjur som råttor kan höra och det kanske skrämmer iväg dem.
Citera
2010-11-25, 15:21
Bannlyst
Det är bara att fixa en sådan här http://www.sturebymaskiner.se/images...skin_ush27.jpg och köra igång!
Citera
2010-11-25, 17:05
Medlem
Milwaukees avatar
Hur skulle en råtta kunna vara inuti en gjuten betongvägg? Skulle vara i typ kabelrör då, i övrigt är väggen ganska massiv.

Testa en sån här http://www.jula.se/rattskramma-129002
Citera
2010-11-29, 19:47
Medlem
Nej jag sa desamma att de omöjligt kan vara nå råttor i väggen, detta har vart till o från under flera månader, men nu sista veckan har de blivit så påtagligt högt så ja va tvungen o kolla upp det.

O bostadsbolaget sa själva att de har mycket problem med råttor runt husen nu, men att de va i väggen lät märkligt, dock kom ju anticimex-killen hit själv o bekräftade att de var så, och att de låter väldigt mycket.

Så de måste dom ju lösa? Och visst vore de bra o hitta vart dom tar sig in, frågan är bara hur man gör det på tredje våningen?

Kan ju köpa en såndär grejj på el o se om de gör nån skillnad, om det går in i väggarna ens =/
Citera
2010-11-30, 01:02
Bannlyst
Kan vara så att dom tar sig in via luftspalterna i väggarna....
Citera
2010-11-30, 03:51
Medlem
morkfromorks avatar
Kan ju inte vara en massiv gjuten betongvägg, utan mera troligt byggt av lättbetongblock med hål, eller liknande.

Det finns en ventilationskanal någonstans där de tar sig in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in