2010-12-05, 02:56
Medlem
Jag har fått anställning i flottan nu och jag anser att arbetsmässigt har man det rätt bra som sjöman. Okej grundlön men om man är ute till sjöss några dagar i månaden rullar det in lite mer. Man får 615 kr för varje sjödygn. Tror att det är samma för soldater när det gäller övningsdygn. Dag innan röda och röda dagar är det det dubbla som gäller.
Senast redigerad av HFS 2010-12-05 kl. 02:58.
Citera
2010-12-05, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Mellan 07:30-16:30 går det 9 timmar.

Jaha? Vad spelar det för roll?
Citera
2010-12-05, 12:28
Medlem
hanky86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Jaha? Vad spelar det för roll?

E du trög eller?
Med 2x30min fika så blir det åtta timmar arbetsdag, och inte sju som någon tidigare trodde.
Citera
2010-12-05, 13:25
Medlem
För att bringa lite klarhet i detta då:

Man är på sin arbetsplats i 9 timmar, om man inte äter lunch hemma eller på stan.
1 timme går till lunch, 1130-1230.
alltså 8 timmar som man får betalt för per arbetsdag.
1 timme fikatid per dag, som Pilla påpekade, om det finns tid till detta.
Alltså kan man säga 7 timmar ren arbetstid. Men som Pilla påpekade även här, mycket arbete sker även på rasterna, alltifrån diskussioner till att sitta på kontoret.
Citera
2010-12-05, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanky86
E du trög eller?
Med 2x30min fika så blir det åtta timmar arbetsdag, och inte sju som någon tidigare trodde.

Nu njuter jag i fulla drag. Det var precis det här jag ville provocera fram. Korkade individer som inte tänker efter före, och knappt efteråt heller för den delen, och därmed kastar ur sig diverse dumheter på forum.

Normal arbetsdag i FM är 0730-1630 med lunchuppehåll mellan 1130-1230. Detta ger en 8h arbetsdag. Tager man då 2*30min fika så arbetar man alltså bara 7h av de 8 man har betalt för.

Ska jag rita en bild också så att du förstår?

Sedan har Pilla och Ibitza en poäng i deras inlägg, men det jag opponerar mig emot är att arbetstagaren anser att fikarasterna är någon form av rättighet som de tar oavsett om tid finns eller ej.
Senast redigerad av besserwisser83 2010-12-05 kl. 14:36.
Citera
2010-12-05, 15:47
Medlem
Fika gör man när det finns tid för det, vilket är allt från 1-8 ggr/vecka. På den rasten sker normalt mycket samverkan också. Det är den andan som finns där jag jobbat.

Sen finns det förband där fika är heligt och ett "måste". Det som jag opponerar mig mest mot är när en person som behövs (ex personal på serviceförråd) inte är tillgängliga, för de ska minsann ha sitt jävla kaffe, fast det förstör för kärnverksamheten.

Fika är fan ingen rättighet, men det får många gånger en positiv effekt.
Citera
2010-12-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av besserwisser83
Nu njuter jag i fulla drag. Det var precis det här jag ville provocera fram. Korkade individer som inte tänker efter före, och knappt efteråt heller för den delen, och därmed kastar ur sig diverse dumheter på forum.

Normal arbetsdag i FM är 0730-1630 med lunchuppehåll mellan 1130-1230. Detta ger en 8h arbetsdag. Tager man då 2*30min fika så arbetar man alltså bara 7h av de 8 man har betalt för.

Ska jag rita en bild också så att du förstår?

Sedan har Pilla och Ibitza en poäng i deras inlägg, men det jag opponerar mig emot är att arbetstagaren anser att fikarasterna är någon form av rättighet som de tar oavsett om tid finns eller ej.

I FM har man skylldighet att fysa minst 3 timmar/vecka och mycket av den(+ väldigt ofta mängder av extra fys) sker på egen tid då man sällan hinner komma iväg för att fysa på arbetstid.
Det är mycket givande och tagande och med dom dåliga arbetsvillkoren som finns i övrigt, så som att man kan tvingas flytta runt mellan olika delar av landet för att man ska hålla i ett inryck eller jobba på skola några månader här och där gör att man nog inte är övernitisk med fika tider eller andra saker av den stilen. Vikten läggs vid att man är behjälplig på arbetstid om någon annan behöver stöd och att man får jobbet gjort.
Citera
2010-12-13, 16:14
Medlem
KulSPruta58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gipfel22
Om du inte genomfört gmu bör du nog inte dra förhastade slutsatser om hur "slapp" är. Den är gemensam för FM och troligen hårdare än din grundutbildning med tanke på att den ska vara förberedande för i princip alla befattningar. Eller syftar du på hur de anställda soldaterna har det?

Jag har genomfört GMU motsv, och vad jag har hört/sett SJÄLV med egna ögon så är det katastrof hur dom behandlas.
Tex:
Ladda/Patron ur - INNOMHUS FÖR ATT DET SNÖADE LITE LÄTT UTANFÖR!!!
Långa luncher.
Inga kvällstjänster(eller ja, dom hade 1 första veckan, sen fick dom åka hem på fredagen)
Citera
2010-12-13, 16:33
Medlem
Dänskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
Jag har genomfört GMU motsv, och vad jag har hört/sett SJÄLV med egna ögon så är det katastrof hur dom behandlas.
Tex:
Ladda/Patron ur - INNOMHUS FÖR ATT DET SNÖADE LITE LÄTT UTANFÖR!!!
Långa luncher.
Inga kvällstjänster(eller ja, dom hade 1 första veckan, sen fick dom åka hem på fredagen)

ÅH NEJ! Riktigt vetenskapliga studier du har genomfört här. Nu kan vi alltså utifrån dina två observationer konstatera att GMU/"det nya försvaret" är riktigt förslappat
Citera
2010-12-13, 18:08
Medlem
KulSPruta58s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dänsken
ÅH NEJ! Riktigt vetenskapliga studier du har genomfört här. Nu kan vi alltså utifrån dina två observationer konstatera att GMU/"det nya försvaret" är riktigt förslappat

Japp, NASA ringde mig å frågade om jag vill börja jobba som raketforskare!

Nog OT!

Fler som vill yttra sig om sitt liv i FM?
Citera
2010-12-13, 21:02
Medlem
Transformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulSPruta58
Hej, inte hittat någon liknande tråd, ber om ursäkt om det finns en.

Men jag undrar, ni som är ANSTÄLLDA Soldater motsv.

Hur ser erat liv ut?

1: Hur bor ni?
2: Maten, betalar ni själva?
3: "Klassisk dag" hur går den till?
4: Jobbtider?
5: *Är det mjäkigare än när man låg inne?

*Har hört av en polare som var på LG för en utb att dom nya rekryterna stog INNOMHUS och gjorde Ladda/Patron ur pga att det snöade ute? Har dom blivit så mjäkiga nu pga att inte förlora folk?

1. Delad lägenhet med arbetskamrat, har alternativet till fritt boende i ett hus, alá "studentboende", logement standard.

2. Ja, oftast. Vid längre övningar i skogen tilldelas vi grönpåse men skattar på det. Vid inskjutningar eller övningar vid skjutbana motsv. så kan "utskick" tilldelas från köket på regementet (detta skattas också).

3. Väldigt varierande. Ena dagen ligger man på skjutfältet och tränar, andra dagen så inventerar man materiel och tränar (gym, fotboll, teambuilding osv.) och tredje dagen kan man ligga ute i en blöt skog.

4. 44 timmar i veckan oftast. Varierar från 8 - 12 timmars dagar.

5. Både Ja och Nej. Det är inte alls samma "rädsla" eller stress som i början. Men koncentrationen och förväntningarna har höjts avsevärt - Kamratskap, framförhållning, disciplin och kunskaper, samt att bibehålla en viss fysik.
Detta varierar så klart beroende på vart man är anställd, vad man har för tjänst/befattning och uppgift osv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in